Arnold and Son

Dat vind ik ook wel een beetje van dat herritage. Beoordeel een product gewoon op wat het nu is. Wat maakt het nou uit of en wie er 100 jaar geleden aan het roer stond? En wat als Wilsdorf in de jaren 40 een lange sabbatical had genomen? Of de boel had verkocht? Als ik nu een submariner koop, is er niemand bij Rolex die daar 50 jaar geleden ook was. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Sorry, mijn betoog is een beetje gaar. Maar het is zondagochtend en ik heb wel een punt. Ik snap de weerstand bij pretenties, maar prat gaan op herritage is ook een beetje snobistisch.

7 likes

Prat gaan op heritage mag wat mij betreft eignelijk alleen als het bedrijf in kwestie nooit uit de dood is opgestaan, en dus altijd bestaan heeft in de vorm waarin het opgericht is.

De geschiedenis van Cartier is bijvoorbeeld best boeiend, maar je moet beseffen dat Cartier’s geschiedenis in 1972 een soort van ophield toen het door een sigarettenboer werd gekocht. Die mensen deden ook goede dingen, zoals Cartier Londen, Parijs, en New York opkopen en verenigen onder een wereldwijd merk, maar toch… het waren durfinvesteerders, en niet de Cartier familie.

Dat Richemont / Vendome in 1993 de tent overnam was de nagel in de doodskist, wat heritage als familiebedrijf betreft. Ik zie Cartier zelf als designhuis en vormtaal, maar besef donders goed dat ze niet meer zijn wat ze waren. Net wat jij zegt: Niemand die 40 jaar geleden bij Cartier zat werkt daar nog.

Dan nog is de geschiedenis van Cartier heel erg veel cleaner dan dat lulverhaal rond Arnold & Sons, want Cartier’s geschiedenis als merk is tenminste niet 150 jaar onderbroken.

5 likes

giphy (39)

Ik denk dat wij anders naar de waarde van de geschiedenis van een merk kijken. Ik word niet warmer of kouder van een Tank door wat er 50 jaar geleden met het merk gebeurde. Misschien ben ik te weinig melancholisch.

3 likes

Ik denk dat je je vergist.

Mijn Santos wordt als horloge niet meer of minder briljant omdat er een Braziliaanse pikkestijn mee rondvloog in 1904. Het horloge is voor mij een op zichzelf staand concept waarin ontwerp leidend is.

Weten waar het ontwerp vandaan komt is voor mij gewoon een leuke bezigheid, maar nooit een reden om iets te kopen. Als er teveel poeha en balderdash in de marketing zit is het echter wel een reden om iets niet te willen kopen. :slight_smile:

3 likes

Ik snap je nu beter inderdaad.

Dank voor dit woord. Deze was ik bijna vergeten.

2 likes

Haha zalige commentaren :rofl:, ik vind toch nog steeds dat ze mooie dingen maken met een super afwerking :slightly_smiling_face:.

Een blijkbaar ge-Invicta-eerd horlogemerk.
Zonde van de enthousiaste beschrijving.

1 like

Tsja en dan ook nog een gelimiteerde oplage, zucht
:scream:

p.s. wel weer een briljante posting van iemand die naar level 2 wil geraken!
Daar heb ik 10 jaar over gedaan :innocent:

Volgens mijn bescheiden mening zijn die wel echt. Het staat er zelfs op.

1 like

Ze maakten destijds wel geweldige deckwatches! :100:

Hier een exemplaar van zoon John Roger Arnold uit 1802. :heart_eyes:

Of deze deckwatch van John Arnold & Sons uit 1790 :fire:

En terug naar het heden met deze prachtige deckwatch, gebaseerd op de rijke geschiedenis met maritieme chronometers. :heart_eyes:

4 likes

:+1: :wink:

1 like

Tismewatzegnounoupoehpoeh

Kom maar door hoor, lust de Arnolds wel.
Met een beetje zoeken gewoon voor leuke prijzen ook nog.

En bij deze krijg je de Patek-vibes er gratis bij!
Meer dan lekker :facepunch:t2:

4 likes

Als je het over mij hebt mag je het ook rechtstreeks zeggen hoor :wink:. Ik geef geen fluit om trustlevels, ik ben hier voor horloges en om bij te leren :slightly_smiling_face:.
Daarom de vraag waarom niemand ooit over dit merk praat.
En ik blijf erbij dat ze toch mooie dingen maken.
Maar weer wat wijzer geworden :+1:.

Nice :ok_hand:

Ja ik ben van mening dat ze echt wel mooie dingen maken, als je wat filmpjes bekijkt waar ze de afwerking wat beter laten zien zijn deze echt wel mooi gemaakt.

1 like