Automaat loopt +- 8 seconden te snel per dag

Hallo,

mijn automaat loopt ongeveer 8 seconden te snel per dag. Het is een ETA 2824-2 uurwerk. Ik heb hem pas twee dagen maar begin me er best aan te storen. Is dit normaal? En reguleert hij dat niet terug? Want op den duur is de tijd dus niet precies meer.

Wacht nog 1 à 2 maand, uurwerk vraagt een inloopperiode.
Meestal verbetert het resultaat na enige tijd.

Voor een nieuw ETA 2824-2-uurwerk is nieuw out-of-the-box 8 seconden per dag ongeveer ‘par for the course’, lees ik.
Ik heb er ook eentje (net sinds gistermorgen), en die liep vanmorgen ook… je raadt het nooit… 8 seconden voor.

Zoals Freddy al zegt - na verloop van tijd zakt dat wat in.

Wat je misschien ook merkt is dat, wanneer je het horloge af hebt, het iets anders gaat lopen. De mijne liep gisteravond twee seconden voor, maar hij heeft vannacht met de wijzerplaat naar beneden geslapen, en vanmorgen liep 'ie dus 8 seconden voor. Vaak is het een beetje experimenteren hoe je 'm 's nachts op het nachtkastje moet leggen, geloof ik.

Voor de goede orde (wellicht een overbodige opmerking): een automaat loopt slechts zelden zo precies als een kwartsklokje. Alleen de gereguleerde automaten komen in de buurt - en dan nog zal je merken dat 'ie de ene dag een beetje kan winnen, om dat de volgende dag (onder andere omstandigheden) weer kwijt te raken. Zo kan een geregelde chronometer misschien over 24 uur niet zo nauwkeurig zijn als een kwartsklokje, maar over, zeg, een maand weer wel.
Kwarts-uurwerken zijn wat dat betreft natuurlijk veel consistenter. Als die per dag een halve seconde voorlopen, dan kan je er bijna vergif op innemen dat ze over een maand een seconde of 15 winnen.

Verder is een horloge dat een beetje voorloopt net even handiger dan een horloge dat een beetje achterloopt - dan kan je bijvoorbeeld door het ding om de zoveel tijd even stil te zetten (kroon uittrekken) weer keurig op tijd krijgen.

Kortom: geen zorgen om maken :slight_smile:

peter

Toevoeging:
Ik heb hier twee ETA-2824-2’s staan sinds gister. Eén van de twee wordt vandaag opgehaald door de rechthebbende (het was een combinatiebestelling).

Aan de andere heb ik gemerkt dat 'ie nauwkeuriger loopt naarmate de gangreserve voller zit - die andere had ik gewoon een paar opwindslagen gegeven, en die liep een stuk sneller.
Vanmorgen vroeg heb ik die andere geheel opgewonden (niet overwonden natuurlijk) en nu loopt 'ie een stuk nauwkeuriger.

Natuurlijk blijft het afwachten hoe het er na, zeg, een maand voor staat.

peter

Dank je wel jongens!

Ik heb een Fortis met een 2836-2 aan boord (is hetzelfde uurwerk maar met ‘day-date’) en die liep eerst dik 10 seconden per dag voor en dat is na een paar maanden 5-6 per dag geworden.

De eerste weken ergerde ik me er een beetje aan, maar als het na een paar weken te zot geworden is, laat ik heb lekker liggen tot hij stil blijft staan en zet ik hem weer gelijk.

En ach, ik vind de charme van zo’n klein machientje om je pols toch belangrijker dan de nauwekeurigheid van quartz.

1 like

idd wacht even af.

en als je helemaal noukeurig wilt zijn koop dan gewoon geen automaat.

En als ie consistent te snel blijft lopen kan je dit uurwerk ook heel eenvoudig (laten) reguleren…

Hoe werkt dat reguleren dan?

ummm… je gaat naar een echt horlogemakers-atelier (meestal geen juwelier) en zegt “kan je deze reguleren?”

peter

Dat is de beste optie inderdaad. Of je volgt een paar cursussen op bv. www.timezonewatchschool.com, en waagt het zelf. Bij mijn ‘goedkope’ horloges zoals Poljot en CW durf ik het nu zelf, en dat is me goed gelukt. Maar m’n Revue Thommen of Nettuno3 zou ik zelf nooit reguleren…

Alleen zit je natuurlijk wel met het vervallen van de garantie, als je hem laat openmaken en afstellen…indien dit niet toevalligerwijs de toko is waar je je klok gekocht hebt, dat houdt me namelijk nu nog een beetje tegen.

