Ik heb een vroege pontiac gekocht die ik wel apart vind.
vooraanzicht
achterzijde
uurwerk met dustplaat
wijzerplaat.
Het horloge loopt en vreemd genoeg ook redelijk op tijd. Ik ben benieuwd naar het bouwjaar van serienummer 896 A. Ik begreep dat ze redelijk zeldzaam zijn?
De pushpins zijn gewoon metalen gesoldeerde staafjes, zal wel horen?
Helaas laat de achterdeksel bij wat schudden al los. Iemand een oplossing.
Pontiac Curved Rectangle van 1957 in een Prachtige Art Deco Stijl.
Gemaakt van chroomstaal en de bodem van edelstaal.
Afmeting 41mm X 22mm.
Schitterende wijzerplaat met kleine seconde wijzer op de 6.
Wijzerplaat is gesigneerd met "Pontiac Support Choc Antimag"
Achterkant is gesigneerd met "Fond Acier Inoxydable 104321-726A"
Mechanisch uurwerk van Pontiac handopwinder en gesigneerd met "Pontiac Swiss Made"
Compleet met een mooi bijpassend leder band.
De Pontiac is een nog fantastische conditie . het croomstaal heeft wat lichte slijtage.
In ieder geval een zeldzame Pontiac in een prachtige Art Deco stijl.
Prijs 150,00 euro.
Zeldzaamheid zegt mij persoonlijk niet zoveel, dat is alleen interessant als het gaat om een groot merk. Ik heb een hele zak vol horloges waar je geen tweede van kunt vinden, maar dat maakt ze nog niet meteen waardevol, integendeel.
Jouw horloge heeft fixed lugs in tegenstelling tot springbars, een vervangende band vinden is dan iets lastiger (doorhaler zoals NATO’s).
Je kunt met een tangetje (stukje tussen de bek en het metaal tegen beschadiging) de delen iets naar elkaar toe brengen. Of je kunt er gewoon iet stussen doen, ik gebruik wel eens van dat flossdraad om de frictie tussen een bezel en glas te verbeteren, dat zou hier misschien ook kunnen, gewoon even uitproberen.
Wat bijzonder is aan dit model is de “binnenkast”. Dit was een systeem dat vroeger gebruikt werd om de stofdichtheid van het horloge te verbeteren. (Daarom staat er ook Dustproof op de achterkant)
Voor wirelugs heb je banden die je plakt en ze bestaan ook met een metalen clip.
Ik heb ze o.a. in de Hema gezien en er is een nederlandse verkoper uit Sassenheim op Ebay die een grote keus heeft.
Als je het horloge wilt dateren, kijk je het beste wat voor werk erin zit.
Mooie kast en een leuk merk, maar de staat valt wel tegen.
Er zit nog heel wat werk in om deze weer mooi te krijgen, ik wens je veel succes.
Ik denk dat deze Pontiac ongeveer even oud is als mijn Ogival gokje: dertiger jaren?
Ik gok inderdaad eind jaren 30, in de huidige staat leuk projectje voor de liefhebber. Ik heb ook nog een art deco pirenne liggen met een 15 steens uurwerkje. Ook daarvoor geldt hetzelfde.