As restje in de kroon verwijderen

Goedemiddag forumleden
Ik heb een vraagje over een gebroken as restje in de kroon
Weet iemand of het mogelijk is om het as restje te verwijderen?
Ik zou graag dezelfde kroon gebruiken omdat de kroon specifiek is en er geen dezelfde te krijgen is met dat paars erin.

Tenzij iemand een adresje weet waar je vele soorten kronen kunt krijgen.

Op de foto’s is wel het een en ander te zien.

Alvast dank voor de antwoorden.
Mvg cor

3 likes

Uitboren is prima te doen

2 likes

Zet het een nachtje in een aluin oplossing en dan met een schroef extractor de stem er uit halen.
Aluin vind je als poeder of als bloedstelper bij de nat scheer spullen bij de drogist.
Screwextractor (een linksdraaiende conische boor) bij horlogemaker gereedschappen.
Check vooraf of er geen locktite Is gebruikt. Dat zie je als blauwe of rode lijmresten. Om de locktite te breken even verhitten tot ongeveer 180 graden en dan aan de slag gaan.
Pas op met boren uit de losse hand, extractor is hard staal en breekt makkelijk. Gebruik een boorstandaard en span de kroon in een klem of bankschroef.

1 like

Aluin lost mogelijk ook de kroon op dus dan wordt het hele probleem opgelost :rofl:

1 like

Misschien deze info even lezen

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Eens een schaartje ontroest en alleen de schroef terug gevonden.

Dus als dit inderdaad werkt ga ik het ook op kronen uitproberen.
Op dit moment durf ik het niet aan.
Je weet niet altijd welk materiaal in de kroon verwerkt zit.
Aluin oplossing is geen water he…het lijkt meer op zwafelzuur.

Misschien moet ik geen antwoorden typen op m’n mobiel. Ben dan vaak (altijd) te kortaf.

Wat ik bedoel is niet de HELE kroon in een aluin oplossing maar alleen bij de afgebroken stem een klein beetje (druppeltje) met bv een wegwerp pipetje. Zo doe ik het altijd en toe nu geen kronen ‘kwijtgeraakt’. Maar er zijn vast meerdere wegen die naar Rome leiden - maar daar heb ik geen ervaring mee.

Aan de foto van de vraagsteller te zien is het een gewone RVS kroon en de afgebroken stem zal ook RVS zijn (ivm voocht).

Los van dit alles … het zou kunnen dat de vraagsteller niet zo veel ervaring heeft. In dat geval zou ik adviseren om een nieuw kroon en stem te pakken. Maar dat kan ik aan de hand van de vraag niet niet zekerheid stellen.

Dank voor de antwoorden. Hahaha, ben inderdaad geen horloge maker. Wel automonteur opleiding. Die doen het in het groot. Heb me goed geïnformeerd l, ook over de loctite.

Als iemand het wil proberen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Wil dezelfde kroon, dus ga met jullie info aan de slag.

Dank. Cor

1 like

De kroon is trouwens een stalen kroon.

Heb er nu al zin in.

Stift of opwindas is nooit van RVS maar altijd van gewoon (gehard) staal

1 like

Nooit geweten. Een wonder dat die dingen niet vaker roesten dan.

1 like

Vergeet mij voorbehoud(en) dan! Dat gaat je vast wel lukken (met iets kleiner gereedschap).

Wel, met dat tooltje zal het zeker niet lukken.

1 like

Gehard tamponstaal.

Maar met de inserts die er onderstaan toch wel?

De kroon vast klemmen,
een heel klein gat boren die minder is als diameter dan de stift ZONDER draad om de draad niet te beschadigen
dan een linkse schroef in de gat schroeven tot dat wat blijft van de stift uit komt,
en tegelijk, crossing fingers…
Als de kroon niet in staal was zou ik Vissin raaden.

1 like

Nee dus

Goeie pakkingen en regelmatig controleren en vervangen dan gaat het goed.

Tja, uitboren is een optie, maar dan moet je weldegelijk weten wat je aan het doen bent, de kroon is meestal van zachter materiaal gemaakt en zal snel beschadigd kunnen worden door het uitschieten van de boor.

Als de boor niet exact in het centrum van de gebroken schroef komt en als het door oneffenheid wegloopt, zal het of breken en/of scheef in de schroef komen waardoor de schacht van de kroon gedeeltelijk wordt weggeboord.

Om dit soort klusjes met goed resultaat in orde te maken, is het beter om de kroon in de draaibank te zetten, vervolgens met een frees met ronde kop zachtjes op de schroef te zetten, er zijn diverse tandarts frees inzet stukken van carbite met vele maten in omloop, en zachtjes druk op de frees zetten.

Er zal dan een kleine ronde holte in het centrum van de schroef komen.

Dan kan je daarna met een horlogemaker boor de schroef eruit boren, immers door de holte zal de boor niet zo snel weglopen. Waarom een horlogemaker boor, wel, een spiraalboor kan gemakkelijk afbreken, en als dat gebeurd als er nog een stukje in de schroef zit, dan krijg je dat er dus niet meer uit, het materiaal van de boor is zo hard dat met een andere boor het niet meer weggeboord kan worden.
@brunod geeft het al fijntjes aan, alleen het uitdraaien met een linkse schroef zal niet zo gemakkelijk zijn denk ik. Maar wie ben ik?

De boor mag dan niet dikker zijn dan ongeveer 1/9 van de schroefdiameter, er moet immers weer een schroefdraad in komen, dus zal er ook weer een schroefdraad in moeten worden getapt.

Dit soort klusjes doe je niet even tussen twee borreltjes door, maar het is zeker goed te doen, alleen is het een tijd rovende klus en heb je goed gereedschap nodig, niet iedereen heeft dat in huis.
Een professionele horlogemaker zal die tijd en bijdrage voor het speciale gereedschap denk ik wel doorberekenen.
dixi

4 likes

Als de kroon rvs is en de stift van staal dat kan roesten dan is aluin ideaal, kroon zal mogelijk wat verkleuren maar kun je weer oppoetsen of polijsten

3 likes