Automaat datum verzetten

Beste forumleden
Ik heb een probleem met mijn automaat. Baum en Mercier. Een chrono. Als ik de kroon een keer uittrek kan ik de dag en de datum verzetten. De dag verzetten gaat goed. De datum verzetten lukt soms niet. Het is net alsof het vastzit. De datum blijft dan op de helft staan en draaien gaat dan niet.
Iemand bekend met dit euvel. Morgen maar terug naar de juwelier

Wat ik weet is dat je tussen 10 en 2 beter niet handmatig de datum kunt verzetten (kan schade ontstaan aan het uurwerk).

1 like

Ik neem hem zelfs nog ruimer. Bij elke tijd tussen 18.00 en 3.00 uur draai ik hem altijd handmatig even door naar twaalf uur ‘s middags en trek hem dan pas uit. Als het maar één dag is doe ik dat meestal niet eens met de snelverzet.
Waarschijk ben ik veel te voorzichtig, maar better safe than sorry. :wink:

8 likes

HArtelijk dank. Nu verspringt wel de datum maar niet de dag om 2400 uur
Morgen terug naar AD
Sad

Wat gebeurt er als je de tijd 24u doordraait?

Bij een dag en datum functie is het niet ongebruikelijk dat de ene iets later /eerder verschiet dan de andere.

1 like

Dank. Ik laat het weten als ik thuis ben
Staat nog steeds op Sun

Beter voorzichtig dan auw.

Ik zet de datum altijd op 1dag voor de dag waar ik hem op moet hebben. Dit datum verzetten doe ik altijd met de wijzers op 6 uur… als de datum dan verzet is naar 1dag tevroeg ga ik de tijd verder verzetten tot ze verspringt naar de dag van vandaag en vervolgens de tijd correct instellen uiteraard.

2 likes

Ook hartelijk dank. Denk idd auw

Ik verzet de datum altijd als beide wijzers op half 6 staan. Loopt altijd soep, volgens mij is dit de beste stand om de datum te verzetten omdat deze tandwielen dan niet in gebruik zijn.

1 like

Net even gekeken. Eerst gaat de datum. En twaalf uur later de dag

Hè, dat lijkt niet goed.
Dus bijv om 12u ‘s nachts verspringt de datum en de volgende dag om 12u verspringt de dag?

Als dat het geval is, dan moet dat worden hersteld in het uurwerk.

1 like

Ingenomen door AD. Gaat naar baume en mercier. Wel garantie nog. Dus hopelijk komthet goed.

Succes ermee. Hoop dat het in orde komt

1 like