Mijn voornemen was op drie horloges te hebben die mij altijd van pas zouden komen. Een duiker als daily, een Speedmaster Reduced en een dresser die wat kleiner zou moeten zijn. Wel allen een automaat want dat was voor mij echt en leek me makkelijk. Watchwinder en altijd klaar. Geen batterij verwisselen en altijd op tijd. Na enig leeswerk bleek het iets meer werk te zijn maar in mijn gedachten nog altijd helemaal top. Nu heb ik een Vostok en die kan rustig anderhalve week helemaal top lopen en ineens staat hij stil. Dagen top en ineens stil. Weer top en ineens stil etc. Uitermate irritant en mijn tweede horloge is dan ook een quartz geworden. Mijn volgende zou een automaat moeten worden maar ik twijfel. Kan het zijn dat ik gewoon geen automaat persoon ben? Dus beter af ben met een Omega Seamaster quartz dan een Venezianico Nereide? Eigenlijk is het best een vervelende hobby
Die klinkt gewoon alsof er iets niet goed zit.
Is uit 2021 geloof ik. Kapit gaan ze toch niet?
Proberen, proberen, en proberen;). Sommige genieten van het op tijd zetten van hun automaten. Andere zweren bij quartz. Ik zelf heb ongeveer 30% van de collectie quartz en 70% automatisch.
Een watchwinder wordt door vele hier afgeraden. Je laat ten slotte ook niet je auto stationair draaien voor het geval je hem nodig hebt.
Kijk ook eens bij andere quartz duikers zoals een Longines HQ.
Zal eerst bedenken of ik automaat of quartz wil. . Maar zal zeker meerdere nerken overwegen
Tuurlijk wel.
Als je hem dan opwindt, is de veer dan helemaal slap? Die Vostok automaten hebben wel een beetje actie nodig, anders kunnen ze stilvallen. Is mij ook opgevallen. Dit gebeurde wel na zo’n 10 jaar. Waarschijnlijk is de automatic unit dan drooggevallen of is de main spring veer ton vies geworden. Hierdoor gaat dit mechanisme minder soepel lopen. 10 jaar wordt ook aangegeven als service-interval. Dit probleem zou eigenlijk niet moeten optreden als het horloge nog maar 3 jaar oud is.
Of leg dit probleem even voor in het CCCP topic.
Vergeet ook niet dat een mechanisch horloge een veel grotere afwijking heeft dan een (HA)Quartz. Dus dat altijd op tijd is ook niet helemaal waar.
Is een citizen eco drive geen optie? Die is nauwkeuriger en gaat tot wel een jaar mee op 1 zonnelading.
Daar ben ik ondertussen ook achtergekomen door lezen, eigenwijs te zijn en toch een automaat te kopen. Nu loopt hij nog op tijd, gisteren de hele dag thuis gelegen. Mijn conclusie zou dus zijn dat er niks mee aan de hand is. .
ik heb zowat alles, handwinder, automaat en quartz.
de enkele handwinders die ik heb windt ik iedere dag met plezier,
de automaten staan allemaal op de winder,
en van de quartz die ik heb zijn 80% eco-drive (nooit een batterij wissel)
en de andere wissel ikzelf wel de batterijen, daar moet je niet voor gestudeerd hebben
dus, alles loopt bij mij in de vitrine op tijd
Ik heb daar zo veel vragen bij. Laat ik me tot twee stuks beperken:
- Had je 'm op de atoomklok/telefoonklok/internetklok gelijk gezet bij het stellen van de tijd?
- Wat is jouw definitie van “op tijd” lopen? Wat is de meetbare afwijking? Is dat 0, - of +? En indien - of +, hoeveel dan?
Er is ook niks mis met een automaat. Hier hebben we Spring Drive automaat, ankergang-automaat, ankergang handopwinder, quartz en high accuracy quartz in de doos, en ik heb lol van al die horloges.
Maar een ankergang uurwerk is gewoon geen serieuze tijdmeter. Zoals ik altijd zeg, als de accuratesse in afwijking per dag wordt geadverteerd is het broddelwerk. Een leuke curiositeit, die je ongeveer laat weten hoe laat het is.
Tja. Ik zou liever geen watch winder doen, want je laat je auto op je oprit tenslotte ook niet 24/7 stationair lopen om maar klaar te zijn, daar slijt hij van. Je horloge ook. Nodeloos.
Bovendien vind ik het therapautisch om even een minuutje te nemen om zo’n raar anachronistisch stukje machinerie op te winden en op tijd te zetten voor ik hem om doe. Da’s een “moment of zen”, om John Stewart te parafraseren.
Aangezien je horloges met name koopt en draagt omdat het sieraden zijn die je mooi moet vinden, is al het bovenstaande sowieso grotendeels esoterisch.
Laat eens een foto zien van wat je op het oog hebt, dan vertellen wij je wat cooler is.
Objectief bekeken is solar high accuracy quartz het allerbeste wat op de markt bestaat. Maar uiteindelijk wil je nog steeds een horloge wat je cool vindt.
Ik heb 4 redelijk moderne Vostoks waarvan er 2 af fabriek al niet te best waren. Inmiddels zijn ze door een deskundig forumlid onder handen genomen en nu zijn ze prima en kunnen ze jaren mee.
Kwarts en automaat is prima te mengen. Beiden hebben voor en nadelen, die weet je zelf ook wel.
Mee eens.
Vooral dat, daar zitten de kenners.
Zo’n bijna glijdende secondewijzer blijft mooi om naar te kijken. Ik koop liefst wel automaten met een tikgetal van minimaal 28800 BPH om die reden.
