Vorig jaar kocht ik op MP een oud horloge dat uit een nalatenschap zou zijn en dat volgens de verkoper van het merk "Fond Acier” was. Fascinerend merk, toch?
Na ontvangst heb ik moeten constateren dat het horloge er aanzienlijk beter uitzag dan de belabberde foto’s die op MP stonden. Een hele fijne meevaller. Dus eerst maar eens de restanten van een losbandig leven verwijderen, nieuw bandje eraan en dragen. Het draagt erg comfortabel. Na een paar dagen moest ik toch weten wat voor uurwerk er inzat. Dat het geen “Fond Acier” merk was, was mij wel duidelijk. Na en het openmaken van de achterkant bleek er een 17 jewels ARSA uurwerk inzit. Het is een handopwinder.
Dan maar een wat meer info zoeken mbt dit specifiek horloge. Zoekend op het internet werd ik niet echt iets wijzer. Via HF ook niet.
Zowel @maanstof en @singelhoesjes hebben een ARSA maar ook die wisten mij niet veel meer te vertellen dan dat ze tevreden waren met het horloge van Auguste Reymond SA.
Dus via de website van Auguste Reymond contact gezocht met de fabriek in Zwitserland.
Mijn vragen:
Can you give me some more information on the watch please:
- when was it produced?
- was it a private label brand and for whom was it produced?
- what type of mechanical watch it is apart from 17 jewels incabloc, manual winding?
- what original bracelet was on it when it was introduced.
Do you have marketing advertisement from that time still in your archives or more information?
Specifications I can give you:
Steel case.
Diameter without crown: 37 mm
Diameter with crown: 38 mm
Thickness: 8 mm
Lug to lug: 44 mm
Lug width: 17 mm
Btw, it runs perfectly on time.
Please see the photo’s attached.
Backside of the watch only says: Fond Acier, Inoxydable.
Na een paar uur al een antwoord van Herr Christoph Homberger van Century Times Gems Ltd uit Nidau Zwitserland:
Dear,
Thank you for your message and interest in your ARSA watch.
Unfortunately I can not write you many more about it.
The watch was made in private label.
There were very many such watches made in this design.
Regarding the watchband, I can’t write you much. I think it was a simple leather bracelet mounted.
Also in the archive is not more to find out about the watch.
About the movement, you have already written down all the info directly yourself.
The watch was produced in the 50-60s.
I hope I could help you a little further.
with best regards
Christoph Homberger
Head of Production
Hieruit blijkt dus: Auguste Reymond produceert tot op heden nog steeds horloges. En dat al sinds 1898. Maar dat wist ik intussen al.
Iemand hier op het HF forum, wiens naam mij ontschoten is, heeft me verteld dat het vermoedelijk een Wehrmachtwerk is, een 63288 van A. Raymond Ltd. Die werden tot in de jaren ’60 van de vorige eeuw gemaakt. Overigens: Raymond is hier gespeld met een ‘a’ en niet met een ‘e’. Zal wel een typefoutje zijn.
Ik kan geen type aanduiding vinden op het uurwerk. Waar kan ik vinden welk type het is?
Blijven vragen voor mij open staan: Wie is de opdrachtgever voor dit horloge of welk merk heeft de ARSA als uurwerk ingebouwd en wanneer zou dit hebben plaatsgevonden?
Wie kan mij verder helpen?