Archimedes Muldivo LL - iemand mee bekend? Help!

Pa is de zolder aan het opruimen en had dit nog staan. Dit ding stond al in een hoek van een opslagkelder op zijn toenmalige werk toen hij er begon, wat ergens midden jaren 70 moet geweest zijn, en hij mocht het van de schroot redden, ook alweer 20 jaar geleden. Een mechanische calculator.

Het ding is zelfs… elektrisch, maar twee blote polen en geen aarding in een vol plaatstaal apparaat, daar ga ik toch tot nader order niet aan raken voor ik die uiteengehaald heb en weet wat wat doet.

Maar dus de vraag, weet iemand hier meer over? Gewerkt in een instantie met hoge-precisieberekeningen in een pre-computer tijdperk (pa zat in de grondstabiliteit/funderingen/dokken en dijken, dus daar wil je geen telfout maken :grimacing:)? Een handleiding vinden zit er wellicht niet in, maar alle info is welkom :pray:

Eens ik eraan toe kom van de behuizing open te maken plak ik wel wat meer fotootjes.

5 likes

Hier zijn ze dol op rekenmachines:
https://hosting.uantwerpen.be/400jaarmechanischrekenen/sch15.htm

1 like

Ho, super! Daar ga ik eens naar kijken, en misschien die meneer eens aanschrijven. :hugs:

1 like

Kan je hier al wat mee? Leuk ding! Een goede vriend van me heeft een eigen calculator museum in Bellingwolde, ik zal hem eens een mailtje sturen.

Ik zie net dat model LL uit 1937-1945 is volgens die site. Muldivo was een bedrijf dat o.a. rekenmachines verkocht.

4 likes

Zelfs met video uitleg over de werking :star_struck:

Het antwoord van mijn vriend:

Archimedes is een bekend merk dat heelt veel (>30) (elektro)mechanische machines gemaakt heeft. Hieronder wat informatie over specifiek dit model

4 likes