Armand Nicolet only

Ben benieuwd of er meer leden zijn met een Armand Nicolet. Ik trap af met de 2 JSS GMT.


8 likes

Ben bang dat het een eenzaam spelletje wordt…

Lijkt er wel op. Daarom zijn ze ook zo bijzonder. :wink:

Dat je het type "tramelan(t) " hebt, zal ook al niet helpen :slight_smile:

1 like

Tramelan is een stadje in de Zwitserse Jura waar het merk Armand Nicolet is onstaan… Wel de geschiedenis kennen hé. Het is dus geen type.

Kijk, heb ik al tramelant… :frowning:

1 like

Ik heb er sind vorige week 1:

4 likes

Het merk is mooi. Ik heb vroeger een Nicolet Watch gehad en dat was echt een mooi ding. Als ik me niet vergis staat dat horloge te pronken in een kast van @Lexaf.

Het heeft als merk een rijke historie. Persoonlijk vind ik het jammer dat daar nu niet meer heel veel van te merken is, ze pakken generieke ETA uurwerken en vervolgens krijg je een horloge gepresenteerd, iets wat overigens talloze merken doen.

Het doet ook niks af van de looks van de horloges die hier te zien zijn, zeker de groene is een echt zomerhorloge.

Ben benieuwd wat we nog meer te zien krijgen!

2 likes

Armand Nicolet Watch History

Leuk dat dit merk weer enige aandacht krijgt. Er is overigens al best veel gepost over Nicolet in de afgelopen jaren. Als je ‘Nicolet’ opvraagt in de zoekfunctie vind je een hele lijst met interessante info.
https://www.horlogeforum.nl/search?q=nicolet

Ja, inderdaad. Dit is ‘m, ik heb hem (haar?) nog steeds. Zie hier twee recente foto’s van mijn inmiddels toch zo’n 75 jaar oude horloge.

Mijn Exemplaar is voorzien van een Felsa 690 Bidybator uurwerk; een van de eerste automaten die tweezijdig konden opwinden. De eerste versie ervan werd al in 1945 geproduceerd.
Hieronder een voorbeeld. Links die van Ranfft en de foto rechts van de Felsa 690 in mijn eigen Nicolet.

Dat klopt ook, Ruben. Ik heb nog eens rond gespit op het Grote Web en dan kom je vrij veel over Nicolet tegen.

Hier wat linkjes met info.

https://masterhorologer.com/2018/05/10/armand-nicolet-swiss-watches-brand-details-company-history-watch-collections/#:~:text=The%20origins%20of%20Armand%20Nicolet,a%20great%20admirer%20of%20quality.

https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=nicolet

https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=armand_nicolet

Wat interessant is dat er sprake is van meerdere merken Nicolet.
Mikrolisk geeft een vrij lange lijst met vermeldingen, waarin we tegen komen:

  • Een A.Nicolet (Armand?) als submerk van het Amerikaanse merk Buren - 1945
  • Een A.Nicolet (Armand?) uit La chaux-de-Fonds (Jura) - 1907 (de vorige generatie ? Pappa Nicolet?)
  • Een C. Nicolet en C. Nicolet-Watch (Charles ?) uit Tramela-Dessus (Jura) – 1937 en 1957
  • Een Charles Nicolet Tramelan - 1947
  • Een G.&E. Nicoltet (Gérard?en Eric?), eveneens uit Tramelan – geen jaar van registratie vermeld
  • Marc Nicolet uit La Chaux-de-Fonds - 1951
  • J.Balmer-Nicolet uit St-Imier – 1880 (Oma Nicolet ?)
  • Bijna aan het einde van de lijst nog een keer een Charles Nicolet uit 1945, maar met vermelding van het zelfde logo zoals dat ook op de wijzerplaat van mijn Nicoletje gedrukt staat.
    image
    Dat is dus in ieder geval géén Armand Nicolet.

Voorts vond ik nog een hele oude patentvermelding van een Georges Nicolet (Opa Nicolet?) en Nicolet Fils. uit resp. 1899 en 1895.

En de advertentie voor een horloge met het patent ‘Brevet 10582’uit 1895 van Nicolet Fils & Co.

Hieronder de Mikrolisk lijst met de verschillende registraties:


Van de andere Nicolet makers, al dan niet familie, ben ik niet veel voorbeelden tegengekomen, behalve natuurlijk dan van Armand Nicolet. Dat lijkt logisch want van de diverse Nicolets is dit denk ik de enige firma die momenteel nog bestaat en die nog steeds actueel nieuwe horloges op de markt brengt, zoals we in een aantal voorbeelden eerder in dit draadje al konden zien, o.a. van TS @Karel11.
Verder vond ik nog een postje hier op het Forum uit juni 2012 van @MartijnV over een Marc Nicolet, eveneens met een Felsa 69x automaat, maar daar waren helaas de foto’s van weggevallen. In een ander draadje uit juli 2016 staat ook een fraai voorbeeld van @gekkehuus van een Charles Nicolet, maar dan met een ander loge op de plaat. Fraai genoeg om die hier nog eens te laten zien, inclusief de prachtige advertentie die hij er bij plaatste:


Kortom, een interessante merknaam van diverse makers van elk afzonderlijk bijzonder fraaie horloges, van vintage tot actueel.

