Ik weet ‘t, als een automaat “vol” zit, zit er een soort van “slip” op de kroon, zodat je ‘m niet te ver kunt opdraaien en dus zou slopen.
Maar is er een manier om tijdens het draaien te voelen of je echt aan het opdraaien bent, of dat de veer al max is opgedraaid en dat je in de “slip” aan het draaien bent? Ik heb zelf een aantal automaten, maar geen met gangreserve indicator en ik heb het zelf nog nooit kunnen “voelen”. 🤷
Beetje hetzelfde gevoel als wanneer je hem er niet dieper in kunt hangen.
Voel het zelf ook nooit maar geef er meestal een stuk of 30 vanaf stilstand. Denk dat je dan een heel eind komt…
Ik wind een automaat nooit op. Even dragen tot ie loopt, dan goed zetten en weer om.
Als ik hem al opwind is het hooguit tot ie gaat lopen, de rest doet ie zelf maar.
Ja, I know. Ik heb geen praktisch probleem, ben gewoon benieuwd of je kunt voelen wanneer ie vol is.
Bij mijn Montblanc en bij de Vostok kan ik het horen. Maar ik draai ze eigenlijk nooit helemaal op. Gewoon een paar slagen is genoeg.
Als ik een automaat geserviced heb draai ik het losse uurwerk nog zonder de automaatbrug altijd even helemaal op, en dan kun je het vaak wel voelen doordat het opdraaien wat “stotteriger” gaat voelen. Maar zodra de automaatmodule erop zit en het uurwerk in de kast zit is het meestal niet meer te voelen doordat het gevoel te veel gedempt wordt.
dat dus. Meer is niet nodig.
Kijk, daar kan ik iets mee. Praktijkervaring! Dank!
De slipfunctie zit in de combinatie veereinde met veerton wand. Soms hoor je extra klikjjes, dat is de sip van het veertje langs de tonwand.
Dat weet ik, het is puur een vraag uit nieuwsgierigheid.
Ik heb bijna alleen maar automaten, stuk of 15. Bij sommige voel je een duidelijke “slip” bij andere niks. In de praktijk wind ik alles 20 slagen. Dat gezegd: screwdown kroon open en dicht doe ik liever minder dan meer, sinds ik recently de draad op de draad heb gedraaid met alle gevolgen van dien…
Alles op gevoel… met deze comment kan het weekend weer beginnen, top!
Nooit meegemaakt. Hoor alleen maar “Dieper AUB”
Ik stuur jouw wat mailtjes door uit mijn spam folder, er schijnt een oplossing te zijn
Zoiets als hoge hakken voor korte mensen zullen we maar zeggen
Een antwoord op “Hoe stel je een vrouw teleur?”