Atlas al bekend?

Beste Forum-leden, laatst heb ik een oud horloge gekocht. Het merk is Atlas en aan de wijzerplaat te zien, komt het uit Zwitserland. Ik heb het idee dat het midden of eind jaren zestig is gemaakt. Maar daarmee houdt de informatie op - meer is er niet over het merk Atlas te vinden.

Daarom de vraag wie mij iets meer over Atlas kan vertellen. Dat zou ik leuk vinden om te weten.

Kun je hem openschroeven- of wippen en dan foto’s van het uurwerk plaatsen?

Ja, dat moet wel lukken denk ik. Alleen wordt dat morgen, want nu moet ik hard racend de deur uit :slight_smile:

Horloge is imho uit de jaren '50 aan de wijzers te zien.
Op Mikrolisk staan wat Atlas fabrikanten waar je misschien iets mee kunt…

Ik heb het horloge opengeschroefd en toen kwam het binnenwerk tevoorschijn dat op de foto staat. Zelf heb ik het idee dat dit van veel latere origine is dan de rest van het horloge, maar ik ben geen kenner. Het is in ieder geval geen automaat, zoals de verkoper beweerde. Die had er waarschijnlijk niet veel kijk op. Mafkees, kun je hier iets van maken? En Frans53, ik ga kijken op Mikrolisk - dankjewel voor de tip.

Mikrolisk biedt niet veel informatie. Er staan inderdaad een paar Atlas-fabrikanten op, een stuk of 10, maar meer gegevens dan de naam van de fabriek, het land van herkomst en de oprichter zijn er niet te vinden. Het beeldmerk op het horloge is wel opvallend; een aardbol / globe met het woord ‘Atlas’ in een soort vaan eroverheen. Misschien biedt dat nog aanknopingspunten?

Als we geluk hebben staat onder de balans een kalibernummer. Zeg maar zoals het bij mij hieronder ook aangegeven is. Kalibernummer -> productiejaren -> datering bij benadering.
Maar dan zou je even een foto moeten maken van een rechte hoek erboven :smiley:

Er staan er idd een aantal maar slechts een paar Zwitsers…
Het beeldmerkje is op jouw foto’s niet echt goed te zien maar daar zou je ook nog even naar kunnen zoeken.
Uurwerkje lijkt sterk op een AS het cal. nr zou evt. onder de balans kunnen staan zoals maffe Kees al opperde :wink: