ARSA Chronometer, weet iemand hier meer van?

Waarde horlogeliefhebbers,

Sinds kort sleutel ik wat aan oude horloges. Nu was ik wat oude klokjes aan het verzamelen om op te oefenen, maar deze is wel wat wild voor een beginner. Ook heb ik niets kunnen vinden over welk kaliber het gaat. Misschien dat er iemand is die meer weet over wat dit is:

en dit lijkt op een valjoux 22, maar dat is het mooi niet.

Het horloge loopt niet. Ik heb de steentjes geolied en als je wat tandwieltjes aanraakt begint de balans mooi te draaien. Ik denk dat er iets met de opwindveer is, maar tot zover krijg ik het uurwerk niet eens uit de kast.

Alvast dank,

Casper.

Lijkt mij een Venus, cal. staat volgens mij achter de wijzerplaat.
(opgestoken uit een voor na van Freddy).

mvg, Frans

Het is in elk geval geen chronometer.
Hoogstens een chronograaf.

Best een leuk ding, maar van wat voor materiaal is de kast gemaakt?
Verchroomde meuk? Of Rvs??

Het lijkt me geen uurwerkje, om het sleutelen aan horloges onder de knie te krijgen.:wink:
Er is me ooit verteld dat je een Landeron uurwerkje vaak kan herkennen aan het plaatstalen bruggetje, die het kleine chrono tandwiel op de plek houd.
Dat is dat bruggetje aan de overkant van de kroon.
Deze lijkt er wel wat op. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&Landeron_11
Groeten, Chris.

En wat is het verschil tussen een chronometer en een chronograaf?
(Vraag ik mij dus als horlogebeginneling af…)

John :wink:

Dat bruggetje is inderdaad van plaatstaal, maar dan zonder robijntje. Ik heb nog wat Landerons bekeken bij Ranfft en dat ziet er allemaal bekend uit. De wijzerplaat heb ik er nog niet afgehaald, want ik zie niet zo snel hoe het uurwerk uit de kast moet komen. Ik zal er nog eens op studeren.

Dank!

Volgens mij is een chronograaf een instrument om de verstreken tijd te meten…een chronometer is een horloge dat zo is afgesteld dat het een minimale voor of achtergang heeft…bv…enkele seconden per week…een chronograag kan een chronometer zijn dus…maar een chronometer hoeft geen chronograaf te zijn…ben ook maar een nieuweling…

groet, justin

Een chronograaf horloge is een horloge met een secondewijzer die men naar believen kan laten meelopen, stilstaan en tot nul terugspringen en die concentrisch met de andere wijzer(s) is aangebracht

dat kan deze (als ie zou lopen)

Een chronometer is een uurwerk waarvan de tijdsaanduiding voldoet aan de standaard van nauwkeurigheid zoals deze is opgesteld door het COSC (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres).

dat weet ik niet, of deze dat stempel heeft.

Dat vroeg ik niet, maar dan weten we dat ook weer :slight_smile:

Bedankt!
ik wist dat ik op jullie kon rekenen
voor een woordje uitleg.

John :wink:

zcjaais Schreef:

Een chronograaf horloge is een horloge met een
secondewijzer die men naar believen kan laten
meelopen, stilstaan en tot nul terugspringen en
die concentrisch met de andere wijzer(s) is
aangebracht

dat kan deze (als ie zou lopen)

Een chronometer is een uurwerk waarvan de
tijdsaanduiding voldoet aan de standaard van
nauwkeurigheid zoals deze is opgesteld door het
COSC (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres).

dat weet ik niet, of deze dat stempel heeft.

Dat vroeg ik niet, maar dan weten we dat ook weer
:slight_smile:

Deze heeft zeer beslist geen COSC-certificaat. :wink:

Nou, Bernard, dan spijt het mij vreselijk, dat ik het woord verkeerd gebruikt heb.

Punt voor jou hoor! Applaus!

Ondertussen heb ik nog geen antwoord op mijn vraag. Op een Italiaans forum heb ik nog iemand gevonden, in Brazilie, die er eentje heeft. http://orologi.forumfree.net/?t=40605223 daar denkt men dat het een Landeron 52 is, maar daar heb ik alweer verschillende versies van gevonden. Ik heb Arsa in Zwitserland gemaild, eens kijken of ik antwoord krijg.

VrGr,

Zcjaais.

zcjaais Schreef:

Nou, Bernard, dan spijt het mij vreselijk, dat ik
het woord verkeerd gebruikt heb.

Grow up…
Kinderachtige reactie.

Dit horloge is qua leeftijd uit de periode dat er eigenlijk nooit chrono’s werden gecertificeerd door de COSC.

Daarbij zie je hoezeer het horloge door de tand des tijds heeft geleden. Er zit dus evident geen certificaat bij. Als je op een opmerking daarover met een knipoog zo moet reageren, best.

zcjaais Schreef:

Nou, Bernard, dan spijt het mij vreselijk, dat ik
het woord verkeerd gebruikt heb.

Probeer postjes eens positief te lezen dat leest volgens mij veel prettiger.

Ondertussen heb ik nog geen antwoord op mijn
vraag. Op een Italiaans forum heb ik nog iemand
gevonden, in Brazilie, die er eentje heeft.
http://orologi.forumfree.net/?t=40605223 daar
denkt men dat het een Landeron 52 is, maar daar
heb ik alweer verschillende versies van gevonden.
Ik heb Arsa in Zwitserland gemaild, eens kijken of
ik antwoord krijg.

VrGr,

Zcjaais.

Aan het kolom wiel te zien is het volgens mij een Venus zoals ik al eerder heb aangegeven
Zie deze post voor een vergelijking van het uurwerk:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,112249

mvg, Frans

Dag Frans,

Ja dat heb ik gezien. Inderdaad en kolomwiel, maar er zijn ook een paar dingen anders. Ik denk dat ik het geheel uit de kast moet halen om onder de wijzerplaat te kunnen zien met wie we te maken hebben. Als ik dat gedaan heb zal ik het e.e.a. posten.

Dank!

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&Landeron_52

Lijkt mij ook een oude Landeron 52, staat er niet een merkteken en nummer onder de balans?

Prachtige plaat trouwens!

Nee, geen merkteken onder de balans. Ik vermoed dat het op de wijzerplaatkant staat. Ik heb gelezen dat dit héél vroeger gebruikelijk was. Ook het ontbreken van een anti-choc systeem zou misschien kunnen duiden dat het erg oud is.

ik zal de boel uit de kast halen en plaatjes posten :slight_smile:

Er wordt wel niet naar gevraagd, en wellicht is het algemeen bekend, maar het merk van het horloge ‘ARSA’ staat voor de maker Auguste Reymond SA.

August Reymond bestaat nog steeds. Of eigenlijk, als merk bestaat het weer.

Hier een link
http://www.uhren-wiki.net/index.php?title=Auguste_Reymond

Heeft een BEETJE gelijkenissen met Landeron 11.
Ik zou de wijzerplaatzijde moeten kunnen zien. Ik kan dan makkelijker identificeren, nu zoek ik mij zot.
Als je denkt het gevonden te hebben , dan zie je een hefboompje dat weeral een beetje afwijkt.
Bij de zeer oude Landerons zijn bij hetzelfde caliber soms verschillende uitvoeringen (verbeteringen) van onderdelen en deze verschillen staan niet altijd in catalogi.

Dank voor het zoeken, Freddy, Ik zal vanavond een poging wagen om het één en ander uit de kast te krijgen. Ik heb de opwindstift los, maar ik vermoed dat ik eerst een ring om het uurwerk moet verwijderen voordat ik de pushers kan bevrijden. Ik ga dat rustig doen en dan post ik meteen een foto van de voorkant.

Zeer bedankt!

Zoals gevraagd hier de foto van de voorkant. Heeft even geduurd om 'm een beetje heel uit de kast te krijgen:

Ik zie eigenlijk alleen Breveté en een Zwitsers kruisje.

Het had gekund dat er onder de balans wat stond, maar helaas

wel fraai, maar weinig educatief voor ongeschoolde ogen.

Misschien dat het toch helpt.

Dank,

Casper.