Automaat of quartz

Goede middag allen,

Ik ben nieuw hier als forumlid maar al veel informatie opgedaan omtrent horloges. Ik ben voornemens om mezelf een mooi horloge cadeau te doen. Echter twijfel ik of ik beter af ben met een automaat of een quartz. Voor mijn werk ben ik veel weg en zal ik het horloge de ene week wel en de andere week volledig niet dragen. Ik heb geen zin en tijd om elke dag het horloge op te winden of te schudden. Ik vroeg me af of dit dan slecht is voor het behoud van de materialen van een automaat.
Mijn oog is gevallen op een seiko skx007 ik denk met metalen band maar ben nog niet zeker. Lees veel verhalen dat de jubilee band niet top is. Alvast bedankt voor de hulp

1 like

Ten eerste welkom! Al eens naar een solar gekeken?

1 like

Goede keus die SKX, dat horloge kan je prima een paar weken niet dragen en dan weer een keer aanslingeren. Daarnaast is het op tijd zetten een deel van de hobby.

De band is misschien persoonlijk, al zou ik gewoon een variant met staal kopen, dan kan je altijd nog lekker bandenswappen. Staal is zeer prettig in de zomer, wat leer en rubber niet is.

Welkom. Je geeft zelf het antwoord al toch? En de SKX is dan zeker geen goeie keuze als je niet van de ā€˜Seiko Shakeā€™ houdt. :wink:
Geen handwinding dus schudden maar!

Edit: die jubilee draagt top tenzij je niet van ratelende bijgeluiden houdt.

Solar lijkt me ook een goed alternatief. ( quartz op zonne-energie )
Hooguit eens in de 2 maanden de datum corrigeren.
Divers 200 meter, dus ISO gecertificeerd.

Deze vind ik mooi, de SBDJ009

4 likes

Wowā€¦ zo snel al een hoop antwoordenā€¦ dat is fijn.
Ik bedoelde natuurlijk met geen zin en tijd om op te winden of schudden, in de week dat ik er niet ben. Als ik hem gewoon draag is dat geen probleem en inderdaad onderdeel van de hobby.
Over solar ook wel veel gelezen al, maar ook dat je die per se bij het raam moet leggen en dat de levensduur misschien korter is. Kreeg op dit forum de indruk dat een automaat de voorkeur zou moeten hebben. Of dat is meer een kwestie van smaak / gevoel.

Welkom!
Mechanisch is niet beter dan quartz. Jouw persoonlijke situatie en voorkeur bepalen wat voor jou het beste horloge is. Beide hebben zo hun voor- en nadelen. En eigenlijk heb je die zelf al genoemd. Succes en veel plezier met het kiezen van het voor jou perfecte horloge!

1 like

Een solar of, in het geval van Citizen, een ecodrive laadt op dmv licht.
Je hoeft hem niet perse bij het raam te leggen, de accu wordt dan wel veel sneller volledig geladen.
Dan heeft je horloge wel voldoende energie voor een half jaar.
Sommige horloges hebben ook nog een energie-spaarfunctie.
Dat houdt in dat als er een bepaalde tijd geen licht op je horloge valt, het horloge zichzelf in een spaarstand schakelt waardoor hij het een paar jaar kan volhouden op een accu-lading.
Als er vervolgens weer licht op plaat schijnt, lopen de wijzers en eventueel datum weer automatisch naar de juiste positie.
Levensduur: mijn oudste ecodrive loopt al 15 jaar onafgebroken op dezelfde accu, geen probleem dus.
De rest is idd een kwestie van smaak en gevoel. Het merendeel van de liefhebbers zweert bij een mechanisch horloge.

2 likes

Helemaal eens met @Houthakker. Ben zelf erg tevreden met mn ecodrive

cb04d6edc06ae800bca27a19ef9b8982d590d975_1_315x499

3 likes

Je kunt ook voor een kinetic gaan. Ongeveer hetzelfde principe als een automatisch mechanisch uurwerk, maar dan is het een quartz.

Welkom. Een SKX is uiteraard altijd goed.

Als je wat geduld hebt dan kun je als quartz alternatief afwachten hoe de Dan Henry 1964 bevalt. Die hebben veel forumleden onderweg dus ik zou de reviews even afwachten.

Een automaat moet helemaal geen voorkeur hebben. Puur rationeel gezien zijn kwartshorloges veel beter, die geven gewoon goed de tijd aan in tegenstelling tot 99% van de mechanische horloges.

