Artikel Wall Street Journal over de Zwitserse horloge industrie

Ik vond een interessant artikel in The Wall Street Journal van afgelopen maandag over de structurele veranderingen voor de Zwitserse Horloge industrie.

Uiteraard is onze vriend J.C. de Bever ook weer aan het woord :sweat_smile:

6 likes

Ga me niet registreren om het te lezen maar de eerste zin zegt genoeg. Dit is iets wat ik al een hele tijd roep. De traditionele polshorloge enthousiast sterft echt uit. Ik weet dat er hier ook jonge leden zitten maar dat worden er echt steeds minder…

1 like

Ik ben van mening dat je hier een conclusie trekt die niet klopt. Mijzelf kan ik ook plaatsen onder jong lid, letterlijk en figuurlijk, en als ik om mij heen kijk is er zeker nog wel heel veel enthousiasme onder jonge mensen. Die zitten alleen niet op een (dit) forum, maar zijn tegenwoordig meer actief op bijvoorbeeld instagram; met het volgen van amsterdamvintagewatches en soortgelijke kanalen.

2 likes

Er zal altijd wel markt blijven, misschien veel kleiner, maar verdwijnen lijkt me uitgesloten.
Net als de LP, ook vergane glorie maar toch is er nog steeds (of nu opnieuw) markt voor.

1 like

Het zal sowieso minder zijn dan vroeger, maar het is ook een feit dat als je ouder wordt je meer appreciatie (en geld) krijgt voor dergelijke dingen. Dat was vroeger waarschijnlijk niet anders. Tot over jaar of 4 liep ik met een Swatch. Nu ik wat centen te besteden heb, kijk ik wat verder :slight_smile: die groep zie ik zo snel niet verdwijnen.

Niemand een abonnement die het hele artikel van delen? :blush:

Dat is jammer, toen ik hem deelde was hij volledig leesbaar nu niet meer. Ik heb zelf ook geen abonnement :sunglasses:

1 like

Mocht een horloge enkel en alleen gebruikt worden om het uur te lezen, kan ik me wel inbeelden dat mensen genoeg zouden hebben aan een GSM, het uur op hun PC tijdens de dag, hun oven, of kleine weerstation thuis, de klok aan de muur, enz.

Alleen is een uurwerk steeds ook (en bijna voornamelijk) een mooie kleding accessoire geweest, of een manier om een (al dan niet gefake’te) gezonde financiĆ«le situatie te bewijzen aan anderen. Een manier om je persoonlijkheid te tonen aan anderen. Het hoort ook bij de EDC van vele mensen, dat zal je niet zomaar zien verdwijnen.

Ik denk echter wel dat een horloge in zijn pure mechanische eenvoud voor de meerderheid wel plaats gaat maken voor meer digitaal geevolueerde smart horloges bij de jongere generatie dat nu aan het opgroeien is deze uiterst digitale wereld. Smartwatches met zoveel verschillende mogelijkheden gaan blijven evolueren.

Maar, het gemak en de technologische evolutie is ƩƩn ding, de liefde voor mooie en ambachtelijke mechaniek en romantiek is een belangrijk deel van de menselijke eigenheid dat je niet zomaar even totaal gaat vervangen door High Tech. Horloges zullen altijd bestaan zolang er geen totaal ander alternatief uitgevonden word dat het gebruik ervan en het nog steeds ā€œhoge welvaarts gehalte potentieelā€ totaal teniet doet.

Aan topicstarter - Sorry als dit wat teveel off-topic is, heb het artikel niet gelezen maar het is enigszins voorspelbaar wat hierin zou kunnen staan. Overigens een leuk gespreksonderwerp

3 likes

Hoeveel mensen lopen er nog met een zakhorloge aan een ketting rond?
Zo zal het ook met het polshorloge gaan denk ik maar zo. Het zal nog wel wat jaren duren maar uiteindelijk…
Kopen omdat je het mooi vind en wil hebben, maar een luizige geldbelegging op de langere termijn i.m.h.o.

Een slechte geldbelegging op langere termijn is het zeker volgens mij.

