Arctura voor kerst

Vandaag kreeg ik voor kerst een 2e hands Arctura. Hij had een tijdje stil gelegen bij de vorige eigenaar. Ook is hij niet heel schoon, maar geen krassen oid.

Hoe krijg je dit het beste schoon, dat weet vast iemand hier. En welk model precies is het? Of welk jaar.

In ieder geval ben ik er erg blij mee!

4 likes

Mooi klokje, gefeliciteerd ermee.
Om verder iets te zeggen over het horloge: staan er nummers/letters op de wijzerplaat?
Kun je een scherpe foto plaatsen van de achterkant?

Hier een interessante link: http://www.watchalyzer.com/watches/seiko-watches/arctura/

Met vriendelijke groet,
Inca

Hey!

Ik heb een foto van de achterkant gemaakt:

Boven aan wat onleesbaar is staat: Sapphire Chrystal

Nummer begint met 85. Zal dus mei (5) in 1998 (8) zijn geproduceerd.

1 like

Hallo Kwik,

Er staat o.a. 7L22- 0AT0 op het deksel. Als je ‘seiko 7L22- 0at0’ bij Google intikt krijg je veel info.
7L22 is het caliber van het gebruikte uurwerk en 0at0 het modelnummer.
Het serienummer is 851569, waarschijnlijk mei 80-er jaren

Dan het schoonmaken. Het mooiste zou zijn als je het uurwerk er uit kan nemen.
Als dat het geval is, kun je de rest in warm water en een tandenborstel met zeep reinigen.
Met het uurwerk er in, moet je voorzichtig zijn met water. Dus niet onderdompelen.

Met vriendelijke Kerstgroet,
Inca

Super, thanks!

Ik dacht dat het horloge tegen water kon, of veranderd dat wanneer je het bandje los maakt? Of begrijp ik je niet goed?

Wat wel bijzonder is dat hij het wel direct weer deed na een paar minuten het horloge bewogen te hebben.

Ik ga nu lekker googlen en me inlezen. Is eigenlijk mijn eerste wat duurdere horloge dus weet er niet zo veel van :slight_smile:

Mooie Arctura, had dit model nog nooit gezien. Alvast veel draagplezier toegewenst!

Het horloge kan tegen water, op het moment dat je het nieuw aanschaft of het laatstelijk hebt laten onderhouden en een waterdichtheidstest is uitgevoerd.
Als je de onderhoudsgeschiedenis weet, kun je aan de hand daarvan oordelen of de waterdichtheid nog wel genoeg is. Ik zou het risico niet nemen, door er nu mee onder water te gaan, ook al staat er ‘Water resistant 10 bar’ op het deksel.

Met vriendelijke groet,
Inca

Ah, helder. Is het dan misschien een goed idee hem naar een juwelier te brengen voor een check/ beurt?

Een korte check-up bij de (plaatselijke/Seiko) juwelier kan nooit kwaad. Als je de buitenzijde gewoon even wil opfrissen, gebruik dan een oude tandenborstel met milde handzeep onder stromend lauwwarm water. Doet vaak al wonderen en is m.n. bij de hoekjes en kieren van horlogebanden praktisch.

Veel plezier van deze aanwinst!

Ik zou het horloge niet onder de kraan houden.
Laat eerst maar even de pakkingen vervangen en een w.d. test doe.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like