Arctos Sport Timer

Ik heb van een kennis een vintage horloge gekregen.
Het is een Arctos Sport Timer, een horloge met een soort parkeerschijf in de wijzerplaat.

Bij binnenkomst liep deze parkeerschijf niet, maar nu werkt het zonder problemen.
De schijf loopt altijd mee en met de knop op 2 uur kun je deze dan op nul stellen.
Leuk horloge, maar er is erg weinig over te vinden op internet.
Ik moet er nog een nieuw glaasje in zetten. Het moet een hoog glaasje (plexi) zijn omdat anders de secondewijzer er tegenaan komt. Ik heb normale glaasjes liggen en deze zijn niet hoog genoeg.
Wie weet meer van het merk Arctos en van dit horloge in het bijzonder ?

4 likes

Ik weet dat er van lip regelmatig dit soort horloges worden aangeboden op de baay. Leuke complicatie imho!


Fotootje van google.

2 likes

Leuke aanwinst, ze komen zoals al gezegd onder verschillende namen voor, zoals Lip, Vantage, Vulcain, Electra, Stowa en Buren:


Het caliber is een Durowe 471-4 met minuten stop functie uit 1968-1970. Door vorm en functie vaak als Parking Meter genoemd en gebruikt.
Arctos is Grieks voor het sterrenbeeld Grote Beer en het merk stamt al uit 1924 (Pforzheim Duitsland) door Weber en Aeschbach en bestond tot 1982 vooral als leverancier voor de Duitse defensie en de Navo. Verder weet ik er niet veel van :slight_smile:

5 likes

Leuk ding! Enjoy!

1 like

Leuke horloges. Ik heb een tijd gelden een paar keer naar een mooi exemplaar van Vulcain of Stowa gezocht. Ze bestaan met verschillende kleuren parkeerschijf: rood, blauw, groen en zwart heb ik in elk geval al gezien.

1 like

Bedankt voor de reacties allemaal.
Het uurwerkje is toch niet helemaal goed. De schijf loopt ongeveer 20 minuten mee en dan houdt ie op. De wijzers lopen wel door. Resetten naar 0 gaat gewoon goed en begint ie weer mee te lopen.

2 likes