Automaat of quartz

Je hebt zo te lezen een extreem druk leven als je geen tijd hebt je horloge op te winden of schudden. :see_no_evil:
Samengevat: koop een quartz klokje. no brainer.

Dat over de levensduur is mij onbekend en ik kan er weinig over zeggen; maar ik heb al heel meer dan 10 jaar een solar horloge en die is als nieuw en werkt prima.
Zou niet weten waarom je hem bij een raam zou moeten leggen. Bij gewoon gebruik komt er meer dan genoeg licht op de plaat. Ik zou het even in het boekje moeten opzoeken maar volgens mij is een paar uur licht genoeg voor 9 maanden.
Ik draag die van mij niet veel en hij is in het donker opgeslagen dus een keer in de paar maanden haal ik hem even naar het licht, maar nog nooit problemen mee gehad. Ik vind het persoonlijk wel een mooi systeem moet ik zeggen.

Dank voor alle antwoorden en ideeƫn. Ik ben er wat wijzer door geworden. Al blijf ik de skx gewoon wel heel mooi vinden. Zag via eglobal centraal al mooie prijzen. En ook al op het forum gelezen dat meerdere mensen er besteld hebben. Vroeg me alleen af of je dan ook een echtheidscertifixaat erbij krijgt. Ben altijd een beetje huiverig als iets te mooi lijkt om waar te zijn qua prijs.

Sorry voor de mosterd na de maaltijd.

Ach.

Ik riep dat ook. Voortschrijdend inzicht brengt mij tot de conclusie dat er voor alle technieken wat te zeggen is.

Wat Solar betreft heb ik al zeker 9 jaar een Citizen Promaster door de mangel gehaald.

Geeft geen krimp. Over tien jaar maar weer eens een nieuwe capacitor. :slight_smile:

Maar ook de SKX is prima.

Nee, daar komt geen ceritificaat bij. Mocht het je interesseren, mijn SKX komt ook van eglobal.

Ding is gewoon echt. :slight_smile:

1 like

Toch vind ik een horloge met een automaat of handopwind mechaniek meer ā€œlevenā€.
De techniek die er achter zit is voor mij een reden tot koop van een dergelijk horloge.

Niets ten nadele van Quartz. Maar dat is het voor mij helaas niet.

En brieven schrijf je nog altijd met een ganzenveer, met zelf gemaakte inkt op een perkament? Want zoā€™n brief is toch nog altijd een stuk persoonlijker dan een computerprintjeā€¦

Neen elke techniek heeft zā€™n reden van bestaan maar quartz kan net zo goed als een mechanisch horloge voor mijā€¦

1 like

Horloges vergelijken met schrijfgerei is appels met peren vergelijken
Ieder heeft denk ik zijn eigen voorkeurā€¦
Heb een Quartz horloge van euro 4 voor werkzaamheden. En die geeft prima de tijd aan. Al een jaar lang. Dus waarom een horloge van tig euro kopen.

Iedereen vult dat op zijn eigen wijze in

Dat Quartz slechter of minder is dan een mechanisch uurwerk zal ik nimmer schrijven.

Alleen het gevoel bij een horloge is voor mij dan anders.

Ik vind aan een automaat gaaf als de case back doorzichtig is, zodat je het uurwerk kunt zien. Vooral op saaie momenten (vergaderingen, vertraagde vluchten, tv kijken met vriendin) is dat een mooie hypnotiserende bezigheid :sunglasses:

1 like

Ik gebruikte alleen die vergelijking maar om onderscheid te maken tussen twee technieken, de ene al wat ouder dan de andere. Maar zeggen dat er minder techniek in een quartz zit dan in een simpel door tandwielen en veren aangedreven horloge is ook kort door de bochtā€¦ Veel quartz horloges zijn gebouwd als een soort minicomputertje (dat wel maar een beperkte taak heeft maar dit wel zeer goed kan verrichten)ā€¦ mocht je een quartz horloge willen bouwen met computertechnieken van laat ons zeggen 70 jaar geledenā€¦ wel dan zou je nooit een polshorloge met quartz gehad hebbenā€¦ dus ook die techniek is fenomenaal, net zoals bijvoorbeeld je mobieltje niet met een telefoon van 50 jaar geleden te vergelijken is.

Dat jij liever een mechanisch horloge hebt kan en wil ik zeker begrijpen (ik heb ook veel meer mechanische dan quartz horloges) maar ik zal nooit schrijven dat de techniek in een mechanisch horloge beter zou zijn dan een quartz horloge want volgens mij is de gebruikte techniek in een quartz horloge van een veel hoger niveau dan in een mechanisch horlogeā€¦

1 like

Ok. Duidelijk. Dank voor je antwoord
Ik heb me dan verkeerd uitgedrukt. zijn we we het eens samen

1 like

Geen probeem hoor, zolang het op een vriendelijke manier is dat we van mening verschillen is er hopelijk ook voor jou toch geen probleem :wink:

Uiteraard niet. Een goede discussie is altijd leuk en ook leerzaam

1 like

Inderdaad soms kan een quartz ook iets wat een automaat niet kan. Met onderstaande Mido kun je een tijdzone kiezen en door een druk op de kroon wordt die tijd dan ingesteld. Werkt ā€œbeide kanten opā€. Correct me if I am wrong maar ik ken geen automaat die dat kan.

Ergens in een kelder in Zwitserland is er nu wellicht iemand heel hard aan het nadenken geslagen.

1 like

:grin:

Het zou een serieuze prestatie zijn! :open_mouth: :wink: