Arco, Swiss made

Hallo iedereen!
Deze Arco, Swiss made, zou volgens de verkoper van 1940-1944 zijn.
Na de obligate internet-zoektocht ben ik niet veel wijzer geworden.
Wie weet meer over dit uitstekend werkende kleinood?




8 likes

Heel mooi en zo te zien in erg goede staat. Volgens mij is het werkje van FHF, een merk met tientallen varianten. Deze lijkt mij 15-steens, incabloc. Misschien kent een echte expert het juiste typenummer.

1 like

Bedankt voor je feedback. :+1:
Hier kan ik al iets mee.
Het kleinood heeft de tand der tijds goed doorstaan. Het heeft ‘karakter’. :wink:

1 like

Bijzonder horloge. Ben je wel alert op de aanwezigheid van Radium :woozy_face:

3 likes

Dank je wel.
Zeker iets om bij de servicebeurt te melden.
Eén van de wijzers is al wat Radium kwijt.

Volgens (wijlen) Dr. Ranfft (wiens database het gelukkig nog steeds doet)
is het uurwerk (dus ook het horloge) van ca. 1955. Iets jonger dan de verkoper opgaf, maar nog steeds een respectabele leeftijd.

Prachtig horloge!

Goed gezien Alphons,
Dit zit er in, denk ik.

2 likes

Bedankt voor het meezoeken.
Wat een database!
Als je de werkjes naast elkaar ziet, is het bijna perfect.

1 like

Ranfft zegt zelf over deze: “varying bridge layouts”. De bruggen van het exemplaar van @Bertvp lijken mij afgeschuind.
Elders op het forum vond ik een FHF 183 [quote=“lassale, post:12, topic:246531”]
Het uurwerkje blijkt een FHF 183 te zijn
[/quote]
Maar die heeft dan weer geen incabloc.

2 likes

Man man man, die werkjes zijn toch wel een uitdaging…
Fijn deel van onze hobby, vind ik toch.
Vanavond nog 'ns verder uitpluizen.
Bedankt voor het meezoeken. :+1:

Klopt Alphons.
2 dingen:
1- DE FHF 183 staat niet in de Ranfft database en behoudens het aanbod van allerlei losse onderdelen vind ik elders op het grote web ook geen verwiijzingen waarin het FHF 183 uurwerk getoond of beschreven wordt.
2- Zoals wijlen de wijze Doctor al opmerkte: er zijn vele brug varianten en ook verdere uitvoeringen in de afwerking, zoals schuine kantjes, diverse guillocheringen en verkoperde of vergulde exemplaren van in wezen het zelfde ontwerp kaliber komen natuurlijk ook veelvuldig voor. Zoals @Jenneke in een ander draadje over (vrijwel) identieke uurwerken al eens opmerkte: als je ze op elkaar legt, en de plaatsing van de onderdelen en de schroeven en de gaten zijn het zelfde, dan praat je inprincipe ook over hetzelfde uurwerk. Wat niet wil zeggen dat alles dan uitwisselbaar is. Ik herrinner mij nog goed het prachtige verslag van @Climholland over het repareren van mijn Milljonär horloge waarin zich een mishandeld Unitas 6325 uurwerk bevond. Ik had hem voorzien van 3 of 4 donorkalibertjes met het zelfde kalibernummer en heel veel onderdelen bleken desondanks niet uitwisselbaar of niet te passen.

2 likes

Inderdaad, daar was ik ook al tegenaan gelopen. Soms zijn de voorgaande of de nummers erna een afgeleide, maar in dit geval blijkbaar niet.
Ik maak mezelf wijs dat ik een ontzettend zeldzaam FHF uurwerk heb :rofl:

Het materiaal van de 183 is wel bijzonder. Het is een soort lichtmetaal, wat lijkt op aluminium.

