Ik heb een vraag over wat betreft een Arnold London zakhorloge. Ik heb dit horloge gekregen van mijn opa die deze blijkbaar ook weer van zijn opa heeft gekregen. Toen ik hem kreeg was hij aardig verwaarloosd en liep niet meer. Deze maand heb ik het klokje weer retour ontvangen na een volledige restauratie waardoor hij nu ook weer loopt als een Zonnetje😄
Er is mij verder weinig bekend over het klokje en ik hoop dat ik hier op dit forum meer interessante informatie over het klokje kan verzamelen, wel zag ik een gravering 1694 erin staan dit zal dan wel het jaartal wezen? en nog een paar enkele cijfers.
Ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen over het klokje. Ik kan helaas maar 2 foto’s toevoegen
Het uurwerk zelf is niet gemarkeerd met een serienummer. Ook heeft de fabrikant er geen naam op achtergelaten, waardoor het lastig te bepalen is of dit uurwerk van een bekend huis is. Dat laatste is zeer waarschijnlijk niet het geval.
De wijzerplaat ziet er wel netjes uit voor een emaillen plaat (zonder barsten etc.), met uitzondering van de vreemde plekken rondom de wijzers. Mogelijk iemand die heeft geprobeerd zonder het juiste materiaal de wijzers te verwijderen.
Voor wat betreft het jaartal, het lijkt me niet waarschijnlijk dat het een horloge betreft uit 1694… De eerste zakhorloges die gemaakt werden van gestandaardiseerde onderdelen verschenen pas rond 1850 op de markt.
Mijn conclusie is dat je een mooi, net en goed werkend zakhorloge hebt dat je als mooi familiestuk zeker zuinig moet bewaren, maar dat als horloge an sich niet bijzonder is.
Zoals hieboven gezegd, horloge dateert zeker niet uit 1694. Er zit een Lepine V uurwerkje in wat dateert uit grofweg 1850-1890. Hier wat info over Lepine uurwerken: