Automaat loopt te snel!

Mijn (wat oudere en 1 jaar ongebruikt in de la liggende) automaat die ik sindskort weer gebruik loopt zon 10 tot 15 minuten(!) per dag te snel.
voor zover ik weet is er niks met het horloge gebeurd in de tussen tijd en heeft het stilletjes in een la gelegen.

hoe kan het dat het horloge te snel loopt en belangrijker…hoe los ik het op?

Hallo naamgenoot,

Het lijkt erop dat je automaat gemagnetiseerd is geraakt. Hierdoor wordt de effectieve werking van de veer (de amplitude) kleiner en gaat het horloge sneller lopen.

Dit los je op door hem te demagnetiseren met een daarvoor bestemd apparaat. Een uurwerkmaker zal dit in een mum van tijd voor je klaren tegen lege - of als je geluk hebt geen - kosten.

Sommigen op dit forum stellen in een dergelijk geval voor om met je horloge een “tik” op de tafel te geven zodat de spiraalveer weer “los” springt. Ik wil je dit advies niet geven omdat dit de oorzaak niet oplost; het horloge blijft magnetisch en zal binnen de kortste keren weer verkleven.

medefreek,

bedankt! ik ga er naar kijken…hopen dat het werkt want 15 min per dag is behoorlijk irritant
ik ben overiges wel altijd optijd :wink:

Even naar de juwelier dan is het zo opgelost, kost niet veel.

Zelfde probleem gehad met een Prisma Exclusive.
Kan naast de hier genoemde magnetisering ook veroorzaakt zijn door een verkleefde veer.
Ik heb hem ter reparatie teruggestuurd, en daarna liep hij uiterst nauwkeurig.
Maak je geen zorgen.

Mies.

Bedankt weer :slight_smile:
Ik ben er mee naar ee juwelier geweest en deze gaat er naar kijken

hopen dat het meevalt