Art deco en of nouveau mooi / lelijk

ArtDeco

Mooi / lelijk is lekker subjectief
Meestal ben ik positief gestemd over de creaties uit die 100 jaar oude design periode. Nu viel mijn oog op onderstaand gedrocht. Lijkt op een creatuur uit doctor who. ( of Metropolis die film uit de jaren 20/30 van de vorige eeuw. Daaronder een paar ontwerpen die de betere stylisten mochten maken. Graag jullie bijdrages van Art Deco horloges/klokjes

En dan een mooiere (gemaakt door mijn Opa in 1926)

En deze NOS Laco

en deze miniscule Stowa

deze versleten junghans

15 likes

Die Laco is wel leuk en zou ik kunnen kopen. De andere zijn ook leuk, maar niets voor mij.

1 like

De Bulova is erg mooi. Apart en helemaal in de tijdsgeest.

1 like

Ik vind de Bulova het mooist van de 4.
Ik ben zeker geen kunstkenner, maar vraag me af of de Stowa onder art deco valt (ik laat me graag corrigeren)

Belangrijkste kenmerk van art deco is de omarming van technologie in aanvulling op traditionele motieven. De stijl wordt vaak gekenmerkt door verticale lijnen, rijke kleuren, geometrische figuren en overdadige versieringen.
De Bulova is een mooi voorbeeld, het klokje (leuk hoor!) is meer Amsterdamse school - het wat soberdere broertje van de art deco, en die andere zijn van later datum en hebben wat stijlkenmerken die er op lijken, maar mogen eigenlijk geen art deco genoemd worden.
Zo zou ik het althans beoordelen, maar dat is ook maar een mening :sunglasses:

5 likes

Ik denk dat art deco en art Nouveau nog steeds verward worden.

5 likes

Leuk, die Bulova. Mooi tijdsbeeld.

Daarin komt echter een erg mooie (movado) in voor.

Je verwart art deco met art nouveau.
Hetgeen wat jij lelijk vind, is typisch art nouveau;

Vaak een asymmetrisch, rankachtig lijnenspel in een golvend bewegingsritme (de golvende lijn eindigt vaak in een zweepslagbeweging). Decoratieve, tweedimensionale, asymmetrische ornamenten op bijvoorbeeld meubelen, lampen en sieraden.

Edit, @Fate_Amenable_To_Change was me al voor :sweat_smile:

4 likes

Art deco is prachtig!

Ik heb er maar eentje; een Rolex uit midden jaren dertig. Een van de eerste two-tone modellen. Deze heeft een zwaar gepatineerde wijzerplaat (was vroeger gebroken wit).

7 likes

We zijn het eens. Ik vind Art Nouveau alleen tof wanneer ik gebouwen tegenkom in die stijl. Ik spreek liever van Jugendstil om verwarring te vermijden, en vind Tuschinski, maar ook het Amrath hotel geweldig.

Horloges? Not so much. Geef mij maar Art Deco. Trouwens, Miami Beach ook tof. De architectuur is dus ook heel erg cool.

TS toont in mijn optiek drie Art Nouveau en twee onversneden Art Deco horloges.

4 likes

ik heb exact zo een omega gehad was helaas niet perfect gerestaureerd

1 like

Mijn De Ville:

Gave bulova.

Ben niet zo’n kenner van kunst/stijlbewegingen dus ik gebruik die termen meestal maar niet :blush:
Hier een paar uit de collectie; denk dat deze wel een beetje Art deco is:

Deze ook? Geen idee…

Beide eind jaren dertig trouwens.

5 likes

Vind hem wel lekker, moet ik zeggen.

Leuke Certina uit de Art Deco periode

Ultiem Art Deco font op deze Hercules pocket watch

3 likes

3 likes

:star_struck: Die Bulova is echt een top :watch: :+1: :clap: :clap:
groeten Iwan :motorcycle:

Zeer zeker mee eens. Dat maakt ook steden als Riga en Wenen zo prachtig.
Alhoewel ik de stijl enkel graag tegenkom als passant/tourist. Stel, ik zou pal tegenover het Tuschinski wonen, zou ik er toch ontzettend onrustig van worden.

Maargoed, ben dan ook geen stadsmens. Een stad, doordrenkt van Art Deco, lijkt me dan weer een regelrechte dystopie. Dan zou ik me dood zuipen aan Victory Gin (Miami beach maakt veel goed door het lekkere weer, het strand, de vrouwen en palmbomen).

Goed idee. Dit ga ik vanaf nu ook doen. Nooit zo aan gedacht, maar dit maakt het verschil in stijl een stuk duidelijker in platte tekst.

Hoe mensen echter Jugendstil verwarren met Art Deco blijft me wel verbazen. Art Deco is scherp, mechanisch en vandaag de dag nog modieus te noemen, terwijl Jugendstil sierlijk, natuurlijk en verre van modieus te noemen is in de huidige tijd. Ik bedoel, horloges geïnspireerd door art deco zijn nog steeds nieuw te koop en populaire.

Art Deco vind ik in horloges dan ook geweldig. Het is jammer dat ze meestal de tand des tijds niet doorstaan hebben.
Jugendstil vind ik enkel in kunstzinnige zakhorloges leuk, om bij een ander in de collectie te aanschouwen. Niet in eigen collectie.

Side note; dankzij dit topic heb ik een leuk idee voor mijn tuin. Wat Jugendstil elementen zou het erg goed doen tussen al dat groen :+1:

2 likes

:+1:

1 like