Automaat jaren '60 onbetrouwbaar?

Heb het afgelopen half jaar twee minder fijne ervaringen gehad met redelijk prijzige vintage Universal Geneve (Polerouter) en een Favre-Leuba (dag-datum). Schitterende dress-horloges en gekocht bij een zeer betrouwbaar adres (gelukkig!). Beide automaat – de Polerouter een microrotor. Niettemin beide teruggebracht, want een gangreserve van nagenoeg niks. En ook al zijn ze vintage, daarvoor koop ik geen automaat van respectievelijk 750,- en 650,-. Met deze ervaring neig ik, als leek (ik geef het eerlijk toe) toch weer naar een vrij standaard Omega automaat uit de jaren '50, '60 of begin '70. Een Seamaster of Constellation o.i.d. Is dat verstandig, als ik toch graag een automaat wil die tenminste een volle dag/nacht blijft lopen zonder handmatig op te winden? Mijn ‘extra’ wensen: stalen kast, geen bakbeest en graag wel met datum. Moet betrouwbaar zijn. Andere merken mogen ook, mits van Zwitserse kwaliteit. Advies zal in dank worden afgenomen!

Mijn Polerouter blijft 2 dagen na wegleggen nog doorlopen…

Maw je moet gewoon bij een betrouwbaar adres kopen, en liefst met recente service. Heeft helemaal niets met het merk te maken.

8 likes

Eerste wat je moet (laten) doen na aankoop van een vintage, is 'm servicen. Tenzij echt aannemelijk kan worden gemaakt dat dit minder dan pakweg een jaar terug gedaan is. Calculeer dat altijd mee bij aankoop! Verkopers willen doorgaans zo min mogelijk investeren in het horloge voorafgaand aan verkoop.

Nou zijn micro-rotors ook wel tricky hoor, en onderdelen zijn heel moeilijk inmiddels.

Je hebt het verder over “standaard” Omega-automaten - hier valt meestal nog wel eer aan te behalen, maar de jaren '50 hamerautomaten hebben meestal verregaande slijtage op automaat-gerelateerde lagers. Deze zijn vaak niet gesteend en werken via stalen tappen in messing tapgaten.

6 likes

En trouwens, een Polerouter aan 750? Waar kan ik me aanmelden? :innocent:

3 likes

Ik heb ook horloges gehad die na service slechter liepen dan ervoor, en/of beschadigd waren. Niet zeker dat het altijd móet imho.

4 likes

Gangreserve van polerouters is 57 uur geloof ik. Als alles goed gaat. Ik ken weinig mensen waarvan ze dat halen.

In 2010?

2 likes

Soms als je je horloge laat servicen dan doen ze alles wel goed maar vervangen ze de mainspring niet en testen ze niet op gangreserve, dus mechanisch hoeft er niks fout te zijn alleen de controle van de mainspring moet beter of deze moet vervangen worden.

1 like

Sommige dagen ben je ook actiever dan andere, dus als je echt een kantoorwerkdag hebt dan krijgt de automaat amper kans om op te winden. Het is sowieso verstandig om een automaat 20-30 slagen te geven voordat je hem omdoet zodat hij een beetje basis spanning heeft. Daarna kun je hem in principe gewoon blijven dragen, ook als het een vintage is (mits in goede staat).

Hou er trouwens rekening mee dat met name de automaat onderdelen erg slijtgevoelig zijn, dit betekent dat bijvoorbeeld van de Omega 5XX serie er bijna geen reserve onderdelen meer beschikbaar zijn.

4 likes

Dit is 'm. Geen idee of hij hem nog heeft maar ik heb hem bij De Klokkenmakers in Bussum gekocht. Prima zaak. Uitstekende service.

3 likes

Je kunt heel nadrukkelijk die zaak blijven ophemelen, maar het horloge ziet er echt afgekloven uit IMO en was dus blijkbaar niet (goed) geserviced.

4 likes

Zoals hier al eerder gezegd; direct na aankoop laten services, of op z’n minst door een horlogemaker met een timegrapher laten controleren. Als er iets niet in orde is, terug naar de verkoper.
Wél fraai hoor, zo’n Polerouter, maar voor 650,- zou ik vandaag de dag ook geen topkwaliteit verwachten. Ik vind het aan de goedkope kant.

1 like

De stalen Polerouter was 750,- en geserviced. Laten we het maar op pech houden. Het zijn natuurlijk oude horloges.

Als er niets kapot was of de kapotte/versleten onderdelen vervangen zou het horloge gewoon goed moeten lopen.

Dit heeft echt met de kwaliteit van de service te maken.