AS 1130 horloge

Ik wil jullie graag mijn allernieuwste aanwinst laten zien. Het merk Helma is voor mij onbekend, maar het gaat hier om een behoorlijk oud horloge met AS 1130 uurwerk. Dit uurwerk wordt ook wel Wehrmachtswerk genoemd en staat bekend als zeer robuust.

Ook de wijzers, kijk ook naar de secondewijzer! vind ik heel mooi. De staat van het horloge is behoorlijk netjes.

Alleen de cijfers op de wijzerplaat zijn moeilijk afleesbaar doordat ze erg donker verkleurd zijn. Dat komt doordat ze erg veel radium bevatten. Het straalt zelfs meer dan 1 micro Sievert per uur en is daarmee mijn meest radioactieve horloge tot nog toe.

Mijn beste,

Proficiat met deze oud gediende.
En laat deze karakteristieke Helma parmantig om je pols tikken, op het ritme van de actieve radio golven!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Leuk hoor(tu) Alleen oppassen dat je de kritische massa niet overschreidt met al dat stralende geweld:D

:smiley:
Vouwfietser legt al zijn radium horloges in één vitrine kast, de kast valt…

Móói horloge, geen shock protectie zo te zien?

Het Helma horloge loopt prima en tikt heel erg luid. Op een meter afstand hoorbaar zelfs voor mijn toch wel slechte oren. Op het internet heb ik er een gevonden die er erg op lijkt:

http://militarywatchbuyer.com/german-watches/german-army-watches/

Een duister verleden naar het schijnt, maar daar kan het horloge ook niets aan doen.

Op mijn werk heb ik nog wat aan de Helma gemeten en iets vreemds ontdekt.
De meter met normale gevoeligheid geeft een waarde van 1 microSv/uur, maar met een meter die ook laag energetische straling kan detecteren loopt het op tot wel 8 microSv/uur.
Ondanks de hoge stralingsdosis boven het glaasje komt er maar weinig aan de achterkant door de het uurwerk en de kast. Normaal is de dosis daar ongeveer gehalveerd.

Het lijkt er op dat de samenstelling van de lichtgevende verf hier anders is dan bij de andere horloges. Mogelijk is het Ra-226 niet zuiver?

Mooi vouwfietser, erg mooi!!!

Van harte en veel plezier ermee!(tu)

nummer achterop beginnend met d en eindigend met h
(=dienstuhr/heer) of alleen d? Dan weet je zeker

Beste Rutger,
Ik heb gekeken, er staat een zeer kleine en inmiddels vage inscriptie aan de rand van de deksel. Helaas niet leesbaar, dus zeker niet te fotograferen.

Daarbij vind ik het ook vreemd dat er achterop staat waterproof antimagnetic etc. Engelstalig dus. Zou dat voor een Duits legerhorloge niet duitstalig behoren te zijn? Of is er een ooit andere deksel geplaatst?

André