Atlas Editions Pilot watch binnen

ik ben benieuwd of de mijne vandaag ook binnen is gekomen. Ziet er voor dat geld echt niet verkeerd uit.
Heb je het abonnement al opgezegt?

Gr Wouter

wk1 Schreef:

ik ben benieuwd of de mijne vandaag ook binnen is
gekomen. Ziet er voor dat geld echt niet verkeerd
uit.
Heb je het abonnement al opgezegt?

Gr Wouter

Gisteren ook mijn exemplaar ontvangen. Het horloge is op zich zelf (lees ook mijn commentaar verderop) geen miskoop voor 7 euri. De kast ziet er uit als mat verchroomd base metal en het wijzerplaatje is voor een klokje van deze prijs ook netjes. De lume doet bijna niets, maar het geheel toont toch als vergelijkbaar met duurdere Chinese horloges. Jammer dat er geen schroefbodem in zit, maar ja je kunt niet alles hebben. IK heb achterplaatje er nog niet af gehad, dus over het binnenwerk kan ik nog niks zeggen. Hij loopt in ieder geval sinds ik hem uitpakte en gelijk heb opgewonden keurig op tijd. Het bandjeā€¦ is het nou leer of niet? Ik weet het niet, als het al plastic is dan toch van een nettere kwaliteit als de snoeiharde glimmend plastic kroko bandjes die meestal aan een goedkope Chinees zitten. Tot zover positief dus.

@ Wouter:
Ja, ik heb vanochtend gelijk opgezegd. Dat kon telefonisch, zoals in de ad. vermeld werd. Ik kreeg een zeer vriendelijke dame aan de lijn die me zonder verdere vragen of opmerkingen bevestigde dat ze bij deze de levering had stopgezet.
Voor alle zekerheid toch nog maar een e-mailtje er achteraan gestuurd. Tot mijn genoegen ontving ik vrijwel per kerende mail een bevestiging. Kan dus niet fout gaan.

@ Marnix:
Het RVS achterdeksel heeft inderdaad een gelaserd Atlas logo (staat dus niet op de beschermfolie). Ook de kroon is voorzien van een Atlas logo! Aardig.

Toch ook nog even een ernstig kritische nabeschouwing over de begeleidende ā€˜documentatieā€™.
De tekst in het bijgeleverde foldertje vond ik ronduit schokkend en op zijn zachtst gezegd uiterst twijfelachtig. Het is een ongegeneerde lofzang op de heldendaden van de Duitse oorlogsvliegers. Uitgebreid wordt beschreven hoe dankzij de kwaliteit en nauwkeurigheid van de nieuw ontwikkelde horloges er een poging is gedaan om de tot troepenschip omgebouwde Queen Mary, met 12.000 (!) man aan boord, naar de kelder te helpen. Als je goed leest blijkt dat die missie overigens mislukt is maar dat er wel een ander geallieerd schip (HMS Thistlgorn) is vernietigd. Tevens wordt nog verhaald over de aanval van twee Heinkels bommenwerpers op de kruiser HMS Carlyle, waarbij de bemanning van de neergestorte Heinkel als vermist is opgegeven. Doodleuk wordt dan ook nog verteld: ā€˜De Thistlegorn is tegenwoordig een populaire duikbestemming voor toeristenā€™ (sic!). De beschrijving van de daden van het beruchte ā€˜Kampfgeschweder 26ā€™ vind ik tendentieus en kritiekloos. De trotse mededeling dat dit horloge in het geheim (de productie van militair materiaal was na de 1e W.O. per internationaal verdrag aan Duitsland veboden!) onder de supervisie van ene Herr Gƶring geeft ook ernstig te denken over het morele, ethische en historische besef van de marketing boys die deze verzamel collectie bedacht hebben.
Mijn 2 centjes hoor, maar ik vind het eigenlijk niet kunnen. Als ik het verhaal in het foldertje tevoren had kunnen lezen had ik het denk ik niet besteld.
Ik vind deze replica een leuk klokje, maar ik ga het denk ik maar niet dragen. Er zit toch een beetje nagemaakt bloed aan. Misschien geef ik 'm weg aan iemand die mijn schaamtegevoel niet heeft. En anders gaat ie in de bak met sloophorloges.