Ik sluit mijn bijdrage af met nog enkele leuke oude advertenties.


1947


1948

7 likes

Wat ontzettend leuk om te lezen! Bedankt voor het delen van deze informatie!

@Lexaf nu begint het bij mij weer te kriebelen om de baai weer af te struinen voor een leuk exemplaar.

1 like

Voila!
[Charles Nicolet Watch | eBay]

et encore:
[NICOLET Watch SHOCK RESIST-Antimagnetic-MANUAL WINDING-OVERSIZE 37mm-50’s(Dress) | eBay]

1 like

Wat dacht je hier dan van:

Of dit:

Prijzen zijn absurd maar ze worden wel verkocht: rond de 1000 zal dit gouden model wel opgebracht hebben:

Waarom vraag ik me dan af. Redelijk onbekend en obscuur merk en de horloges hebben geen manufactuur uurwerken oid. Heb jij enig idee?

1 like

Wist niet dat er zo’n topic was. Veel en nuttige info!
Ik kan hier dus ook meedoen, eind vorig jaar gekocht. :smiley:

2 likes

Het blijft ‘wat de gek er voor geeft’ bij vintage horloges. Landeron uurwerken zijn gezocht en gewild. Dus ik begrijp het wel. Die gouden Nicolet is gewoon die prijs omdat het een gouden horloge is. Als ie technisch in orde is, is het niet exorbitant.

Ben ik niet helemaal met je eens. Het is een goed gedocumenteerd merk waar veel over bekend is. Zeker niet obscuur. Meer iets voor de echte liefhebber.

Maar dat hadden ze in de jaren '50 ook al niet meer. In de kartelsituatie waarin de Zwitserse horloge industrie zich in die tijd bevond was het m.u.v. de echte grote jongens voor de meeste fabrikanten niet meer relevant en ook niet economisch verantwoord om met eigen, ‘in house’ manufactuur uurwerken op de markt te komen. Heden ten dage zijn manufactuur horlogemerken al helemaal niet meer gebruikelijk. Behalve ook nu nog slechts enkele (bekende) merken als R…x, Tissot, Oris, AP, PF, JLC, Omega, etc. Maar ook IWC, en andere grote jongens gebruiken tegenwoordig ook meestal ETA, Sellita enz.

De voorbeelden die ik gaf zijn, als er niet al te hard geboden wordt en als ze, met een beetje geluk, technisch in orde zijn best leuke koopjes. ( die uit Italië is trouwens zelfs 'Buy it Now).
Bede modellen zijn dacht ik ca. jaren '50 / '60 en hebben denk ik nette uurwerkjes aan boord. A.Schild 1220 voor de eerste en bij die uit Italië met zijn kleine seconde, die erg op jouw ex / mijn Nicolette lijkt, zou het zomaar ook een Felsa of een Unitas wehrmachtwerk kunnen zijn. Niks mis mee.

2 likes

Je kan hier zeker meedoen! Wat een mooie is dit!
Ook een mooi voorbeeld dat Armand Nicolet op de huidige markt nog steeds goed meedoet met aantrekkelijke horloges. Geniet ervan. Veel draagplezier!

2 likes

Je hebt gelijk, verkeerde woord keuze van mijn kant. Ben het aan het proberen op deze maar die zal wel te duur worden.

Ps. Bij die van jou blijft de kleur van de plaat zo mooi vind ik.

1 like

Ziet er mooi en interessant uit. Gewoon proberen inderdaad, niet geschoten is altijd mis.
Succes gewenst en hou me/ons op de hoogte.

Is ook zo. Ik denk dat de plaat oorspronkelijk wat meer zilverkleurig was, maar nu in de loop der tijd een licht patina heeft gekregen. Daarom heb ik ook dat nogal felgroene bandje er pas op gezet. Daardoor lijkt het, vooral bij wat gelig lamplicht, of de plaat een beetje die kleur ‘overneemt’ en dus ook een zweem van groen heeft.


Nicolet bij lamplicht.

3 likes

Gaaf hoor. Hoe duur zou zo’n horloge toentertijd zijn geweest? Ook gezien die applied uurmarkeringen, dat ziet er toch wel wat meer premium uit.

1 like