Op korte termijn kan je nog wel wat zaakjes doen, maar zoals steeds hangt dit af van je kennis, je contacten en de manier hoe je het aanpakt.
Maar die lange termijn, mm, lijkt me risky business

Ik merk ook idd wat in het artikel stond over het verschil van gemiddeld iemand van 25 jaar ā€˜toen’ en iemand van 25 jaar nu wanneer ie zn eerste promotie krijgt. In het verleden kocht iemand dan bv een mooi horloge. Iemand van nu koopt er liever een mooie reis voor en deelt dat uitgebreid op Instagram ofzo.

Of dat het horloge niet meer zozeer Is om de tijd op af te kunnen lezen, als het bijhouden van je social life en fitness voortgang.

Ach de ene 20-jarige is de ander niet, zolang rappers en voetballers nog rondlopen met dure horloges zie ik het niet zo snel instorten. De markt zal ongetwijfeld veranderen maar dat is nog nooit anders geweest. De bedrijven die nu klappen krijgen zijn degene in het goedkope segment (tot een paar honderd euro), zij concurreren rechtstreeks met smartphones of de Apple Watch. De grotere merken (Rolex, Omega, Cartier etc.) blijven echt wel doordraaien, maar misschien gewoon wat minder.

Er is niks verkeerd met dit artikel, maar het legt de klemtonen totaal verkeerd. Met brand ambassadors werken is misschien goed om op korte termijn de dalende verkoop in te dijken, maar het wijzigt niks aan de value proposition van je markt.

Dit artikel brengt duidelijk twee value propositions naar boven: de jongeren die fashion brands kopen omdat die relatief betaalbaar zijn en een leuk ontwerp hebben dat hen aanspreekt. De tweede is het luxesegment en alles erboven (lees: Rolex en Patek Philippe) waar horloges worden gepercipieerd als een accessoire en - ik haat het om dit te zeggen - een statussymbool. Als voorwerp om enkel tijd bij te houden gaan mensen inderdaad geen honderden, laat staan duizenden, euro’s spenderen. Het is ook illustratief dat bezitters van smartwatches nauwelijks overstappen naar mechanische horloges: de behoeftes die beide producten voorzien, zijn totaal verschillend.

En dan sta je daar met je Tag Heuer dat noch het ƩƩn noch het ander is. Dit geldt niet enkel voor Tag, maar voor alle merken die in het middensegment opereren. Want laat ons eerlijk zijn, hoeveel mensen op dit forum zouden overwegen om een paar duizend euro neer te tellen voor een nagelnieuwe Baume & Mercier die het moment na aankoop meteen veertig procent in waarde is gedaald? Ik vermoed niet veel…

Het horloge is het enige sieraad van de man, op wat armbandjes en zo na. Daarbij houden veel mannen van mechanische dingen en van status. Dit zal allemaal niet snel verdwijnen. Het mechanische horloge heeft de quartzcrisis van de jaren 70 overleefd en zal de smartphones ook wel overleven. Het probleem is volgens mij dat de hoge prijzen voor bepaalde merken niet meer de werkelijke waarde van het horloge weergeven. Zo vervreemd je een groot gedeelte van de potentiƫle kopers van je product. De mensen zijn niet gek!

1 like

Als ik in mijn kist kijk liggen daar, inclusief de twee van m’n partner, 18 horloges.

Twee ervan zijn Zwitsers. EƩn van die Zwitsers valt onder een Amerikaans moederbedrijf.

Staat er achter die paywall ook welke bedrijven een dalende omzet noteren? Ik heb dan de vraag hoeveel horloges er van microbrands, kickstarters of boutique merken gekocht worden die niet op de radar van de NY times verschijnen. Om nog maar te zwijgen van de Japanners.

Je hebt een 360 graden visie op de hele markt nodig om uitspraken te doen over de branche, in plaats van een focus op de producenten van ƩƩn land. Het lijkt mij dat ze gewoon concurrentie hebben gekregen, die rare Zwitsers.

1 like

De Zwitsers hebben geen instappers dus onbereikbaar voor jeugdigen met een smalle beurs.
Er is een merk waar je wel onder de 200 euro een uitstekende automatic kunt kopen :wink:

Oriƫnt ? Ook nog eens manufacture , toch ?

1 like

Orient onder andere.
Zijn idd inhouse uurwerken.
Helaas hebben ze geen grote naamsbekendheid, zeker niet onder de jeugd.
Die kijken alleen maar naar Armani en Tommy Hilfiger e.d.

Maar een horloge geeft status.
In Afrika lopen ze zelfs met horloges die het helemaal niet doen :grin: