Authorized dealer

Beste liefhebbers,

Via internet, bijvoorbeeld bij Steiner of Wien, zijn klokken te kopen voor een bedrag onder de winkelprijs. Een Speedmaster is bv zo’n 500 piek goedkoper. Hoe is het mogelijk? Het zijn eerlijke prijzen want dat kost zo’n klok op Curacao ook.`Dus het kan. Maar is er een verschil tussen een klok gekocht bij een authorized dealer en een via een dergelijke handelaar gekocht exemplaar? Geldt dezelfde (wereldwijde garantie) service of maakt een merk, bv Omega, onderscheid tussen AD verkochte en niet AD verkochte horloges?

Steiner heeft geen officiele garantie. William Wien wel

Wat nou ‘geen officiele garantie’? Op gebruikte horloges geeft hij zelf garantie en op nieuwe heb je gewoon merkgarantie, alhoewel je daar bij Omega niet altijd heel gelukkig over hoeft te zijn…

hanscp

p.s heb het maar even nagevraagd, werkt altijd beter dan zo maar iets roepen: hier het antwoord van de firma Steiner:

Correct Hans wij geven altijd 2 jaar garantie, los van het feit of het nieuw, occasion of vintage is.

Verder ben ik (Hans) ook zeer tevreden over William Wien, maar hij is geen officiele dealer en geeft dan ook geen andere garantie dan Steiner. Van iemand die zo dicht bij de Swatchgroup zit als jij Tom, verwacht ik objectieve berichten.

hans

Dank je Hans en Tom,

Maar wat is de consequentie hiervan met betrekking tot mijn vraag?

Een geautoriseerde dealer bied op internet geen horloges aan die onder de winkel verkoopprijzen liggen.
Dit zou meteen beëindiging van zijn dealerschap betekenen.
Dus vind je zo’n handelaar dan is dit niet correct.

Als er 1 branche is tegen het verkopen van zijn producten is het de horloge branche wel.

Dit neemt niet weg dat hij er geen garantie op kan geven, dit kan doordat hij wellicht eigen horloge makers heeft en altijd onderdelen van deze merken kan betrekken via via.

Tip: ga bij de juwelier langs even babbelen en er kan altijd wel 500 euro af (off the record :wink: )

Om op je vraag te antwoorden:

Als het om nieuwe, originele horloges met alle dozen en correcte papieren gaat, zijn die natuurlijk dezelfde, ongeacht of je bij een AD of niet-AD koopt.

De officiële Omega garantie geniet je als het garantiekaartje is afgestempeld door een officiële AD (hoeft niet de uiteindelijke verkoper te zijn, een stempel van een AD uit Hongkong of desnoods Vladivostok volstaat) en als je een kopie van de aankoopfactuur van die AD kan voorleggen. (en daar zit het "addertje natuurlijk, maar niet getreurd…)

Originele merkhorloges die verkocht worden via een niet-AD kunnen garantie aanbieden onder twee vormen:

  • Ofwel hebben ze een eigen horlogemaker in dienst die aan originele onderdelen geraakt (wordt steeds moeilijker door het extreme protectionisme van deze holding-merken) of ze doen beroep op een horlogemaker die in dienst is bij een AD en op die manier manier zonder problemen aan onderdelen geraakt.

  • Ofwel bieden ze toch de originele garantie aan en dan gaat het als volgt:
    Niet-AD koopt horloges van AD ergens ter wereld met wie hij een onderhandse deal heeft afgesloten (en die zo z’n vooropgestelde financiële jaaromzet bereikt of overstijgt en z’n AD’schap veilig stelt, met of zonder bijkomende kortingen of premies van de fabrikant).
    Dan: twee mogelijkheden: garantiekaartje is afgestempeld door de originele AD, of is blanco.
    De niet-AD heeft sowieso het aankoopfactuur, want hij is “klant” bij de AD.

Bij defecten binnen de garantieperiode lever je het uurwerk bij de niet-AD binnen en deze stuurt het ofwel naar Omega (als het garantiekaartje eerder door originele AD afgestempeld was, en mét z’n factuur als “klant”, onder eigen naam) of terug naar de oorspronkelijke AD die het kaartje dan alsnog afstempelt en het horloge mét kopie van zijn factuur aan niet-AD als erkend dealer naar Omega stuurt. (Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom het soms zolang duurt vooraleer sommige uurwerken uit reparatie terugkomen ? welnu… )

En klaar is Kees…:wink:

Dit alles hoeft niet persé negatief te zijn, op één voorwaarde: de niet-AD moet 100% betrouwbaar zijn en een goede, bewezen, reputatie hebben.
Anders zou ik maar een héél flinke korting bedingen bij verschillende AD’s.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Zeer correct. Ook de bekende ‘grijze’ handelaren krijgen hun horloges niet rechtstreeks van de producent, maar via AD’s (die daardoor heeeel veeeel meer horloges verkopen en hogere korting krijgen). Wat dat betreft zal het dus bij de genoemde grijze dealers niet verschillen qua garantie en nauwelijks qua prijs, Natuurlijk heeft een AD ook een bepaalde charme en luxe uitstraling bij de aankoop (koffie…). Maar of je een paar honderd Euro wil betalen voor die koffie is maar de vraag…

hans

Beste Morse,

Bedankt voor je antwoord. Hier heb ik wat aan!

vriendelijke groet,

Dap

Even een nuancering. Met officiele garantie bedoel ik dus merkgarantie. ik weet dat Steiner zelf uitstekende service levert.
Echter. Wanneer een horloge defect is zul je naar MAastricht moeten.
Ik weet dat horloges van William Wien afgestempelde papieren hebben van dealers in de EU.
Je kunt daarmee dus bij iedere dealer terecht. Al woon je in Hong Kong
ik geef dus helemaal geen oordeel over het niveau van steiner…

Tom,

Je bent kennelijk niet echt goed geinformeerd. Heb het even bij Steiner nagevraagd: De nieuwe horloges die Steiner levert (bijv. Omega) komen van verschillende officiele dealers dus geldt hier exact dezelfde procedure (met merkgarantie) als bij W.Wien. Je hoeft dus helemaal niet met je horloge naar Maastricht. Iets wat overigens wel aan te bevelen is want het is een leuke stad met veel mooie horloges etc. :slight_smile:

hans

Dan heb ik me inderdaad vergist. Ik was echt in de overtuiging dat de “steinergarantie” betekende dat dit eigen garantie was.
Essentialwatches heeft ook een dergelijke constructie, dus het is niet helemaal vreemd.

Mea Culpa!

Ik heb mijn Omega “grijs” gekocht, garantiekaart is gestempeld door AD in Italia maar niet voorzien van datum. Kan dat nog voor problemen zorgen? Staat die datum bij Omega zelf geregistreerd???

Eddy C. Schreef:

Ik heb mijn Omega “grijs” gekocht, garantiekaart
is gestempeld door AD in Italia maar niet voorzien
van datum. Kan dat nog voor problemen zorgen?
Staat die datum bij Omega zelf geregistreerd???

Is dit zo’n rare, moeilijke of stomme vraag dat niemand hem beantwoord?

Nou stom is je vraag in ieder geval niet;), raar volgens mij ook niet. Dus houd het er maar op dat het een moeilijke vraag is.
Zoals je dat verteld lijkt het of je ‘onbeperkt’ (tot de eerste keer dat je van de garantie gebruik wil/moet maken) garantie hebt. Normaal lijkt het me niet, maar ik heb er verder geen ervaring mee.

Groeten, Tom Vreeken.