Automaat met de hand opwinden: wel of niet en waarom?

Tommaat Schreef:

Als een automaat met de hand opwinden niet goed
zou zijn, waarom kan het dan:S

Zowel in het instructieboekje van Oris als op de website van Oris
http://www.oris.ch/services/faq.aspx?ln=en&sel=4&id_faq=28
wordt het zelfs als tip gegeven: handmatig opwinden van de automaat. Zouden ze de tip geven als het schadelijk voor het uurwerk zou zijn? Ik hoop het niet.

Even wat logica…
ik heb mijn kennis en ervaring gekregen door het jarenlang onderhouden en repareren van saxofoons die gemaakt zijn van messing, een legering van koper en zink. Veel onderhoud, smering en slijtage.
alle mechanieken zijn onderhevig aan wrijving. Metaal op metaal slijt.
Daarom wordt er olie en vet gebruikt. Het laagje olie of vet zorgt voor minder wrijving, dus minder slijtage. Is de olie verdroogd of oud, dus zijn smerende werking kwijt, dan komen de metalen delen weer op elkaar dus…slijtage.
Alle draaiende delen in horloges zijn onderhevig aan slijtage, net als bij auto’s.
Nu zijn er inmiddels metalen bekend die nauwelijks slijten, gaan 1000 jaar mee. Die worden niet gebruikt…waarom niet…duur, maar ook; als die gebruikt worden slijt er niets meer. Gaat er niets meer kapot…weg economie.
De kwaliteit van het metaal is uitermate belangrijk. Dat is nauwelijks met je ogen te zien.
Ik vind dat bv. Rolex maar ook Seiko uitstekende metalen gebruiken. Dat is ook te merken aan hoe lag deze werkjes meegaan bij dagelijks gebruik.

Voor het horloge geldt voor mij; hoe meer het gebruikt wordt, hoe sneller het slijt.
Automaten dus zo weinig mogelijk met de hand opwinden. Dat verlengt de levensduur.
grt
Peter

En zeker niet op de watchwinder!!!
Zowiezo (in mijn nederige opinie) de meest belachelijke uitvinding, in een paar kleine uitzondelijke gevallen daargelaten.

Horlogemakers kunnen niet zonder. Als ze met meer dan 10 automaten bezig zijn en ze moeten ze allemaal controleren zijn de opwinders noodzakelijk.
Volgens mij kunnen ze overigens geen kwaad omdat er nauwelijks belasting is op de metalen delen zoals bij het handmatig opwinden.

Natuurlijk uitgezonderd horlogemakers en zeer gecompliceerde complicaties