Al enige tijd kijk ik rond naar een Flieger in de categorie 38mm, niet dikker dan 12mm en het liefst geschikt voor bandjes van 20mm. Erg veel vind je niet in deze categorie, eigenlijk bar weinig. Of ze zijn net te hoog, te breed, te drukke wijzerplaat, etc.
Nu heb ik er enkele gezien van 38.5mm, 20mm lugs, hoogte <11mm, ETA 2824-2, saffier glas. Merk; Aristo… Wie heeft er ervaring met dit merk? De prijsrange is dusdanig (400-500) dat ik toch eerst meer info wil van andere horlogeliefhebbers. Types waar ik naar kijk zijn: 3H11 (laatste op mij lijstje vanwege de extra 13-24h markers), 5H84 (hand of automatisch) en de 4H11TU (de mess band op dit type interesseert mij niet zo).
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Go, No Go? Elk type en waarom?
Aristo is een goed en degelijk merk wat al een tijdje meegaat. Ze hebben een leuke range waarin veel smaken te vinden zijn en sowieso goede kwaliteit in kasten en uurwerken.
Ik heb de trekker van een Laco nooit over gehaald. Op één of andere manier staat die faux retro kast me totaal niet aan. Zeker niet met die faux-patina die ze er in hameren op de erbstucke… En dan Miyota, dat voelt niet erg Duits. Evenzo heb ik geen goede gevoelens bij Aristo, maar @slls, dat is totaal niet op ervaring gestoeld. Bij Aristo zit hem dat ook wel in de faux vintage ontwerpen, maar ook zeker voor een deel in de website.
Archimede, daar heb ik de Klassik van, maar de Flieger is dezelfde kast. Iets moderner, maar wel duurder. Uiteindelijk ben ik bij Stowa terecht gekomen voor m’n Flieger. De Ikarus.
660,- Euro voor de basisversie is net tussen de Archimede 39H en de Aristo in, maar wel met goed afgeregeld ETA werkje er in en prachtige afwerking. In dezelfde prijsstelling hebben ze nu een witte Flieger en een zwarte: De Verus 40.
Da’s qua diameter voor mij net mooi. Met 10.2mm is hij net 0,3mm dikker dan de Archimede.
Ik ben erg in m’n nopjes met m’n Archimede Klassik, maar vind het glas wat er in zit eigenlijk kut met peren. Da’s bij de Stowa andere koek, daar zit één van de betere saffiertjes in: Licht gebold, uitermate helder.
Een flieger met datum kan dus echt niet !
Ik snap dat de originele afmetingen totaal onpraktisch zijn, de originele werden over de jas gedragen, dus 55 mm (?) was geen probleem.
Concessies qua afmeting dus helemaal acceptabel.
De Baumuster A en B-dials moeten wel ‘flieger’ blijven, wat mij betreft. Daarom geen merknaam, of logo of tekst, en al helemaal géén datum.
Kan ècht niet !
Aristo zou voor mij afvallen. Als er geen datum op staat, staat de naam er wel op…
Ik ook maar hoe bestel je zo een ding?
Gooi hem in de kar en dan kom ik bij openingstijden en geen mandje met meuk wat ik af kan rekenen???
Misschien maar goed ook anders zou ik hem nog kopen ook nu.