Lang verhaal kort;
Nee
Had het toch zin dit topic te starten
Geen zorgen maken hoor, aangezien lang bij jou 3 dagen is.
Ja daarom mijn vraag, horloges krijgen bij mij de kans nooit
Komt uit de fotografie …lenzen kunnen schimmels en haze oplopen als ze in vochtige of met schimmel aanwezige plekken bewaard worden.
Gewoon af en toe wel opwinden en daarna de kroon weer dichtdraaien. Dan zal het wel loslopen allemaal.
Schot in de gevoelige roos, inderdaad…
Jij kent me…
Gewoon onder water. Komt er i.i.g. geen stof in.
Goed punt!
Het wegleggen van een horloge voor een langere tijd is totaal geen probleem.
Er zijn wel een paar aandachtspuntjes waar op gelet zou kunnen worden.
De olie kan vergommen, dit is een technische term die in de olie en petrochemische industrie werd gebruikt.
Het betekend dat bij lang liggen en dus geen beweging, de viscositeit, dus de stroperigheid, toeneemt.
Een aardig voorbeeld is de motorolie die iedereen gebruik in een auto. Op de verpakking van de olie staat altijd de viscositeit vermeld, zoals bijvoorbeeld 15-40. dat wil zeggen dat de olie bij koude start het getal 40 heeft (dus de stroperigheid) en als de motor warm wordt het getal 15 aangeeft, dus de olie wordt wateriger dus dunner en minder stroperig. Bij een oude auto die veel kilometers heeft gedraaid zou dan een olie met viscositeit van 20-40 beter zijn omdat veel onderdelen slijtage hebben en dikkere olie dan beter is.
Een aardige en waargebeurd verhaal is dat in de jaren 60 een aantal scrupuleuze auto handelaren bij afgeleefde auto’s in het carter superdun gesneden oude stukjes binnenband van een fiets stopten.
Die rubberen deeltjes vermengden zich met de olie, losten gedeeltelijk op en zorgden ervoor dat de motor op het oog en oor vlekkeloos liep.
Zeg maar zo van, hoe belazer je de argeloze consument die al weinig geld had om een tweedehands auto te kopen.
Wel bij horloges is het dus goed om de olie in goed vloeibare vorm te houden, waarbij het ook niet goed is om een bewaarplaats te kiezen die erg warm is, immers bij behoorlijke warmte wordt de olie dunner en gaat mogelijk lopen en dus langs de as sijpelen, en dat is iets wat we zeker niet willen.
Ik zie vaak op markten dat veel verkopers hun horloges uitstallen op hun kraam in het zonlicht, wel, de temperatuur kan dan onder het glas oplopen tot 70 graden C. Zeer ongezond voor een horloge en zeker voor mechanische horloges.
Bij lang wegleggen is het een aanrader om af en toe het horloge een paar slagen op te winden zodat het uurwerk in beweging komt en de olie door die beweging als het ware weer door elkaar wordt gehusseld.
Ontzettend leuk topic en heel begrijpelijk allemaal hoe vinwat het uitlegd.
Weet je misschien ook of horloges verschillende soorten viscositeit olie krijgen in bijvoorbeeld een heel koud land of een heel warm land?
Dit zou ook wel eens goed kunnen zijn om te weten als een horloge geimporteerd zou zijn.
Het kan wel zo zijn dat in warme landen olie nr. 2 meer wordt gebruikt.
Die olie wordt hier veelal gebruikt voor zakhorloges en grotere uurwerken, heeft een hogere viscositeit en is wat dikker dan de nr. 1 die hier doorgaans voor horloges wordt geadviseerd.
In koude landen kan het horloge iets van de temperatuur opnemen door het dragen om de pols, althans dat denk ik zo.
Voor geïmporteerde horloges is het misschien wel anders, de fabrikant weet immers naar welk land het horloge vermoedelijk naar toe gaat en zal het geven van olie vermoedelijk daarop afstemmen.
Maar verder zou ik het ook niet weten. Dit zou een aardige vraag zijn voor de directie van de Poljot fabriek.
Maar extreme temperatuur fluctuaties kunnen ook wel van invloed zijn, te denken dat bijvoorbeeld in IDAHO (noord Amerika, tegen de Canadese grens) de temperatuur in de winter zeker tot min 40 graden kan zakken en in de zomer tot boven de 40 graden kan stijgen, dat is een verschil van 80 graden.
En die horloges zijn volgens mijn informatie niet speciaal behandeld maar hebben normale olie nr 1.
In ieder geval is dit een aardig thema om eens over na te denken en voor de super geïnteresseerde misschien leuk om dat eens uit te zoeken.
Hou er ook rekening mee dat een horloge redelijk dicht op de huid gedragen wordt normaal gesproken. Die neigt bij iedereen rond de 30-35 graden te zijn, wat door geleiding redelijk over genomen zal worden.
Je moet wel heel erg koud of heel erg heet gaan, wil dit echt veel effect hebben op de viscositeit. Ik verwacht dus van niet. Voor opslag wel eerder relevant denk ik. Waarbij te heet slechter zal zijn dan te koud.