ARSA Springmaster met springende seconde

Verleden week kwam ik dit kleine zakhorloge tegen op ebay.
Ik herinnerde me dat ik hem een maand geleden ook al had gezien maar met een grootte van 33mm vond ik het niet interessant.:frowning2:

Ik bekeek de foto nu eens wat beter en zag nu de naam Springmaster op de wijzerplaat.
Toen viel het kwartje, misschien zo’n zeldzaam horloge met springende seconde ???:rolling_eyes:

Nu snapte ik ook waarom dat mooie uurwerkje er zo ingewikkeld uit zag.
Via google kwam ik gelijk hier op het horlogeforum terecht en in een oud topic van Henrik werd zo’n horloge beschreven, zij het in polshorloge uitvoering.

Volgens Henrik is dit een zeldzaam Cezard 7400 uurwerk.
Natuurlijk had ik nu wel belangstelling in dit zakhorloge en vandaag werd hij bezorgd.
In prima staat en heel leuk om te zien hoe de de secondewijzer vooruit springt als in een Quartz uurwerkje.
Ook is secondestop functie aanwezig.
Bedankt voor het kijken.

Mvg. Chris.

18 likes

Super!

1 like

Leuke en bijzondere aanwinst; daar kun je inderdaad heel makkelijk overheen kijken.
Hij is ook nog in een super nette staat; veel plezier ermee!

1 like

lucky bastard! :slight_smile: mooi!! veel plezier ermee!! :slight_smile:

1 like

Fraaie aanwinst, Chris, met mooie techniek, geniet ervan!

1 like

Mooi hoor,ik verbaas me er telkens weer over dat de uurwerken er vaak uitzien alsof ze gisteren de fabriek hebben verlaten.
Deze ziet er ook zo perfect uit.

1 like

Ja, het horloge ziet er heel goed uit, is volgens mij niet veel gebruikt.

Bijzondere aanwinst Chris, de eerste keer dat ik zo’n Chezard “dead second” uurwerkje in een zakhorloge zie!
Het klokje ziet er ook nog uit als nieuw: wat een mazzel dat je er zo toevallig tegenaan gelopen bent.

Vraag me nog altijd af wat het praktisch nut is van deze complicatie (in dit geval zou je kunnen denken een verpleegsters pendanthorloge om bv hartslag te checken??), maar deze technische oplossing is wel heel vernuftig, eigenlijk een briljant simpel mechanisme om de continu lopende beweging om te zetten in een per seconde verspringende wijzer, het patent (uit 1960) hiervoor is ook terug te vinden: https://www.google.nl/patents/US2921476

Veel plezier ermee!

2 likes

Heel leuk dat je het patent van dit uurwerk gevonden hebt, bedankt ! :thumbsup:
Het patent is gedateerd 1960, dat is veel later dan ik had gedacht, het bouwjaar van dit horloge ligt dan waarschijnlijk tussen 1960 en 1970.

Mooie catch. De meeste Chezard’s die opduiken zijn Olma’s of Doxa’s, van Arsa kende ik ook alleen het polshorloge. Meest logische lijkt me dat dit een zustershorloge is geweest ook omdat het voor een zakhorloge toch relatief klein is. Wel een hele bijzondere vondst!

1 like

Ja, het zou bedoeld kunnen zijn als zustershorloge, daarom had ik het klokje de eerste keer maar heel vluchtig bekeken. :sweat_smile:
Ik vond ook nog het mooie topic van jouw Olma Time Signal, met zo’n zelfde uurwerkje.:ok_hand:

1 like

Ik heb nog zo’'n Olma maar dan eentje die de dead seconds onderdelen mist. Dus als je alsnog een polshorloge wilt dan is er iets te regelen…

1 like

Ik heb helaas veel te veel projecten die liggen te wachten, maar ik zal het in gedachten houden. :smile:
In ieder geval bedankt voor het aanbod !

Naast de stemvork en kinetic weer een andere technisch snufje in een uurwerk om op m’n wenslijstje te plaatsen.
Hoewel deze wel zeldzaam zijn.

Trouwens,toen ik nog meelezer was,was er iemand met een horloge waar een venster in de wijzerplaat zat waar een rood gekleurde stip verschijnt elke seconde,weet iemand welk horloge dat was?

1 like

Nee, dat zou ik niet weten. :rolling_eyes:

Mondia klokje inderdaad, weet de naam ff niet meer.

Ff gezocht, zoek maar op mondia top second van @HorloG :smile:

2 likes

Klopt dat is een Mondia Top Second, het enige horloge met die complicatie. Ik spaar zeldzame complicaties en horloges waar iets voor het eerst in zat…

1 like

Bedankt,dat is 'm inderdaad👍🏻