Audemars Piguet wat maakt het haute horlogerie

Hallo,

Ben benieuwd naar jullie mening. Wat maakt Audemars Piguet Haute Horlogerie ?
Wat is volgens jullie het verschil met het merk Rolex wat bij mijn weten niet gerekend wordt tot Haute H. ?

Groetjes Michiel

Geen idee, ik vind ze over het algemeen behoorlijk lelijk. Alleen deze vind ik nog wel gaan.

2 likes

Lijkt me iets dat met het verleden te maken heeft? Wanneer je prijzen van de jaren 70 bekijkt, zie je dat Rolex, Omega, Heuer, … allemaal in elkaars buurt zaten en de ā€œHaute Horlogerieā€ er boven.
Misschien behoort Rolex binnen 10 jaar ook wel bij het clubje.

Ik vind al die ā€˜patrijspoort’ gevallen foeilelijk

3 likes

Audemars Piquet kan je het best in 2 segmenten verdelen.

De Royal Oak serie…dit is eigenlijk de basis en werd in 1971 ontworpen door gerald genta.
Later werd deze serie uitgebreid met de offshore collectie,maar behoord niet tot de ā€˜ā€˜haute horlogerie’’

Voordat Audemars Piquet met de Royal oak kwam (Het eerste geheel stalen horloge wat duurder was dan een gouden Patek calatrava ) maakten ze tijdmeters die een directe concurrent waren van Vacheron en Patek en zich vooral bezig hielden met complicaties.

De millenary/Jules Audemars series

Dit is de toplijn van Audemars en zeker wel Haute Horlogerie…
In deze lijn vind je alles,van de simpelste tweewijzer tot de grand complications ,maar altijd met ƩƩn overeenkomst.
Afwerking,detailling precisie en vooral handwerk.

Ook in de Royal Oak zijn er gecompliceerde uurwerken gebruikt als zijnde een brug tussen de 2 collecties.

5 likes

Haut horlogerie geeft aan dat het horloge ontwerp geheel van eigen hand komt:
buiten- en binnenkant ( het binnen mechaniek dus).
Niet elk duur horloge heeft dit, maar de haut horlogerie klokjes zijn meestal vanwege deze
productiewijze wel kostbaar.

Ik heb er eens een filmpje van gezien… maar ook in de Royal oak zit heel veel handwerk… de Bezel wordt dan wel CNC gefreesd, maar met de hand nagewerkt, gepolijst en geslepen… datzelfde geldt voor de kast…
't is in mijn ogen echt wel ā€œhauteā€, maar die schroefjes… what has been seen, can not be unseen… :smile:

1 like

Van de techniek heb ik te weinig verstand, maar de buitenkant ziet er naar mijn bescheiden mening niet uit.

De Royal oak is absoluut een klasse bak…heb er een uurtje mee gespeeld (15400) en dat was a smooth motherf*¾€¤er
Echt alles aan dat horloge was af en aalglad…die afwerking is bizar.

Maar ik heb die zelfde dag ook een Jules Audemars (1518) schaamteloos betast en dat was echt iets anders.
Simpel…heel simpel…belachelijk simpel…maar zo complex.

2 likes

Heel kort samengevat - ik heb de manufacture bezocht, In Le Brassus, nog in het oude pand (het nieuwe was toen in aanbouw), in 2007. We bezochten diverse afdelingen, waaronder de ā€œhaut de gammeā€ - afdeling. Iemand liet ons een chronograaf-minutentelveertje zien voor, en na, de bewerkingen die hij er in TWEE WEKEN aan had verricht. Een minutentelveertje, mind you. Was voor een horloge van ongeveer 4 ton verkoopwaarde.

Kijk, het gaat natuurlijk nergens over. En het is nergens voor nodig. Maar het wordt gedaan, omdat het kan. Punt. Da’s nou Haute Horlogerie. :wink:

In die optiek is een Oriƫnt dus Haute Horlogerie???

in sommige landen wel.

Ik heb exact dezelfde opmerking enige tijd geleden ook gemaakt in de ā€˜wat is manufactuur’ thread, maar die gaat m.i. ook hiervoor op: we kunnen kibbelen over definities maar wat haute horlogerie historisch gezien ook was en is, tegenwoordig is het eerst en vooral een marketingterm.

Tja…

Haute cuisine
Haute couture
Haute horlogerie
Haute dogs

leuk voor de Hautemetoten .

9 likes

Dit is ƩƩn van die filmpjes die ik bedoelde… ze gebruiken zelfs al High-end gereedschappen… als je bedenkt dat die kleine freesjes al snel 60,- per stuk kosten… en de houders 160,-… er zit al een kapitaal aan gereedschappen in de machine voor dat je zelfs maar 1 kast kan maken…

3 likes

Zolang je er maar genoeg maakt, maakt dat geen bal uit natuurlijk.

(of dacht je dat meneer Miyota dat anders deed?)

De Genta legends

A.P Royal oak

P.P Nautilus

IWC Ingenieur

V.C 222 (Genta/Hysek)

Groepsfoto van de 2e klas lagere school…(Patek had moeite met stil zitten…het boefje)

4 likes

grappig feitje.

Dit is het VC 1120 uurwerk wat vacheron gebruikte in de 222

en ook Patek in de Nautilus

en ook A.P in de Royal Oak

en gemaakt werd door?