Lexaf, als je de geschiedenis erbij haalt dan kan je helemaal geen Fliegers en B-Uhren dragen. Vooral Laco is dan heel erg fout!

Maar je kan ook gewoon dat idiote boekje weggooien dan heb je best een leuke aanwinst, dit horloge komt uit de 21 ste eeuw en bovendien ook nog uit China.

Gewoon dragen hoor.

Mr Uurwerk Schreef:

Lexaf, als je de geschiedenis erbij haalt dan kan
je helemaal geen Fliegers en B-Uhren dragen.
Vooral Laco is dan heel erg fout!

Maar je kan ook gewoon dat idiote boekje weggooien
dan heb je best een leuke aanwinst, dit horloge
komt uit de 21 ste eeuw en bovendien ook nog uit
China.

Je ontsnapt niet aan je historisch besef of gevoel voor ethiek, door een boekje weg te werpen.

Overigens wat is er zo bijzonder fout aan Laco? Er waren vijf leveranciers; Laco, Lange, Stowa, Wempe en IWC. De eerste vier Duitse bedrijven, de laatste een fabrikant die vrijwillig leverde, uit een neutraal land. Als Laco al zo bijzonder fout was, dan zijn ze daar wel voor gestraft door het bombardement op Pforzheim op 23 februari 1945. Daarbij werd 31,4% van de bevolking gedood en 83% van de bebouwing volledig verwoest.

Nu ben ik blij dat ā€œwijā€ gewonnen hebben, maar naar neutrale maatstaven was dit een oorlogsmisdaad. Er was geen strategisch nut & het was simpel het opmaken van capaciteit.

Zo zie je waarom ik helemaal wegblijf van Fliegers, inclusief geallieerde hommages.

Mr Uurwerk Schreef:

Lexaf, als je de geschiedenis erbij haalt dan kan
je helemaal geen Fliegers en B-Uhren dragen.
Vooral Laco is dan heel erg fout!

Maar je kan ook gewoon dat idiote boekje weggooien
dan heb je best een leuke aanwinst, dit horloge
komt uit de 21 ste eeuw en bovendien ook nog uit
China.

Gewoon dragen hoor.

GĆ©Ć©n kadootjes van Sinterklaas aannemen want wat deze rascist met zijn zwarte pietenknechtjes uitgevreten heeft tart iedere beschrijving. Check gelijk even hoe Chinezen met mensenrechten omgaan. Verder geen Apple producten kopen enz. enz.
Ik snap je kritiek maar als dat jou al het plezier ontneemt dan wordt het nog lastig leven.

Daā€™s dialect en betekent: Geeneens leer.

1 like

NU ga ik me toch afvragen uit welk leer die bandjes zijn vervaardigd!

Afgezien van het feit dat ik bij dit soort discussie direct de cola en de chips tevoorschijn toverā€¦:wink:
Sta ik versteld van de geschiedenis-kennisā€¦:}

Daā€™s dialect en betekent: Geeneens leer.

Die is goed ā€¦(:smiley:
Eentje om te onthouden!!!

Pieter.

Lexaf Schreef:

@ Marnix:
Het RVS achterdeksel heeft inderdaad een gelaserd
Atlas logo (staat dus niet op de beschermfolie).
Ook de kroon is voorzien van een Atlas logo!
Aardig.

Thx, toch best netjes gedaan voor die 7 euries.

Als we straks maar niet als een stelletje nazistische rechts extremisten worden afgetekend. Met zoā€™n horloge om de pols :slight_smile: Ik zal het achterliggende verhaal maar niet aan mijn schoonouders vertellen, wil ik mā€™n gezicht niet verliezen. Verder maar niet al teveel bij nadenken.

Gr Wouter

Lexaf Schreef:

De trotse mededeling dat dit horloge
in het geheim (de productie van militair materiaal
was na de 1e W.O. per internationaal verdrag aan
Duitsland veboden!) onder de supervisie van ene
Herr Gƶring geeft ook ernstig te denken over het
morele, ethische en historische besef van de
marketing boys die deze verzamel collectie bedacht
hebben.

De tekst die ik niet heb gequote is redelijk misselijk makend.
Wat overigens feitelijk onjuist is, is dat verhaal over Gƶring in het geheim.

De Baumuster A is geproduceerd van 1940 (toen was de WWII in Polen al begonnen) tot januari 1941; de Baumuster B van januari 1941. Deze Atlas heeft de wijzerplaat van het type B.

Bij mij persoonlijk ligt de grens bij het FL 23883 nummer. Het dragen van een horloge met een Reichsluftfahrtministerium nummer gaat me te ver. Reden waarom ik destijds afscheid heb genomen van mijn Stowa FOLE.

Gertjan91 Schreef:

Wat zou dan de functie zijn van die klinknagels,
kan je daar iets mee?

idem:

Ik vind het wel een beetje vergaan met de gedachtengang.

Moeten we bijvoorbeeld ook een schuld gevoel hebben bij het rijden in een BMW??? Zij hebben immers ook de motor voor de Focke-Wulf 190 gemaakt, Ć©Ć©n van de geduchte jagers uit de oorlog.
Of moeten alle transportbedrijven hun MAN trucks van de hand doen, omdat MAN de Panther-tank heeft ontwikkeld en gebouwd.

Ik bedoel, het gaat nog al ver om zo te redeneren.

Hier mee wil ik helemaal niet zeggen dat ik sympathiseer met de ideeƫn van het Nazi-regime,
maar ik denk dat als je alles onder een vergrootglas gaat leggen er bijna overal het zogenaamde ā€œbloedā€ aankleeft.

Grt, Martin

hallo,ik mijn horloge 2 weken geleden besteld nog niet binnen, is dat normaal of, hoelang heeft het bij u geduurt gr michel

indertijd Schreef:

hallo,ik mijn horloge 2 weken geleden besteld nog
niet binnen, is dat normaal of, hoelang heeft
het bij u geduurt gr michel

geduld is een schone zaak :wink:

Gr Wouter

Martin84 Schreef:

Moeten we bijvoorbeeld ook een schuld gevoel
hebben bij het rijden in een BMW??? Zij hebben
immers ook de motor voor de Focke-Wulf 190
gemaakt, Ć©Ć©n van de geduchte jagers uit de oorlog.

Niets mis met BMW, uit persoonlijke ervaring. Maar als ze kwamen met een hommage aan de ā€œmotor voor de Focke-Wulf 190ā€, dan zou ik daar niet voor kiezen.

Of moeten alle transportbedrijven hun MAN trucks van de hand doen, omdat MAN de
Panther-tank heeft ontwikkeld en gebouwd.

Nee. Ik heb grote bewondering voor hoe de Duitsers met hun oorlogsverleden zijn omgegaan en hoe ver zij dat bedenkelijke gedachtegoed werkelijk achter zich hebben gelaten. Alle lof daarvoor!

Maar om een horloge met een Reichsluftfahrtministerium nummer te dragen, dat gaat me te ver. Maar dit is mijn mening & ik laat verder ieder zijn keus daarin.

Iedereen gaat anders om met ā€œhet oorlogsverledenā€ā€¦
je zou een Motor Ć” la Focke Wulf niet willen hebben?, maar als er nu eens een auto zou worden gebouwd met een laten we zeggen Rolls Royce Merlin?.. de motor van de spitfire?.. we hemelen de britten aan de ene kant op, en vertrappen de duitsers aan de andere kant?.. dubbele moraal lijkt meā€¦

