ARSA Horloge wehrmachtswerk A. Reymond LTD 63288

Hallo beste verzamelaars.

Ik heb bovenstaande horloge in mijn verzameling…

Ik verzamel militaria WOII maar dit ken ik dus niet… Is het een Zwitsers militair horloge? Van wanneer zijn deze?

voorkant:
ARSA
super
17 RUBIS
INCABLOC
SWISS

achterkant:
WEHRMACHTSWERK
A. RAYMOND LTD
63288

Bandje:
FIXOFLEX
R(anker)W 2X
4/4

kijk voor meer info over mijn verzameling op:
www.ergensinnederland1939-1945.nl

Alvast bedankt voor de reactie

1 like

een foto zegt vaak meer ,

mvrgr joost

ARSA is inderdaad een Zwitsers merk (Auguste Reymond SA).

Het gekke is echter dat er op je horloge A. Reymond LTD staat wat doet denken aan een engels bedrijf. Daarbij wil Wehrmachtswerk niet zeggen dat het van ergens tussen 1939 en 1945 is. Het woord Wehrmacht gebruikt men niet meer sinds 1945 maar Unitas, de uurwerkfabriek van ARSA maakte tot in de jaren 60 uurwerken die nu als Wehrmachtswerk betitelt worden.
Veel van dit soort horloges komen de laatste tijd overigens uit Rusland naar ons toe via internet. Er zijn daar natuurlijk honderdduizenden Duitsers “achtergebleven” of na een tijdje gevangenschap zonder horloge naar huis gestuurd. Maar er schijnen ook al de nodige imitatie of omgebouwde modellen op de markt te zijn.

Een foto van het horloge en uurwerk vinden we overigens altijd leuk!

Staat er geen D voor en H -achter het serienummer 63288 ?? DH = Deutsches Heer
dat is wel gebruikelijk bij horloges die aan de Wehrmacht werden geleverd.
net zoals horloges met RLM = Reichs Luftfahrt Ministirium die voor de Luftwaffe waren bestemd.
overigens hebben zowat alle Zwitserse horloge fabrikanten aan het Naziregime geleverd in de periode 1933-1944
er zijn er dan ook miljoenen van gemaakt ,zoals Henrik al opmerkte.

Ik heb exact zo’n zelfde…

En ik heb er ook één. Zal ik dan een foto toevoegen. Tekst op de achterkant is zo vervaagd, dat het bijna niet te fotograferen is…Zal eens iets met licht gaan spelen…wordt moeilijk…Onder de tekst staat nog: IM

1 like


Ik heb hier een Unitas ook met een Wehrmachtswerk en deze is uit de jaren 50.

2 likes