Automaat langere tijd wegleggen: kroon eruit trekken of niet?

Een saffier is wel veilig maar evt. AR-coating niet…

Gezien de onduidelijkheden en aannames is het wel degelijk een goede vraag.

2 likes

Welke ?

De discussie is vooral of de vraag van Jeroen is of de kroon in de 1e of 2e stand (afhankelijk van type uurwerk) bedoeld wordt, of dat het volledig demonteren van de kroon noodzakelijk is.

Mijn advies? Kroon demonteren en die in de kluis laten liggen. Wat je vervolgens met het horloge doet, geen idee eigenlijk.

Ik had het er laatst over met @wavburen. Die gaf me dit advies toen ik hem vraag wat hij doet met zijn kroon. “Ik leg mijn kroon altijd in de kluis”

6 likes

Dit is op zichzelf al een onduidelijkheid :grinning:

2 likes

Ik bedoelde puur of hij in 1e of 2e positie moet staan. CRM Jewelers (Google maar even, die jongens weten op zich ook wel waar ze over praten) beweert dat een Rolex zelfs met de kroon uitgetrokken nog waterdicht is (uiteraard niet te lang/diep). En dit triggerde mijn vraag. Door de kroon op positie 1 of 2 te zetten ontkoppel je het mechanisme was de gedachte, waardoor er geen (onnodig) slijtage optreedt.

3 likes

De kroon demonteren, daar maakt Frans een grap over maar verder zie ik die discussie niet?

Het uurwerk stopt vanzelf dus dan kun je de kroon gewoon dicht laten.
Zolang het uurwerk niet loopt heb je ook geen last van slijtage.

5 likes

CRM, coole kikker uit Miami met een geweldig gevoel voor humor. Volg hem al lang. Heeft trouwens een geweldige horlogecollectie.

1 like

“the watch game” :ok_hand:

Topic mag bij deze dicht, bedankt voor je antwoord :sunglasses:

1 like

Explorer in de kluis?

1 like

Yup. Samen met nog wat goodies.

1 like

+1 voor dit antwoord. De discussies op internet over dit onderwerp gaan in dezelfde trend als de watchwinder discussies.

In essentie is de vraag: Is stilstaan slechter voor je uurwerk door indrogen van de olie dan niet dragen, maar wel lopen en zo slijtage genereren?

Mijn idee? Kroon dicht, want hij stopt als de gangreserve op is. Vervolgens in de kluis en zo nodig een service als ie er na jaren uitkomt. Waarbij de service eerder nodig is bij vintage en duurdere/zeldzamere uurwerken waarbij vervanging moeilijker is. Smeren is makkelijker dan onderdelen zoeken… En vintage heeft oudere olie die meer indroogt. Nieuwe Explorers die aangekocht zijn als safe Queens? Over 18 jaar uit die kluis en dragen…

2 likes

Kroon dicht gewoon.

Heb je een watchwinder met timer?
1 keer per 1 a 2 weken even laten zwieren :slight_smile: , blijft de olie mooi verdeeld.

1 like

Als de gangreserve op is dan houdt het toch op? Wat kan er dan nog slijten? Ik zou hem gewoon wegleggen met de kroon dicht.

Ga ik ook doen. :sunglasses:

2 likes

Ook wel eens voor mensen

1 like

Tja, wat is daarop te zeggen.
Welnu, veel horloges hebben een hack-set systeem. Bij de stand, kroon uitgetrokken wordt de balans geblokkeerd. De manier van blokkeren is overigens bij de diverse merken verschillend.
Bij de Le Coultre futurematic bijvoorbeeld wordt de balans op het wiel geblokkeerd. Dat houdt in dat er een minimale druk wordt uitgeoefend op de balans. Overigens is dit ook het geval bij veel ETA uurwerken.
Ligt het horloge dan lang stil, dan komt er minimale druk op de balansas en dus op de tappen. Dat houdt dan tevens in dat als er druk staat op de tap, er dus geen olie op die plek zal zitten, die wordt immers weggedrukt. Daarbij kan ook de veer zich niet geheel ontspannen. Die blijft dan mogelijk in bepaald geval gedeeltelijk op spanning staan. In mijn optiek, ik zou de kroon ingedrukt houden. Om het vocht weg te houden en de vochtigheidsgraad constant te houden, is het ook aan te bevelen om een zakje clinoptiloliet bij het horloge te leggen. Het beste zou zijn om, en het horloge en het zakje clinoptiloliet bij elkaar in een zipper-bag te doen en zo weg te leggen. De eigenschap van het clinoptiloliet is opnemen van vocht en het vocht weer gedeeltelijk afstaan als de omgeving droger wordt dan de opgenomen inhoud van het vocht door het clinoptiloliet.
In de sport wordt het al gebruikt om transpiratie weg te nemen op de handen, zoals bij o.a. bowlen, darts, trennis enz.
Kijk eens op google en tik in super power grip darts en klik op afbeeldingen, dan zie je dat dit product al veelvuldig wordt gebruikt om transpiratie op te nemen. Dus voor het reguleren van het vochtgehalte bij lang bewaren van een horloge in een kluis een ultieme manier.

4 likes

Vinwat, dank voor je uiteenzetting.
Tegen zoveel intelligentie kan niemand op!

Bij 3 cijfers achter de komma haak ik echter compleet af.
Zou het erg zijn om een horloge gewoon een tijdje weg te leggen?

1 like