in Duitsland is de Swastika een verboden symbool, vandaar dat je geen bouwmodellen van Revell ziet van duitse toestellen uit de tweede wereldoorlog met Swastikaā€™sā€¦ buiten duitsland, hier in Nederland bijvoorbeeld, willen modelbouwer Natuurgetrouw, en historisch correct bouwenā€¦ als iemand die zijn hobby serieus neemt, een Focke Wulf model bouwt, dan gaan er ook gewoon swastikaā€™s opā€¦ die Horen eropā€¦ ongeacht het feit dat ze het symbool waren van Nazi-duitslandā€¦ duitser begrijpen dit nietā€¦ Modelbouwers gaan zelfs zo ver dat ze rustig ook de nummers achterhalen van toestellen van bepaalde ā€œazenā€ om ze zo exact mogelijk na te bouwenā€¦ waarom?.. omdat het kanā€¦ je kunt ook modellen, en bustes kopen van duitse officieren, die je dan in elkaar kan zetten en schilderenā€¦ een kennis van mij heeft zoā€™n busteā€¦ Otto Skorzenyā€¦ niet echt een frisse jongenā€¦ maar je hoeft em niet te waarderen om wat ie heeft gedaanā€¦ 't is gewoon een uitdagend model om te bouwen en te schilderenā€¦ Daar gaat het om in die hobbyā€¦

de tweede wereldoorlog wordt, heb ik het idee vaak van Ć©Ć©n kant, onze kant bekeken, Ga eens naar Ederā€¦ en bezoek het Museum onder aan de Ederdamā€¦ en kijk naar de andere kant van het verhaalā€¦

Bottomline is en blijftā€¦ heel veel bedrijven in Duitsland waren ā€œfoutā€ Porsche ontwierp en bouwde Tiger Tanks, MAN, BMW, Junckers, diverse Horloge en instrumenten fabrikantenā€¦ tochā€¦ een porsche 911 blijft een droomā€¦ zou ik graag voor mijn deur zettenā€¦ ondanks dat dat bedrijf heeft meegewerkt aan de oorlogsindustrieā€¦ 't was voor die bedrijven toen ook een kwestie van overlevenā€¦

dat er een nummer op dat Atlas horloge staatā€¦ tjaā€¦ ik duik niet meteen de boeken inā€¦ dit horloge is bedoeld als Replica, en voor zover ik kan oordelen, is het een geslaagde replicaā€¦

lencoth Schreef:

Martin84 Schreef:


Moeten we bijvoorbeeld ook een schuld gevoel
hebben bij het rijden in een BMW??? Zij hebben
immers ook de motor voor de Focke-Wulf 190
gemaakt, Ć©Ć©n van de geduchte jagers uit de
oorlog.

Niets mis met BMW, uit persoonlijke ervaring. Maar
als ze kwamen met een hommage aan de ā€œmotor voor
de Focke-Wulf 190ā€, dan zou ik daar niet voor
kiezen.

Of moeten alle transportbedrijven hun MAN trucks
van de hand doen, omdat MAN de
Panther-tank heeft ontwikkeld en gebouwd.

Nee. Ik heb grote bewondering voor hoe de Duitsers
met hun oorlogsverleden zijn omgegaan en hoe ver
zij dat bedenkelijke gedachtegoed werkelijk achter
zich hebben gelaten. Alle lof daarvoor!

Inderdaad daar kunnen Nederlanders nog heel veel van leren. Nu zwarte piet nog weg. Is ook een gevoelig punt. En wat we in Indonesie gedaan hebben is ook niet mis. Dit topic gaat voor 7 euro erg lang worden denk ik.

Arie Kabaalstra Schreef:

dat er een nummer op dat Atlas horloge staatā€¦
tjaā€¦ ik duik niet meteen de boeken inā€¦ dit
horloge is bedoeld als Replica, en voor zover ik
kan oordelen, is het een geslaagde replicaā€¦

Ik weet waar het nummer vandaan komt & die kennis kan ik niet meer ongedaan maken.

Ik geef niet enkel Ć©Ć©n kant de schuld. Daar is het veel te complex voor & het zou historisch onjuist zijn.

RAF doet me gelijk denken aan Sir Arthur Travers (ā€œBomber/Butcherā€) Harris. Dus nee, voor mij ook niets met een dergelijke connectie.

Gertjan91 Schreef:

Wat zou dan de functie zijn van die klinknagels,
kan je daar iets mee?

Explore Martheus Poelman

Nog een keer klinknagels.