Armbandje bij horloge - vraag over magnetische sluiting

  1. Kan een kleine magnetische sluiting van een armbandje je mechanisch horloge om zeep helpen ? Ik vermoed van wel, maa rkan iemand dit daadwerkelijk bevestigen ? Is magnetisme “meetbaar” ?

  2. Zou het ook schadelijk zijn voor een analoge QUARTZ horloge ?

  3. Enne…daarop verder “brainstormend”…zou je zo’n bandje naarst een Milgauss mogen dragen ??? :wink:

Ben ik ook wel benieuwd naar. Goeie vraag.

Magnetisme is meetbaar. Het wordt gemeten in de zgn. Gauss schaal. Zie daar meteen de oorsprong van de naam Milgauss. Die kan, volgens Rolex, 1000 Gauss hebben. En da’s veel…
Als het magneetje in het armbandje een metalen zetting heeft zou ik het wel aandurven. Het metaal schermt het dan wel af. Een en ander hangt wel af van hoe sterk die magneet is. Sommige gezondheidsarmbanden zitten beste magneten in. Dat kun je beter niet doen.

Het veld van een permanente magneet kun je niet uitzetten of neutraliseren dmv een isolerende stof,
slechts afstand houden tussen je mechaniek of materialen gebruiken
die niet magnetisch kunnen worden zal helpen,
een mechanisch horloge “om zeep helpen” zal niet gebeuren hooguit tijdelijk ontregelen, maar dat herstel je wel weer met een demagnetiseer apparaatje.
Een quartz kan wel permanent om zeep worden gebracht
wanneer je de circuits/chip in een sterk magnetischveld houd.

m.a.w. een permanent magnetisch sluitinkje zou een mechanisch kokje kunnen ontregelen afhankelijk van de materialen van de tandwieltjes veertjes etc.
en van de afstand en duur van het contact

't is naar wat ik begrepen heb vooral de spiraalveer die kan gaan verkleven als ie gemagnetiseerd is… een Milgauss zou daar wel tegen moeten kunnen denk ik…
de tandwielen van een horloge zijn doorgaans van Messing… kunnen niet worden gemagnetiseerd.alleen nikkel legeringen en ijzer legeringen zijn vatbaar voor magnetisme… ohja… Kobalt geloof ik ook… maar dat wordt niet veel gebruikt in horloges…

wat magnetische sluitingen in armbanden, en zogenaamde “gezondheids sieraden” met krachtige magneten betreft… de wetenschappers zijn het nog niet eens over of magnetisme schadelijk is voor je gezondheid… of juist niet… maar ik zou zelf niet voor magnetische sierraden kiezen… just to be sure…