Jeager lecoultre (cal 920)

3 likes

Niks aan toe te voegen.

Ik heb me wel eens afgevraagd hoe AP destijds met de RO duurder kon zijn dan een goud horloge van een topmerk…

En toen zag ik het filmpje…

Destijds mijlenver vooruit in de productie, alleen al door die mega bewerkelijke stalen band.

Ik vind de ā€œnormaleā€ versies het mooist.

Groeten,

Noel.

1 like

Dit ben ik toch niet met je eens. Hier een stuk van Les Meilleures Montres:
Les Meilleurs Montres

Google translate maakt er dit van:
Wat Haute Horlogerie
Haute Horlogerie is een facet van de kunst van uurwerken uitmuntendheid waar de kwaliteit is de regel te volgen. Vanwege inhoudelijke criteria voorop staan ​​overwegingen, maar van onderzoek Ethiek en weten ook een aanvulling op de bepaling van een product van de Haute Horlogerie. Er is een trend om formaliseren van de samenstellende karakters, maar ook voor de overdracht van de traditie van kwaliteit aan de jongere generatie te waarborgen.

Entiteiten die betrokken zijn bij de regulering en de ontwikkeling van de horloge-industrie werken aan de waarden bekleed door de horloge-kunst die de esthetische en technische vooruitgang combineert handhaven. Zij over het algemeen bedoeld om de kwaliteit van de informatie over de belangrijkste principes van de sector en de opleiding van professionals op de verschillende concepten die deel uitmaken van de Haute Horlogerie bestendigen.

De leidende beginselen van de Haute Horlogerie
Tot op zekere hoogte, kan de kwaliteit van de Haute Horlogerie worden geassocieerd met bepaalde merken van high-end. Maar het is echter geen uitputtende definitie, want het blijkt dat de door de minder bekende merken documenten reageren op het concept van de Haute Horlogerie. De hardware eisen zijn ongetwijfeld belangrijk, maar er zijn ook standaardinstellingen die de kwaliteit van het product te vullen. Hier ingrijpen traditie van de concepten, cultuur, creativiteit en innovatie. Daarom is het product is de materiĆ«le uitdrukking van deze waarden daarin opgenomen door talentvolle ontwerpers en ambachtslieden d’uitzondering. Terwijl sommige merken hebben troef voor hun eeuwenlange ervaring om deze kwaliteiten te integreren in de uitgave van een model, anderen uitbuiten van nieuwe concepten om deze waarden aan hun jonge ervaring exploiteren. Het gemeenschappelijk doel is d’exprimer de meest bevredigende manier mogelijk expertise om excellentie te bereiken. Haute Horlogerie wordt gekenmerkt door uitmuntendheid tekenreeks die begint met de oprichting van het product tot de verkoop aan de eindklant, via productie, ontwerp van diverse componenten en kwaliteitscontrole. Het spreekt vanzelf dat zelfs als de doelgroep van de Haute Horlogerie is niet begrensd, verzamelaars en smaakvol mensen zijn het meest betrokken zijn. Fijne Horlogerie is een kunst die charmes zijn gebruikers.

De onwil om een ​​formalisering van de Haute Horlogerie

Aan de wil realiseren om de uitmuntendheid in kwaliteit te bestendigen, sommige entiteiten - in het voorbeeld van de Fondation de la Haute Horlogerie - wilde het label van Haute Horlogerie formaliseren aandacht voor de ethische regels die specifiek zijn voor het beroep . Zo hebben een aantal grote merken een stichting ter bevordering van Fine Horlogerie wereldwijd gemaakt. Het besluit is om te definiĆ«ren wat past d’être genoemd Haute Horlogerie. Deze definitie is echter jaarlijks bijgewerkt. Maar zelfs als men moet erkennen dat het initiatief is lovenswaardig, we kunnen niet de trots en de gevoeligheden van een aantal acteurs van Haute Horlogerie verbergen. Hun zorg d’indĆ©pendance slecht past op elke federatie die kunnen verminderen hun speelruimte en lijkt te zijn ondergeschikt aan concurrerende merken. Ook zijn ze niet houden.

Haute Horlogerie en notities
Wat moet de volgende generatie te worden overgedragen, is de bevestiging Door beroepsethiek dat we in de identiteit van haar cultuur moeten leven. De traditie van de kwaliteit en expertise van het bedrijf moet altijd worden bewaard, zodat deskundigheid groeit en innoveert door middel van onderzoek. Dus, is het essentieel om sterke boodschappen over te brengen aan deze nieuwe generatie door te informeren over de ins en outs van de business d’horloger om roepingen te stimuleren. De jongere generatie en brengt bewust van de aspecten van de geschiedenis van de horloge, culturele waarden overgebracht door de modellen en uurwerken technieken. Dit is d’éveiller passies verklaren van de diversiteit van de ambachten van de Haute Horlogerie, en vooral, verklaren de specifieke kenmerken van de Haute Horlogerie. Samen met dit, de opleiding van professionals voor Schone Horlogerie is een noodzaak voor de fabrikanten moeten ondernemen om kennis en ervaring te bestendigen. Deze professionals moeten de kapitein van het product gerelateerde onderwerpen, acteurs en technieken van de Haute Horlogerie. De opleiding van de verkoop personeel is essentieel voor de kwaliteit van de dienstverlening normen van de Haute Horlogerie voldoen.