Beste leden.
Ik ben een luie perfectionist die al 30 jaar lang horlogeliefhebber is. Aangezien ik relatief “nieuw” ben op het forum stel ik graag mijn collectie even voor.
Als dagelijks horloge draag ik een Seiko Type 2 waarover ik zeer tevreden ben. Mooi, goedkoop, vintage, bewaart zorgeloos en precies de tijd. Verre van perfect, maar ik geniet er nog elke dag van. Zelfs van imperfecties, zoals de Japanse maandag die een beetje scheef blijft hangen.
Daarnaast heb ik recent voor begrafenissen en trouwpartijen een drop-dead gorgeous JLC uit de jaren 80 op de kop getikt. Simpelweg perfect! Nu ja de wijzerplaat staat een graadje scheef, maar dat laat ik nog wel eens rechtzetten.
Maar dat is meteen ook waar het schoentje klemt: aan (bijna) ieder horloge dat ik aanschouw, vind ik iets wat me stoort. Noem het ocd, perfectionisme of desnoods westers verwend gedrag. Datum (tussen 4 en 5), afgesneden cijfers, kleine secondenwijzer, assymetrie, lompe/onelegante indices, kastvorm, lugs, prijs, ik zie een gezichtje in de wijzerplaat, etc.
Dat is ook één van de belangrijkste redenen dat mijn collectie niet groeit.
Nu vroeg ik me af of er naast AdG (zie titel) en Bamford nog andere horlogetuners bestaan, die minder exclusief en duur zijn. Bedrijven of particulieren, maakt niet zoveel uit. Ik zou al een heel eind geholpen zijn met een (lokale) tuner die wijzerplaten en bezels kan ontwerpen/maken of aanpassen. Custom wijzertjes, indices, etc. Het hoeft niet zozeer een volledige revisie van het uurwerk zelf te zijn zoals de heren van AdG doen.
Alvast bedankt voor de info.