Mijn astronomer’s watch is een zakhorloge met een geheim. Met een druk op de knop klapt het deksel open en verschijnt er een miniatuur zonnestelsel.
De planeten bewegen zich een voor een naar hun juiste positie rond de zon. Het vertelt je niet hoe laat het is, maar toont een klein schouwspel: het heelal in beweging, gevangen in een horlogekast. Het is niet bedoeld om nuttig te zijn, maar om te verwonderen.
Het enige doel is het plezier van het zien draaien van de planeten.
Het binnenwerk is grotendeels 3D-geprint. De messing schijfjes met de planeten zijn 0.2 mm dik en gefreesd met de CNC. (Mijn 3D-printer is een Snapmaker, die naast 3D-printen ook CNC- en laserfuncties heeft.) Tussen de planeetschijfjes zitten 0.1mm dikke schijfjes die niet meedraaien. Omdat verf niet wilde hechten op het messing (zelfs niet na een laagje primer), heb ik met de 2W-laser het oppervlak licht opgeruwd. Daarna hechtte de verf wel goed, aangebracht met een airbrush.
Aan het einde van de video, waar de kast verwijderd is, zie je een glimp van het binnenwerk. Op de schijf van Saturnus zit een magneetje, zodat de planeten precies uitlijnen met de decoratie op de buitenkant van het horloge.
De messing buitenkast komt overigens van een spotgoedkope Chinese website.