Recentelijk was in een topic over stroef lopende assen en raderen iemand die vooraleer het demonteren van de asjes en de steentjes aan te pakken er eerst een drupje oplosmiddel of smeermiddel op aanbracht.
Helaas ben ik topic en naam van het product kwijt. Herinnerd zich iemand iets of herkent zich iemand in deze uitspraak? Graag wat meer info aub.
Ik meen ook dat hij eraan toevoegde dat deze behandeling geen onderhoud verving maar wat
meer klaarheid over de werking schiep. (of heb ik dat nu gedroomd?)
Misschien @Lexaf die wel eens wasbenzine op de asjes druppelt om te kijken of een uurwerk wil lopen?
Het eerste wat in mij opkomt is epilaam, maar dat is bedoeld om de olie op zijn plek te houden bij het monteren.
Als het uurwerk dusdanig vervuild of verroest is dat je bang bent dat het niet uit elkaar komt, dan zou ik wasbenzine (bij vuil) of wd40 (bij roest) gebruiken.
Vooralsnog ben ik (gelukkig) nog geen uurwerken in een dergelijke staat tegen gekomen waarbij ik dat nodig achtte…
Dat heb je denk ik niet gedroomd en dat zou best wel eens ik (Lexaf) kunnen zijn die daarover geschreven heeft.
Goed geheugen Jenneke!
Hier dus.
Zie hier:
Voor het hele verhaal.
Let op, dit is dus géén methode om een horloge te repareren. Alleen een trucje om te zien of een horloge wat niet loopt omdat het naar vermoeden ernstig vervuild is toch nog in beweging wil komen. De wasbenzine lost het opgehoopte vuil en de ingedikte olie in de lagertjes een beetje op. Het uurwerkje kan dan spontaan weer (even) gaan lopen. Als het al liep, maar onregelmatig of aarzelend, kan het weer wat beter gaan lopen met een wat hogere amplitude van de balans.
Vaak is dan een servicebeurt voldoende om het uurwerkje weer helemaal in orde te krijgen. Ga een horloge dat wel weer lekker schijnt te lopen met een druppie benzine dus niet gewoon dragen, dan is de kans groot dat het enigszins opgeloste vuil in het uurwerk als schuurpapier gaat werken en dan is in no time het uurwerk onherstelbaar beschadigd.
Maar als testje om te zien of een uurwerkje in principe niet stuk is, maar gewoon vervuild is de ‘benzinetruc’ een prima methode.
Dit is het inderdaad. Met het concentratievermogen van een dooie mus en het geheugen van
tertiair kalkgesteente is dit blijkbaar niet meer de ideale hobby voor mij. Soit. Dank aan iedere meedenker en meer in het bijzonder aan de heer @lexaf.