Arsa: moeite waard?

Goeiedag vintage kenners,

Ik heb een paar maand geleden op de plaatselijke rommelmarkt een Arsa handopwinder gekocht. AR staat voor Auguste Raymond als ik het goed heb.

Het horloge loopt een paar seconden en stopt dan weer. Het opwinden lukt ook niet, kan de kroon alleen “terugdraaien” en dus niet “van mij af” zoals (volgens mij) bij het opwinden gebruikelijk is.
Heb wat fotos’ gemaakt.
Kan iemand mij vertellen of het de moeite waard is om er een horlogemaker naar te laten kijken, of misschien iemand van jullie die er naar wil kijken?
Als ik naar het uurwerkje kijk, ziet dat er nog redelijk nieuw" uit, dit in tegenstelling tot de wijzerplaat.
Oh ja, de prijs die ik er voor betaald heb: wel 3 hele euro’s …

Bij voorbaat dank.
Groet
Herman

Je kan via ranfft proberen het uurwerk te achterhalen. Dat bepaald eigenlijk of het de moeite is om op te knappen.
Wat wel eens werkt is het horloge een dag in je broekzak mee te nemen. Warmt dan een beetje op en door de beweging loopt hij af en toe weer. Soms lukt het om een horloge zo weer tot leven te wekken.

Het uurwerk is een AS 1686 of ST 1686. Het zijn geen slechte uurwerkjes van midden jaren 60.
Zie ook http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&AS_1686

Het uurwerk is gesigneerd onder de balans. Met een loep is dat wel te lezen.
Ik heb zo’n uurwerkje in mijn Monté zitten.

Dat is het geval als de opwindveer volledig is opgewonden.
Even met twee schroevendraaiertjes de veer ontlasten, door de schroef van het rachetwiel naar rechts te draaien (als dat nog lukt) en de klik zover naar rechts bewegen dat het wiel terug kan. De veer zal dan ontspannen.
Het kan ook door met één hand de kroon vast te houden en dan de klik naar rechts bewegen, ook dan kun je de veer ontspannen door de kroon langzaam naar links te laten draaien (goed vasthouden).

Met vriendelijke groet,
Inca

Ik denk dat de instructie "naar rechts bewegen"
wel eens op 2 manieren kan worden opgevat.

De klik kan maar één kant op en dat is naar rechts en ja als je de schroef van de klik als middelpunt neemt is het linksom.

Ik heb wel ervaring met deze uurwerkjes. Zoals alle AS goede kwaliteit.
Ik heb een PB gestuurd.

Dank heren voor de reacties zover.

Groet
Herman