Automaat datum en tijd corrigeren

Beste forumleden
Het zal wel vaak aan de orde zijn geweest maar toch nog een vraag hierover. Wat is nu de juiste methode om bij een automaat de datum en de dag te corrigeren.

Ik doe het als volgt. Ik draai de wijzers met de klok mee tot 06.00 uur. Dan zet ik met het snelverzet de datum en de dag goed. Dan zet ik de wijzers op de juiste tijd.

Ik lees over een methode om de datum een dag terug te zetten en dan draaien tot de juiste datum. En dan de tijd goed zetten. Is dan toch omslachtiger dan mijn methode.

Of doe ik het verkeerd. Ik hoor graag aub

1 like

Jouw methode moet goed zijn. Zowel 6u 's morgens als in de avond zit het datumverzet niet in de weg.

3 likes

Zo doe ik het ook tegenwoordig.

1 like

Als ik een automaat omdoe is het meestal rond half 7 's ochtends, dus ik zet dan eerst de tijd goed, en dan de datum en eventueel de dag.

Overigens zijn veel van m’n automaten vintage zonder snelverzet, dus dan skip ik het datum en dag goedzetten stuk, is me teveel werk. :sunglasses:

1 like

Datum verzetten naar een dag eerder en dan de wijzers doordraaien tot de juiste dag tijd. En alleen vóór 10:00 en ná 02:00.

1 like

Kan je toch meteen de juiste datum instellen?

1 like

Als de datum niet goed staat, stroop ik de mouwen op en ga aan de slag. Eerst de wijzers voorbij de twaalf uur draaien. Datum versprongen? OK! Naar het juiste tijdstip verzetten (b.v. een uur of tien 's morgens of een uur of drie 's middags) en dan de datum verzetten volgens de handleiding van het horloge.
Datum niet versprongen? De wijzers doordraaien tot het weer twaalf uur is en de datum dus wel versprongen moet zijn! Dan de juiste tijd instellen en ten slotte de juiste datum.
Zo, klusje geklaard.

3 likes

Het is zo simpel. Snelverzet niet gebruiken tussen negen en drie uur wanneer het datumwisselmechanisme in werking is. Hoe weet je of het mechanisme in werking is? Nou, wanneer je de wijzers verdraait en de datum rond 12 uur verspringt.

Wijzers zet ik op 6 uur en dan stel ik de datum één dag te vroeg. Dan ga ik daarna de tijd aanpassen. Springt ie bij 12 uur gelijk naar de goede datum dan stond ie eigenlijk op 18:00 en verspringt ie niet dan stond ie dus op 06:00 en draai je nog een rondje extra tot de datum wel naar de juiste dag springt. Daarna de tijd goed zetten en gaan met die banaan.
Draai hem trouwens nooit met de hand op. Als ie is stilgevallen doe ik hem om en na een paar minuten dragen zet ik hem op tijd.
Edit: op deze manier voorkom je dat je je tijd 12 uur te vroeg instelt en om 12:00 de datum verspringt.

Correct, dit is de juiste en ultieme manier.
Alleen hoef je volgens mij niet jouw mouwen op te stropen voor dit klusje.

1 like

Ik mag graag de zaken een beetje aandikken.

4 likes

Ik weet niet of dit topic nog wordt bezocht. Ga het gewoon proberen. Ik doe de wijzers voor alle zekerheid op 17.30 uur of 5.30 uur zetten. Dan laat ik de datum rondgaan tot de dag ervoor. Dan ga ik terug naar de tijd instelling. Dan kijk ik of de tijd 12 of 24 uur is.
Maar dan heb ik een volgende vraag. Is het gebruikelijk bij een automaat dat de datum omspringt op exact 24.00 uur of zit er ook een gebruikelijke marge in en hoeveel is normaal. Is er ook nog verschil in een goed opgewonden horloge voor het omspringen?
Ik hoor het graag.

1 like

Meestal ongeveer. Ik zie wel eens dat voor 00.00 uur de datum al een beetje aan het opschuiven is en dat ergens na twaalven het laatste stukje verschijnt. Bij Day/date wil de dag nog een uur of wat later opschuiven.

1 like

Ik heb gelezen dat marge van het verspringen tussen 10 minuten voor en 10 minuten na middernacht mag zijn voor semi instant, voor slow is dat meerdere uren, voor instant hangt het af waar het op afgesteld is, mijn El primero’s is voor de ene rond 23.55 de ander is rond 23.58 uur

1 like

Hallo omanido, bedankt voor je antwoord. Ik heb het horloge pas. Nieuw gekocht. Had de kroon eens geprobeerd. Uittrekken standen, voor alle zekerheid eerst tijd veilig gezet, terug naar datum, tot dag ervoor, toen tijd naar 24.00 uur.
De datum springt 5 a 10 minuten over 24 00 u om. Was natuurlijk mooi als dit exact zou zijn. Aanloop lijkt idd normaal. Zal het horloge eens goed laten lopen. Door constant te lopen schijnt een automaat zich te corrigeren en exacter te worden. Weet niet of dit klopt. Wordt veel geschreven maar ieder denkt anders over zaken.

1 like

Accuratesse van het datumverspringen is 100% aan de horlogemaker, degene die de wijzers plaatst. Dat doe je exact op het moment dat je handmatig de datum laat verspringen - maar dat is dan nog net even wat lastiger dan het klinkt.

Als idee - bij Rolex is de foutmarge + of - 1 minuut. Bij Breitling 5 minuten. :grin: Ik streef zelf naar max die ene minuut.

1 like

Hallo YY77, bedankt voor je antwoord. Ik ga mijn nieuw horloge eens goed laten lopen en kijken wat de marge is. Uit interesse, je schrijft semi instant, slow… weet niet wat dat betekent. Trouwens… el primero… erg mooi.

1 like

Lees dit maar eens;

Zeker

1 like

Ga ik lezen, bedankt voor de moeite. Mooi horloge.

1 like