Automaat of handopwinder ?!

Wat heeft jullie voorkeur ?

De praktische kant van de automaat of het dagelijks opwinden van de handopwinder ?

Ik vind 't eigenlijk wel charmant dat ik m’n Seagull, Moser,Buran of Aviator elke keer moet aanslingeren voordat ik ze aan kan - schept een band :slight_smile:

Groet
Mark

Geen voorkeur, geheel afhankelijk van mijn bui van dat moment.

maakt mij ook niet uit. De automaten liggen toch meestal zo vaak in de kist dat ik ze ook moet aanzwengelen. Alleen als je een klok meerdere dagen na mekaar draagt heb je geen omkijken naar een automaat maar ik persoonlijk draag zelden éénzelfde klok meerdere dagen.
En ja het opwinden schept een band!

Als ik eenmaal een mooie horlogewinder zou hebben, dan geniet een automaat wel mijn voorkeur.

Maar het op moeten winden heeft ook zijn charme.

Het caliber is maar 1 onderdeel van een uurwerk. Complicaties, ontwerp, gebruiksgemak etc spelen ook een rol. Maar uiteindelijk pak ik gewoon het horloge dat het beste past bij wat ik aan heb die dag :smiley:

Ik sta in de slaapkamer met het horloge die, voor vandaag, om de pols gedragen gaat worden. Ik voel de kroon tussen mijn duim en wijsvinger en wind langzaam de veer op tot weerstand niet meer overwonnen kan worden, ik controleer de tijd…fuck is het al zo laat, ik kom te laat voor de trein.

NicoB)-

Geef mij maar een horloge met handopwinding.

1 like

Heb niet direct een voorkeur, heeft beide wel iets en ligt voor mij meer aan het model.

Ik heb een lichte voorkeur voor een handopwinder. Er is inderdaad de charme van het opwinden, daarnaast is door het ontbreken van de rotor, en bijbehorende autowind module de gemiddelde handopwinder dunner dan een automaat. En de dikte vind ik vrij belangrijk in het design van een horloge.

Kijk bijvoorbeeld naar deze twee gelijksoortige horloges. De handopwinder is 1mm groter en 1 à 2 mm dunner, en IMO eleganter.

En wat betreft het practisch nut van automaten, bij de hoeveelheid automaten en handwinders die ik heb, moet ik ze toch 's ochtends op tijd zetten. Die paar extra slagen doet er eigenlijk niet toe B)-

Groeten,

Martin

-edit- lelijke tiepo

Ik heb alleen automaat en een quartz. De quartz hoef ik natuurlijk niets aan te doen(tenzij batterij op is) en de automaten zitten in een watchwinder.

Ik zou geen probleem met een handopwinder hebben, kan me voorstellen dat sommige dit prettig vinden om de dag mee te starten.

Ik heb een voorkeur voor automaten. Eigenlijk vooral omdat je die in principe niet kunt vergeten op te winden. Theoretisch (en wellicht in de praktijk ook wel) lopen automaten ook wat nauwkeuriger/constanter dan handopwinders.
Ik heb niks tegen handopwinders hoor! Die heb en draag ik ook. Maar het overkomt me af en toe nog wel eens dat ik het opwinden vergeet. Waarschijnlijk omdat het, door het dragen van automaten, onvoldoende in mijn routines is opgenomen.
Overigens schijnen dragers van handopwinders de meest ‘hechte band’ met hun horloge te hebben (tot uiting komend in bijvoorbeeld meer over voor onderhoud en reparaties). Juist vanwege dat dagelijkse ‘contactmoment’ tijdens het opwinden van het horloge (dat is tenminste het idee achter de feiten).

Sam

Hoewel handopwind idd z’n charmes heeft, heeft een automaat mijn voorkeur. Het concept dat elke armbeweging m’n horloge aandrijft vind ik leuker.

En als je toevallig in de buurt van je oor je arm beweegt het geruststellende geluid van met mechanisme hoort…

ja een automaat dus

(en op een duiker beslist een must met de schroefkroon)

Net als alles met horloges is dit ook vooral emotie. Ik hoor zelf tot de groep die een band moet hebben met het horloge (een horlogeband dus) en daar hoort opwinden bij. Maar misschien zou Freud zeggen dat het te maken heeft met controlebehoefte: ik bepaal wanneer het horloge gaat lopen en niet een toevallige beweging van de arm. Ik had meerdere automaten, maar heb ze verkocht. Af en toe zie ik prachtige horloges, die ik beslist zou kopen als ze een opwind uurwerk zouden hebben (bijv. de Genius1953 Bauhaus, de Oris Artix Date alhoewel de rode rotor nog wel iets heeft, of de Mühle 29ER BIG). Mogelijk krijg ik straks ook spijt van de Azimuth Back in Time, maar dat zien we dan wel weer. Het esthetische element speelt voor mij ook wel een rol. Zeker bij een zichtbodem (en eigenlijk zou ieder mechanisch uurwerk er één moeten hebben, wat is anders de lol?) belemmert de rotor vaak de blik op het uurwerk. Daarbij komt dat ik de meeste rotors niet echt mooi vindt.
Groet Roelof

Hangt er wat mij betreft een beetje vanaf of je het horloge dagelijks draagt of niet. In mijn geval komt dit zelden voor dus vind handopwinders ook prima, hoewel ik er momenteel geen meer heb. Mocht ik horloges over langere periodes (>1dag) dragen dan zou ik voor een automaat gaan.

Roelof Schreef:

ik bepaal wanneer het horloge gaat lopen en niet een
toevallige beweging van de arm.

Gelukkig bepaal ik zelf hoe ik mijn armen beweeg, maar het is zeker nooit toevallig :smiley:

quote
Daarbij komt dat ik de meeste rotors niet echt mooi vindt.
unquote

Er zijn gelukkig uitzonderingen :slight_smile:

Groet
Mark

Roelof Schreef:

een zichtbodem (en eigenlijk zou ieder mechanisch
uurwerk er één moeten hebben, wat is anders de
lol?) belemmert de rotor vaak de blik op het
uurwerk.

+1 Dat is 1 van de jammerlijke dingen van een grote rotor. Een micro-rotor zou ik in dat opzichte wel fijn vinden.



Of een mooie geskeleteerde.



Speciaal om mee te kunnen spreken met dit topic een Alpina Regulator gekocht (de handopwinder) :wink:

Ik heb dit horloge nu drie weken en moet zeggen dat een handopwinder toch wel iets heeft. Het uurwerk vind ik er schitterend uitzien. Horloge draagt zeer prettig ondanks de toch wel grote afmeting van 45mm (kast is niet zo dik).

De keuze tussen automaat, handopwinder, quartz en kinetic vind ik moeilijk. Elk aandrijfmechanisme heeft zijn charme en doel.

Samedi Schreef:

Overigens schijnen dragers van handopwinders de
meest ‘hechte band’ met hun horloge te hebben (tot
uiting komend in bijvoorbeeld meer over voor
onderhoud en reparaties). Juist vanwege dat
dagelijkse ‘contactmoment’ tijdens het opwinden
van het horloge (dat is tenminste het idee achter
de feiten).

Ik was in de veronderstelling (meen dat ergens gelezen te hebben) dat een automaat meer onderhoud nodig heeft dan een handopwinder, mede doordat er bij een automaat meer bewegende onderdelen zitten dan bij een handopwinder.

Weet iemand hier het fijne van?

gr

Dick

1 like