3 likes

@lasalle
Interessant, Harry, dat jij zo’n ding bezit. Ik hoop wel dat ie in het echt wat completer is dan op deze foto?

image

Heel bijzonder trouwens, een uurwerk waarvan de platine en de bruggen van een soort lichtmetaal zijn gemaakt. Aluminium lijkt mij heel zacht en kwetsbaar. Titanium zou qua hardheid nog kunnen, maar dat bestond in de tijd dat dit uurwerk werd ontworpen (begin jaren '50?) denk ik nog niet.
Voer voor metallurgen?

Ik ben er nog even ingedoken, maar kan weinig concreets over dit uurwerk terugvinden.
Wel aardig dat ik bij het spitten in Google dan weer terugkom bij een referentie naar een van jouw eigen bijdragen op HF namelijk deze uit febr. 2020:

Mag ik aannemen dat het daar om hetzelfde horloge c.q. uurwerk gaat?
Helaas zijn daar enkele foto’s weggevallen, waaronder misschien die van de achterzijde. Dat zou leuk zijn om die te zien, want dan is het mooi vergelijken met de eerdere afbeeldingen van de FHF 26 in de Arco van TS.

Sinds enige tijd beschik ik wel over de boeken band2/3 1958, K2 1963 en K3 1972. van Flume. Mij ruimhartig geschonken door @LVA. :+1: :ok_hand:
Als je niet gewend bent te zoeken op de vorm van de tirette en aantallen gaatjes is het best lastig zoeken in Flume. Flume is het soort catalogus in de kategorie kastje-naar-de-muur, maar uiteindelijk kom je in de tabellen dan een kalibernummer tegen dat je dan weer verwijst naar een piepklein plaatje in een ander gedeelte met daarin de voorzijde (wijzerplaatzijde) van het uurwerk.
Na enig geblader vond ik inderdaad een afbeelding van de FHF 183! Details zijn nauwelijks te zien, maar een 600DPI scan leverde de volgende vergroting op.

Dat komt aardig overeen met jouw plaatje van de voorkant van jouw (incomplete?) uurwerkje, waarbij je tevens goed kunt zien dat bij jou de hevel van de tiretteveer is afgebroken!.

image image

Meer dan dit heb ik niet kunnen achterhalen.

Overigens ben ik van mening dat Carthago… oh nee dat was een ander verhaal…
Overigens ben ik van mening dat het bij de FHF 183 wel degelijk om een variant van het FHF 26 uurwerk in de Arco van @Bertvp gaat. Of dat echt zo is, weten we pas zeker als we een afbeelding zouden kunnen zien van de wijzerplaatzijde van dat horloge. Misschien dat Bert er een foto van zou kunnen maken als -misschien- het horloge toch een keer een servicebeurt zou (moeten) krijgen.
Zo niet dan blijft het twijfelen.

2 likes

Bedankt voor het uitzoeken Lex. Dat is leuke informatie.
De tirette is inmiddels al een tijdje gefixt. Ik zal de oude fotos nog een keertje plaatsen.

Het uurwerk (van voor de service):

En wat detailfotos van de wijzerplaat:

3 likes

Wat een supergaaf horloge! Die cijfers op de dial zijn te gek mooi! Ik had trouwens het hele draadje van jou oorspronkelijke post nog niet uitgelezen, daar staat ook al een heleboel in.
Eén ding wordt uit het huidige draadje en uit jouw post over de Montilier wel duidelijk: voor de echte vintage liefhebbers zijn dit soort vonsten de krenten in de pap, de kersen in de zalm en het neusje van de taart! Mede ook omdat je er zulke leuke verhaaltjes over kan schrijven waar andere afficionado’s zich dan weer heerlijk tegenaan gaan bemoeien.
En zo worden we dan met zijn allen op HF per seconde wijzer. (pun intended)
:joy: :joy: :joy: :penguin:

2 likes

Een servicebeurt bij Freddy wordt zeker ingepland en dan volgen extra foto’s.

2 likes

Heeft er iemand info ivm ‘Arco’, het horlogemerk ?

Heerlijk leesvoer! Bedankt allen!:+1:

1 like