Op dit forum is men over het algemeen niet zo rationeel en vindt men het normaal dat een horloge een dagelijkse afwijking heeft. Ook houdt men hier niet van moderne techniek en kiest men grotendeels voor opgeleukte antieke technieken.

Blijf je op dit forum rondhangen, dan verlies je zelf waarschijnlijk ook het vermogen om nog rationeel na te kunnen denken over horloges.
Maar niet getreurd in dat geval. Je zit hier dan met een hoop lotgenoten.

9 likes

Welkom!
Horloges en je verstand gebruiken. Maar dat is geen hobby. Een liefhebber zegt daarom: mooi, mechanisch! Handwinder of, wellicht nog mooier, automatisch.
Ga bij jezelf te rade en laat dat de doorslag geven.

Veel plezier hier.

Edit: mā€™n jongste zoon zag laatst weer eens een nieuw horloge om mā€™n pols (na een reis naar Japan) en vroeg: ā€œPa, wat kost nou zoā€™n ding? En is tie een beetje waardevast?ā€ Ik: ā€œNee, zoon, niet waardevast en wat tie gekost heeft, maakt jou vast erg ongerust wat betreft de erfenis.ā€ We lachten samen.

1 like

Welkom op het forum, veel plezier hier en gewoon een SKX halenšŸ˜€!

Zowel de solars als de kinetics zijn beide quartz, alleen de krachtbron is anders.
Ik heb een Eco-drive (=Solar) die al 10 jaar als een zonnetje loopt, en een ruim 20 jaar oude Kinetic die elke 3 jaar een nieuwe capacitor nodig had. Die is nu ont-rotort en gedegradeerd tot gewone quartz met batterij.

Voordeel van quartz tov. mechanisch/automatisch is de meer grabā€™n-go toepasbaarheid en geringe(re?) gemiddelde voorspelbare dagelijkse afwijking.

Maar dat verschil ervaar je pas als je ze beide hebt :sunglasses:

1 like

Liever geen leer in de zomer, staal is prettiger maar als het echt warm wordt geef mij juist maar (echt) rubber! Of een nato0tjeā€¦

Hoi @Skipper, ik ben nu al 5 jaar een Seiko Solar aan het mishandelen. Zwemmen in de zee, zwembad, werken in bedompte ruimtes van +50 graden en in weer en wind buiten in de haven. Ben totaal niet zuinig op dat ding maar hij geeft geen kik. Heb hem een keer ruim 5 maanden in een kledingkast laten liggen en zelfs toen liep ie nog precies op tijd.
photo 20180816_200758_zpsmmugu0ry.jpg
Nu zou ik op dit moment dit horloge niet meer kopen qua looks maar ik vind het ook weer zonde om een nieuwe te gaan misbruiken dus deze blijft als beater voor mā€™n werk en vakantie.

3 likes

Welkom hier :slight_smile:

Over automaat versus quartz; ze hebben allebei hun voordelen c.q. charmes.

Maar als het gaat om dagelijks gebruik; ik heb een simpele Citizen Eco-Drive Titanium, en dat heb ik verbazingwekkend veel om. Niks geen gedoe, doet het altijd, twee keer per jaar op tijd zetten, en door het titanium heel comfortabel.

Met Kinetic heb ik zelf niet zulke goede ervaringen (levensduur van de oplaadbare batterij).

Mooi gezegd Skipper. Helaas wel een beetje waar;-) Ben zelf van een Certina DS Quartz naar Tissot chrono gegaan en nu op een SARB033 aangekomen. Uiterst mooi en fijn gebruiksvoorwerp.

Ik moet niet weten van quartz dat zijn toch geen echte uurwerken daar durf je toch niet mee buiten komen, nee geef mij maar automaten, of handopwinders ofā€¦
ā€¦
of wacht ik zal eens kijken mischien ligt er hier toch nog wel wat die geen mechanische beweging nodig heeft om de tijd weer te geven.

Dit is een overzichtje van de solar (licht) aangedreven quartz horloges die we hier hebben.

Waarom zou een quartz horloge minder horloge zijn dan een mechanisch horloge? Beide kunnen perfect naast elkaar leven in een verzameling, ik draag met even veel plezier bijvoorbeeld een Citizen Ecodrive of dat ik een mechanische Tissot draag (om maar een voorbeeld te geven).

Heel wat van die solar quartz horloges zijn dan ook nog eens radiografisch verbonden met de atoomklok dusā€¦ altijd de juiste tijd!

1 like