Automaat of quartz

Dank! Het is een beetje een lang relaas geworden, maar lange l*lverhalen houden bij de open haard is een Achterhoekse afwijking. En ik schreef dit op m’n mobiel in de trein, dus saaie reistijd goed besteed. Ik begon ooit met een kwarts-voorkeur maar ik ben mechanische uurwerkjes leuk gaan vinden. Zo’n verzameling tandwieltjes en robijntjes met een veer en een draaiende slinger proberen gezamenlijk en autonoom, los van het universum, de tijd aan te houden. Ook al worden ze door elkaar geschud en op kop gehouden. Het is zo heerlijk anachronistisch, die ouwe achterhaalde techniek. Maar ik vind het niet méér waard dan 1000 Euro per stuk. Dat een Vostok het voor 50 Euro al redelijk doet, onderstreept het.

4 likes

En mocht je na al dat moois in de vertellingen hierboven toch nog behoefte hebben aan een automaat, hoe onbetrouwbaar je eerste ervaring ook was… neem er dan een met een power indicator zodat je op tijd kan zien dat je of de kroon moet gaan verdraaien (opwinden) of iets fanatieks met je pols gaan doen.

Orient heeft een aantal met die feature om maar een voorbeeld te noemen.

1 like

Tja, batterij verwisselen zal ik wel altijd laten doen en zo erg vind ik dat ook weer niet. Het telkens op tijd zetten van de Vostok is irritant maar ook weer niet. Misschien is een combinatie van quartz en automaat iets voor mij. Dacht dat ik enkel automaat wilde. :thinking:

2 likes

Quartz !

Dat dacht ik eerst ook😉

Gewoon de tijd van mijn telefoon genomen en die zo precies mogelijk aangehouden. Hij blijft eigenlijk tot hij helemaal stopt binnen een minuut afwijking. Kan wel een week of twee duren voordat hij stopt. Wel lees ik net dat hij een gangreserve heeft van 30 uur. Ik denk dat ik het probleem heb gevonden :grin:

Therapeutisch wil ik het zeker niet noemen voor mij maar ik kan er mee leren leven denk ik.

Venezianico Nereide omdat ik dat merk leuk vind en een duiker met zwarte bezel mooi vind. Omega Seamaster quartz is een optie als ik geen automaat wil. Formaat is nog twijfelachtig. Denk 40mm maar wil de Venezianico wel passen al is die 42mm. Ik denk dat ik wel redeljjk Europees georiënteerd ben. De Vostok vind ik ook nog steeds erg leuk alleen vind ik de band iets te smal en wil ik liever een bandje van staal ipv Nato of mesh.

En bedankt, nog meer om over na te denken. :rofl:
Wel weer even een andere kijk, waarvoor dank.

Ik wil er ook drie.

1. Vostok automaat
  2. FC chronograaf quartz
  3. dresser, nog zoekende
  4. Mooiere duiker voor daily en afwisseling met Vostok
  5. Omega Speedmaster of toch Glassbox of ??? :thinking:
1 like

Openhaard :grin:
Ik kijk soms naar de achterkant van de Vostok. Best leuk om het uurwerk te bekijken. Hoe krijgen ze het toch voor elkaar. :thinking:. Zo knap.

Beiden hebben hun charmes vind ik, ik vind het goed zetten van men automaten wel leuk. Dat batterijtje is nu ook geen ramp vind ik want ik laat deze vervangen als ik met vrouwe lief en zoontje er een dagje van maken dus ook niet lastig. Ik ben zelf wel te spreken van men solar horloges, blijven gewoon lopen en de baterijen gaan veeeeeeel langer mee :slightly_smiling_face:.