Over dit item is al een aantal posts verschenen de afgelopen jaren, maar toch wordt het me niet helemaal duidelijk. Ook op andere horlogeforums en via Google krijg ik geen helderheid. Ik heb meerdere vragen:
Je schijnt niet iedere automaat met de hand te kunnen opwinden. Welke verschillen zijn er dan tussen automaten waardoor dat niet altijd mogelijk is?
Hoe weet ik of een automaat wel of niet kan worden opgewonden? Dit hangt denk ik samen met het antwoord op vraag 1, maar ik ben op zoek naar een tip waarvoor ik niet een heel uurwerk hoeft te demonteren, maar makkelijk kan vaststellen of handopwinden mogelijk is.
Als de automaat met de hand kan worden opgewonden, hoe weet je dan of het ver genoeg is? Anders gezegd: bij mijn handopwinders neemt de weerstand toe, tot het opwinden niet verder gaat. Bij de automaten die ik had, heb ik dat wel eens geprobeerd, maar er kwam geen eind aan. Misschien is dat ook wel een teken dat handopwinden in die situaties niet mogelijk is?
Geven automaten bij handopwinden nooit datzelfde heerlijke ratelende geluid en gevoel als een echte handopwinder (een van de charmes van een handopwinder vind ik)?
To slot: waarom wil ik dit weten? In een eerdere post heb ik wel eens mijn voorliefde voor handopwinders uitgelegd. Er zijn echter ook nogal wat automaten die ik erg fraai vind en vaak zijn ze nog goedkoper ook dan het vergelijkbare handwindmodel. Dus: als ik automaten kan vinden die me datzelfde gevoel geven als handopwinders, heb ik gewoon meer keus.
Groet Roelof
Klopt, de 7s26 van Seiko kan je bijvoorbeeld niet opwinden. Zie de site van Rob http://www.monsterwatches.nl/index.php/home/7s26manual. Draaien aan de kroon heeft geen effect. Je voelt ook niets (geen lichte weerstand van het opwinden). Het hoe en waarom kunnen de technisch beter onderlegde leden vast uitleggen.
volgens mij een kwestie van weten. Je merkt het ook omdat een automaat die je kan opwinden na een aantal slagen van de kroon vanzelf gaat lopen.
veel (alle?) automaten die je kan opwinden hebben een veer die niet vastzit aan de veerton, maar kan āslippenā. Vaak kan je dit horen. Bij de 80110 in mijn Ingenieur is het goed hoorbaar. Na ca. 30 slagen hoor je zachte klikjes die anders zijn (minder vaak per slag en harder) dan het normale geluid van de wieltjes bij het opwinden. Zie onderdeel 166: http://www.timezone.com/library/horologium/horologium631670585403408066
ik weet niet welk ratelend geluid je precies bedoelt, maar zie mijn antwoord op vraag 3
Ik heb begrepen dat voor sommige automaten het niet goed is ze te veel slagen op te winden. Volgens mij was dat met name bij slecht geoliede ETA 28xxās, omdat die dan niet goed ontkoppelde ofzo. Ook heb ik het wel eens gehoord over de 7750 dattie er niet goed tegen kan. Een echte horlogemaker kan het vast wel verklaren waarom wel of niet.
Als een automaat stilstaat, altijd een paar slagen opwinden, gewoon om deze op gang te brengen. Seiko kun je voor zover ik weet niet opwinden, dus schudden voor gebruik.
De Seiko kun je zoals al is geantwoord niet handmatig opwinden. Veel andere automaten wel. Of het verstandig is, is een tweede. Heb van iemand die veel Nederlandse horlogemakers heeft opgeleid begrepen, dat er op sommige delen van het mechaniek bij het handmatig opwinden vna een automaat, erg grote krachten worden uitgeoefend.
Wat is er op tegen om het horloge tijdens het scheren o.i.d. al om te doen en later als het horloge door het even dragen op gang is gekomen, gelijk te zetten?
Ben er nu ook wel benieuwd naar, want mij is juist weer verteld dat het schudden voor gebruik bij een automaat niet goed is. Dat je hem het beste een paar slagen kan geven totdat die loopt!
Willekeurig een en weer schudden schijnt niet ideaal te zijn voor een automaat. Je kunt er beter een draaiende beweging mee maken. Stel je voor dat je de rotor zo snel en zo veel mogelijk rond wilt laten draaien en stem daar de beweging op af. Echt heen en weer schudden is meestal ook niet eens zo effectief.
Als je een draaiende beweging maakt en de rotor loopt lekker rond, hoor/voel je dat meestal ook wel aan het horloge.
Ik heb ook gehoord dat het opwinden van (Eta?) automaten niet echt heel goed voor ze is. Had er geloof ik mee te maken dat daarbij de rotor ontkoppeld wordt van het opwindmechaniek (zodat de rotor niet meedraait bij het opwinden) en dat zou slijtage met zich meebrengen. Maar het fijne weet ik er ook niet van. Ik zet mijn automaten meestal van tevoren even in de watchwinder voordat ik ze ga dragen.
Als een automaat met de hand opwinden niet goed
zou zijn, waarom kan het dan:S
Er is een verschil tussen een paar slagen geven totdat hij gaat lopen, en hem helemaal opwinden. Met name dat laatste zie ik regelmatig afgeraden worden op forums.
Als een automaat met de hand opwinden niet goed
zou zijn, waarom kan het dan:S
Er is een verschil tussen een paar slagen geven
totdat hij gaat lopen, en hem helemaal opwinden.
Met name dat laatste zie ik regelmatig afgeraden
worden op forums.
Ik wind mijn automaten bij stilstand, altijd met de hand op , zeker een 15 windingen, dan heb ik de volle veerkracht en zal deze ook juist lopen.
De wieltjes van de automaat draaien zeer snel rond bij manuele opwinding maar is daarvoor gemaakt en kan je niets mis mee doen. Soms voelt men dat de rotor of gewicht begint mee rond te draaien, dit is oorzaak van vuil, gebrek aan onderhoud en smering.
Bedankt voor de reacties tot zover, maar de onduidelijkheid blijft. Ik werd getriggerd om deze vraag te stellen door de post over de Benarus Remora. In de beschrijving van het nieuwe Miyota 9015 uurwerk staat expliciet dat hij ook met de hand kan worden opgewonden: (1) Winding the mainspring: Automatic winding watch can be also manual-winded by turning the crown in āAā position. Wind 15-20 times clockwise until second hand starts to move naturally. Van het Seiko uurwerk 7S26 las ik dat er geen handwind mogelijkheid is, maar het wordt niet duidelijk waarom niet. Er zal wel ergens een palletje of een radertje ontbreken, maar hoe weet of merk ik dat als simpele gebruiker?
Verder vond ik deze tekst bij onderstaande plaatjes: When you hand wind, the mainspring gear (yellow disk) is rotated and the yellow arrow indicating power flow run backwards, but because the reverser wheels only allow power transmission from the top portion to the bottom portion the tops remain motionless.
Ik word er echter nog niet veel wijzer van.
Hallo Freddy, bedankt. Ik kan vooruit met de uitleg dat als er geen weerstand te voelen is, het handopwinden niet werkt. De beide plaatjes die ik heb gestuurd met de beschrijving op de site vind ik al ingewikkeld genoeg, dus nog meer uitleg is aan mij niet besteed. Maar misschien wel aan anderen?
Martin hoe zit dat dan met handwind horloges? Ik heb zelf een Steinhart met unitas 6497⦠ik kan nooit zien wanneer deze volledig is opgeladen⦠geen power reserve indicatorā¦
Wanneer ik deze tot eind aandraai dan geeft ie een flinke weerstand van Ho!..
Martin hoe zit dat dan met handwind horloges? Ik
heb zelf een Steinhart met unitas 6497⦠ik kan
nooit zien wanneer deze volledig is opgeladenā¦
geen power reserve indicatorā¦
Wanneer ik deze tot eind aandraai dan geeft ie een
flinke weerstand van Ho!..
Simpel toch, een handwinder moet je met de hand opwinden
Het is een misverstand dat je een handopwinder eenvoudig stuk kan draaien. Misschien met een tang op de kroon, maar gewoon met de hand lukt dat niet. Als je stopt zogauw je duidelijk voelt dat het zwaarder gaat, is er nooit een probleem.