Asking for a friend: dressy day-date in 40mm(ish)?

Nogmaals, asking for a friend (niet dus, maar begin me bijna te schamen voor de hebzucht haha): die mooie day-dates van Rolex weten me keer op keer te raken op het forum, als je dan ook nog eens zulke foto’s tegen komt:

Dan gaat het kriebelen, en kan mezelf ook nog best overtuigen door te roepen dat ik nog geen enkele dress-watch heb, dat moet eigenlijk wel voor een kerel van bijna 40, toch?!?!?

Maar budget-technisch gaat bovenstaande Rolex 'm niet worden, dat is duidelijk. Dus wat dan? Bulova Super Seville Day & Date zeker? Ja! Schitterend, enigszins betaalbaar en redelijk aanbod ook op de www… Maar, niet groter dan 36mm en juist die maat 40 van de Rolex maakt 'm volgens mij helemaal af…

Jullie zien het al, er is een lichte voorkeur voor een groene wijzerplaat in deze, maar dat is zeker geen must!

Dus, wie helpt mij aan een mooie day-date tip? Merk, model, prijs alles bespreekbaar als tip (betaalbaarheid is wel belangrijk, de Bulova is goed te doen in de range €300-€500).

Of beter nog: wie doneert zijn Ro-Lex 40mm day-date :smiley: :rofl:

5 likes

Even om terug te komen op het dresswatch punt. Volgensmij is dit geen dresswatch. En hoe breed zijn de polsen? Dresswatches zijn over het algemeen maximaal 40 mm.

Heb verder nog even gekeken en kan niks anders in deze prijscategorie vinden.

2 likes

Laten we even starten met de statement “geen dress-watch”… vind ik lastig/apart, voor mij zijn bovenstaande modellen echt dress(y) watches, of gebruik ik die terminologie verkeerd? Kan hoor, noob hier maar dan zou ik bijna niet weten wat wel als dress-watch door het leven kan/mag…

Over de pols, tja dat is het nu: nooit opgemeten! Doe het “op gevoel” maar alles wat ik nu draag is minimaal 40mm waarbij de Florijn 1 mijn grootste watch is met een lug to lug van 53mm:

2 likes

Deze vind ik best wel geslaagd. Volgens mij niet meer nieuw te koop en tweedehands, als je 'm kunt vinden, mogelijk net binnen budget.
image

8 likes

De term is voor zover ik afgelopen jaren heb begrepen lastig. Omdat een dresswatch door velen word gezien als een simplistisch ontwerp met edelmetale kast op een leren band. Wat complicaties betreft is ieder één er bijna één teveel. Een secondewijzer kan nog net volgensmij.

Maar het is vooral een limiterende term. Een horloge voor semi formele gelegenheden waar een pak hoort is dan een betere in mijn opini.

Dat terzijder is dus 36 mm geen rare maat voor een dresswatch. Maar als ik zo kijk dan zou ik niet kunnen zeggen of het te klein gaat zijn. Ik zou wel altijd passen. De lug to lug kan namelijk best een verschil uitmaken.

Leuke certina hierboven trouwens

2 likes

Ja dit ziet er zeker goed uit, dank je!! Gelijk maar even goochelen :smiley:

Edit: 39mm zie ik nu en inderdaad keurig qua nieuwprijs (€695). Wel een net iets minder spannende wijzerplaat maar goed dat is kwestie van smaak… Deze gaat op de shortlist in ieder geval :smiley:

1 like

Hamilton Jazzmaster misschien … ook ietsje boven budget

Ik denk trouwens dat een goeie Bulova niet te krijgen is voor 350 euro

3 likes

Deze tissot misschien? Nieuwprijs €620 en een diameter van 39 mm

3 likes
3 likes

Ja ja ik zie m ook net opdoemen :smiley:

1 like

Lijkt wel vooropgezet plan zo maar dat was het echt niet hoor haha :joy:

1 like

Mogelijk dat dit is wat je zoekt (ze hebben ook daydate uitvoeringen) :

Titoni cosmo 878

Persoonlijk vind ik deze prachtig. Iets slanker dan de Rolex en met een mooie bezel. Prijstechnisch interessant. Hogere afwerking vergeleken met de Bulova. Mooi merk, vooral bekend in het verre oosten (designs refereren vaak wel naar andere merken, deze Cosmo natuurlijk ook).
Zelf ben ik al langere tijd op zoek naar één van hun oudere Seascoper uitvoeringen.
Succes met de zoektocht :+1:

2 likes

Deze is mooi inderdaad. Even gekeken op de website, waarbij deze mij opviel:

Wel date, geen day. Wel 41 mm.

2 likes

Yep. Voor mij ideaal, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk :+1: (en L2L is belangrijker imo) .
Ze hebben ook daydate uitvoeringen, maar die vind ik persoonlijk minder mooi.

2 likes

Thanks voor de tips, budgettair gezien wel een uitdaging merk ik en voor het geld is er weer zoveel moois te vinden, zoals die Longines Conquest VHP die ik recent heb gepast op Schiphol:

Keuzes… Voor iedereen herkenbaar denk ik haha :joy:

Het kan de hoek van de foto zijn, maar dit oogt voor mij erg groot zo.

Zou denken dat 36mm op je pols prima is.

Als je een goeie bulova koopt, voor een normale prijs flipper je m zonder (veel) verlies door. Ook iets om even te overwegen.

1 like