Ik vind het iets te hard lopen best z’n charmes hebben, maar als het teruggebracht kan worden naar een seconde of 2 per dag, zou dat toch wel fijn zijn.

Toen ik de cursus volgde bij Zadkine, 8 seconden te snel/ te langzaam per dag is toegestaand.

Horloge reguleren zonder reguleer machines als Vibrograf of Witschi is niet te doen. Want het horloge moet in 5 positie afregelen.
Horloge reparatiewerkplaats is de enige optie.
groet.
Yuen Tai

Dank je, Yuen… dit was wat ik al dacht, maar ik ben teveel newbie om het te durven zeggen :wink:

Maar als je ervan houdt om zelf met dit soort dingen te experimenteren op goedkope/oude horloges, dan zijn er behalve het op-de-gok / trial-and-error reguleren nog wat andere opties:

Met een pc & microfoon:

http://home.teleport.com/~gregsa/clocks/wtm/index.htm

Met een ‘goedkope’ timer:

http://www.bmumford.com/mset/modelwatch1.html

Natuurlijk halen deze oplossingen het niet bij het vakkundig laten afregelen door een echte horlogemaker, maar als je van prutsen houdt… Ik heb er in ieder geval mijn Poljot en CW beter mee gekregen… :slight_smile:

Die wist ik niet… met name die eerste is gaaf!

Maarre… hoe heb je je CW er in godesnaam nog beter mee gekregen? Die van mij loopt zo goed dat 'ie niet alleen mij, maar ook CW (“NOW you scare me!”) zelf de stuipen op het lijf jaagt (minder dan +2 OOTB per dag)!

+2 is natuurlijk perfect, leuk! Misschien dat Chris er nog een COSC-certificaatje bij kan geven! :slight_smile: Mijn CW liep de laatste dagen ruim +10 en nu na mijn aanpassing ong. +3 a +4… Eigenlijk beter geweest om eerst eens dat ding een paar weken gewoon te laten lopen, maar ja, ik kon er niet afblijven he…

Minder dan +2 seconden voor een knol van beneden de 150 euro is niet “leuk”, dat is ronduit demoraliserend. Mijn Omega krijgt er uitslag van :wink:

Overigens merk ik dat die vlieger alleen opgaat wanneer ik 'm draag. Vandaag was het weer helemaal raak: tussen 7 uur vanochtend en nu pakte hij iets minder dan een seconde winst ten opzichte van de atoomklok. Het moet niet gekker worden, jongens, denk je dan. Maar zodra ik 'm afdoe, pakt 'ie onmiddellijk bijna een seconde per uur extra… dus tot zover het COSC-certificaat. :wink:
Ik heb Chris al laten weten dat dat volgens mij geen tekortkoming is van het uurwerk, maar gewoon “de ziel van het horloge”. Het wil gedragen worden, en zodra het wordt afgelegd, straft het me. :wink:
Dat is wat een mechanisch produkt onderscheidt van een kwartsklok.
Ik kan er eerlijk gezegd ook niet mee zitten. Ik laat 'm even lekker settelen, en na een half jaartje of zo leg ik 'm wel even bij Ron Sonders neer om 'm netjes te laten inregelen als er aanleiding voor is.

Het voordeel van jouw aanpak is dat, wanneer het ding een maandje gelopen heeft en dan weer niet naar je zin is, je dezelfde exercitie nog een keer kunt doen. En dan is de voldoening, als je 'm mooi aan het lopen krijgt, ook veel groter, omdat je dan iets van jezelf in het horloge hebt gestopt.
Het is net als je eigen films ontwikkelen - als het resultaat je niet bevalt, en je weet hoe het werkt, dan pak je het gewoon anders aan.

Ik ga me er niet aan wagen… ik moet nog een studio-achterwandje uitzoeken en een nieuwe zwart/wit-film en een nieuwe lens voor mijn dSLR onder de knie zien te krijgen… en dan nog een macrolens en een lichttentje uitzoeken om al die om foto’s van horloges zeurende mensen tevreden te houden :wink: