Atmos / Ato klokken

Wow, heel mooi!

1 like

Ja, en nu de vingers over elkaar of de klok netjes de tijd houdt…

Het ziet er in eerste instantie in ieder geval allemaal heel erg mooi uit

Hij moet wel precies waterpas staan, anders zal hij niet goed lopen. En natuurlijk niet vergeten te blokkeren als je hem verplaatst.

1 like

Ja, afstellen is wel een dingetje. Klok loopt nu en staat (redelijk?) waterpas.

Hoop alleen dat langsrijdende treinen niet teveel trillingen veroorzaken… Deze klok is erg gevoelig heb ik al gemerkt

Vinyldoppen (tegen krassen) onder de klok is natuurlijk een No-Go, of niet?

Zolang hij waterpas staat moet dat geen probleem zijn lijkt me. Waterpas in alle richtingen is inderdaad een uitdaging.
Verder natuurlijk wel een heel mooi ding. Ik ben altijd al wel een fan geweest, maar nooit er een durven aanschaffen. De onderhoudskosten zijn niet mis als je een miskoop doet. Maar als ie loopt, zullen ze dat voor velen jaren nauwkeurig doen.

1 like

Deze heb ik in Frankrijk gevonden en van daar laten opsturen… Vooralsnog ziet het er goed uit en loopt ie netjes…

1 like

Mooier dan die volledig goudkleurige exemplaren vind ik.
Het mooiste vind ik de exemplaren met veel glas en zo min mogelijk frame eromheen (zijn vaak recentere modellen). Die kosten echter wel vaak heel veel meer omdat ze vrij nieuw zijn en bij een dergelijke klok zou het mij meer gaan om de bijzondere techniek die erbij komt kijken
Zoiets bijvoorbeeld

Wie weet wellicht een keer. Hopelijk krijgt die van jou een mooi plekje en loopt hij voor lange tijd onbezorgd.

1 like

Ik ben heel blij met mijn Atmos. Geen geluid, fascinerende mechaniek, classic…

Met kinderen alleen aan een muurbeugel mogelijk, maar staat toch netjes. :wink:

6 likes

Das wel heel mooi. Staat bij mij al jaren op de lijst. Prijzen van die dingen zijn wel all over the place

Beste HorloG
Recent, na lang wachten, een 526 Atmos klok gekocht. Ik las hier, dat jij nog een handleiding van dit type hebt. Ontzettend graag zou ik die (uiteraard tegen vergoeding) van je overnemen.
Ons e-mailadres is: ien.ruud.mulder@gmail.nl
Alvast bedankt voor je moeite ons te antwoorden. Gr. Ruud

Persoonlijk bericht gestuurd!

Een Atmos Classique Elysee Doré uit 2003. Loopt sindsdien als een trein

6 likes

ATO vondst

een moederklok voor een reeds gesloopt fregat.

7 likes

Hallo, nieuw hier…
Vraag advies…
Ik heb een Junghans elektrische klok, met een ATO uurwerk, klok loopt op 1,5 volt, echter, de uitslag van de slinger, is zo groot, dat de magneet elke keer de spoelen raakt, weet iemand hoe dat is af te stellen zodat de uitslag minder groit word,
Groet Roy

Zit er een stelschroef aan het gewicht? Dan kan je die opdraaien dan slingert het minder fel.

Hi, dat heb ik al gedaan, maar helpt niet, heb de kontakten schoongemaakt, maar de uitslag is nogvsteeds te groot, en te snel, klok loopt ver voor…de slingerbeweging moet toch beinvlied kunnen worden? Grt Roy

Is dat zo één met een transistor schakeling? Misschien zit daar ergens iets niet goed. De transistor en bijbehorende electra zit bij de nieuwere versies in de spoel.
En de slinger is wel compleet neem ik aan. (Dat ie niet te licht is) (foto?)

Het is geen transistor, gewoon een oude ATO, en alles is kompleet, loopt op 1,5 volt, alleen veel te snel, en de slag is te groot, hooelijk is dit te verhelpen

Deze kende ik nog niet, heel fraai en leuke techniek.