Ascona horloge

Goedenavond forum liefhebbers!

In mijn la heb ik dit dameshorloge liggen. Als ik de term ascona intoets in de zoekbalk zie ik wel hits op de opel ascona, maar niet op het horloge ascona. Eerst dacht ik dat deze rijp was voor de prullenbak ( ik heb niet zoveel met kleine dameshorloges ) maar toen zag ik op de band een merkteken dat ik niet thuis kon brengen.

Inmiddels heb ik geleerd: als er een merkteken op staat is het geen rotzooi.

Alleen vraag ik me nu af: wat is het dan???
En nu plaatjes:

Hopelijk heeft iemand een idee wat het merk ascona inhoudt? Alvast hartelijk dank voor alle gedane moeite!

De foto van de achterkant hoort bij een ander horloge waar denk ik niet echt moeite voor gedaan hoeft te worden

‘Ascona’ of “Ascona watch” geeft op het WWW in Google inderdaad bitter weinig, zeg maar geen respons.
Ik denk dat het een zogenaamd juweliersmerk of plakmerk is, dus geen horlogefabrikant. Juweliersbedrijven lieten vaak hun eigen (fantasie) merk op de wijzerplaat drukken van horloges die dan elders, in die tijd vaak in Duitsland of Zwitserland, werden ingekocht.

Toen het horloge nog nieuw was, in de jaren '60 schat ik, en het er nog netjes uitzag zal het zeker geen ‘rotzooi’ zijn geweest. De merkjes zeggen niet veel, waarschijnlijk gewoon een fabriekanten code. Het staat overigens op het bandje zo te zien, niet op het horloge.
Maar aan uitvoering en materiaal (doublé kastje en bandje) zie ik dat het geen kostbaar horloge geweest zal zijn. Zelfs als het nu nog zou lopen is het vrijwel zeker bijna niets waard. Ook al omdat het een dameshorloge is, daar is zeer weinig belangstelling voor in de Vintage horloge verzamelaars wereld.
Als het een familiestukje is met wat emotionele herinneringswaarde zou ik het gewoon als zodanig bewaren.

3 likes

Het heeft voor mij geen emotionele waarde, maar ik denk dat ik hem vandaag eens laat testen of die band niet van goud is. Ik hield even een magneet bij de band en deze reageerde niet

Ik sta toch elke keer weer versteld dat er altijd wel iemand op dit forum de kennis in pacht heeft, al hoe gek de vraag zal zijn!

Dank voor uw antwoord

Ook uit de erfenis?

Da’s altijd zonde. Maak er dan voor weinig iemand blij mee, desnoods op MP :nerd_face:
Lexaf hierboven staat bijv. bekend om zijn reparatie/transplantatie-, poets- en custom bandjes projecten voor dergelijke dames modellen. Die maakt daar dan weer een familielid blij mee.

1 like

Ik heb net gisteren dankzij een impulsieve beslissing al gratis een benrus horloge weggegeven. ( stond op chrono voor 650 euro in goede staat ) en het is wel de bedoeling dat ik een keer wat funds heb om mijn grailwatch af te maken.

Dit horloge zat in een partij die ik vrij goedkoop kon kopen.