Citizen dus, met Seiko als goede tweede.
Uiterlijk en draagcomfort zijn uitermate belangrijk.
Soms zijn ze al kapot bij levering. Paar jaar geleden een nieuwe, niet lopende Vostok voor een kennis gerepareerd, die een veerton met kapot tandje had. Ik hoop dat de kwaliteitscontrole tegenwoordig beter is, want die was een tijd geleden zwaar onder de maat.
Zie Maar ze zijn en blijven leuk om erbij te hebben.
Junghans, TAG Heuer, en Casio doen hier ook goed in mee, Breitling heeft super quartz, en ik weet niet of Longines nog iets met VHP quartz doet, waarbij Breitling en Longines bij mijn weten geen solar doen.
Maar er zijn veel kwalitatief goede quartz horloges. Vergeet Casio tough movements ook niet, met de Oceanus serie.
8 tientjes voor zo’n raar ding, daar moet je geen wonderen verwachten als een Seiko 5, Timex en Oriënt al boven de 200 euro zitten.
Dat weet ik, maar je mag toch wel verwachten dat ze lopen, als je ze nieuw uit de doos haalt.
Ik heb er zelf 2, voor op de motor of als ik ga klussen. Als ze lopen zijn het geweldige horloges, die het goed doen, ook als je ze niet ontziet.
Mechanische uurwerkjes zijn vergelijkbaar met oude klokken, speelgoedjes en speeldoosjes waarvan je de veer moet opwinden. De eerste zakhorloges hadden daar zelfs een opwindsleuteltje voor. Later werd dat een systeempje met een draaiknop (kroon), zodat het sleuteltje (dat men vaak thuis liet liggen of verloor) niet meer nodig was. De horlogewereld is conservatief en het opwindmechaniekje middels de kroon heet nog steeds “keyless works”.
Ja, er zit niks anders op dan regelmatig opwinden. Budgetuurwerkjes die al van een oud ontwerp zijn, zoals die in de Vostok Amphibia en Komandirskie, hebben een reserve van slechts 30 uur. Duurdere uurwerken hebben langere sterkere veren die enkele etmalen kracht leveren. Klassieke mechanische horloges zijn nog steeds populair en dat wil de industrie dolgraag zo houden. Maar het opwinden is waarschijnlijk de meest voorkomende gebruikersklacht, dus komen er steeds meer uurwerken met twee veren erin. Daarmee zijn looptijden van 8 dagen te halen. Maar er wordt niet bij verteld dat je minutenlang bezig bent om die beide veren helemaal op te winden. Niets voor niets. Er zijn opwindhulpen zoals ingebouwde roterende gewichtjes die parallel met de kroon gekoppeld zijn aan de keyless works. Maar daarvoor moet je wapperen met de handjes. Tijdens vergaderen en emails lezen beweegt het horloge plus het roterende gewichtje te weinig en wordt de benaming “automatic” een dooie mus. Er wordt maar voor een paar uur looptijd aan veerenergie toegevoegd en je moet 's avonds alsnog handmatig winden. En dan is er nog de datum; die moet je telkens aanpassen als het horloge een poos stil heeft gestaan. Dus ik kan me voorstellen dat die routine snel begon te vervelen. U bent daarin beslist niet de enige!
De elektrische aandrijving en batterij vervangen de veer. Het is een combinatie van electronica die voor een nauwkeurige regelmatige puls zorgt en een gedeelte dat die puls omzet in iets leesbaars. Dat kan een chip zijn die een display aanstuurt, of een stappenmotortje dat wijzers beweegt. Electronica met een kwartskristal geeft de meest precieze tijdpuls. Daar kan geen mechanisch uurwerk met veer en balansvliegwiel tegenop. Nóg beter is een kwartsuurwerk dat elke nacht verbinding zoekt met het tijdsignaal van een ultra-precieze atoomklok. Daarmee corrigeert het uurwerk zelfstandig een eventuele afwijking. En als het signaal niet kan worden ontvangen, dan loopt het horloge op z’n kwartskristal gewoon verder en wordt er in de volgende nacht een nieuwe verbindingspoging gedaan.
Als een stationsklok verspringt of een tijdsein klinkt op de radio, dan gaan de seconden op een radiogestuurd horloge naar 00 en verspringt de minutenaanduiding. Perfecte synchroonloop met klokken die ertoe doen. How cool is that? Het goedkoopste “wave ceptor” model van Casio.kost 70 Euro en heeft die functie. En de batterij werkt minstens 1 jaar. Ook leuk is, dat de sprong tussen zomertijd en wintertijd wordt meegeprogrammeerd in het radiosignaal, zodat het horloge de sprong automatisch instelt. Ook de datum is altijd correct. Iets dat logistiek ingestelde investeerders zal bekoren: de atoomklok is “outsourced”, hoeft niet meegezeuld te worden om je pols, kost je geen onderhoud, geen afschrijving en zelfs geen abonnement. Deze horloges zijn er ook met ingebouwde zonnecellen. Geen batterij meer, dus ook geen vervanging nodig. Ze gaan minstens 10 jaar mee zonder dat je al die tijd ene moer hoeft te doen qua instellen. Levensduren tot 30 jaar komen veel voor, als er niet te wild mee omgegaan wordt. Het eerste dat sneuvelt is vaak het bandje.
En via dit verhaal komen we aan de continu-discussie onder de horlogeliefhebbers: waarom totaal verouderde en achterhaalde techniek om je pols dragen waaraan je continu moet prutsen, als er perfect nauwkeurige en onderhoudsvrije tijdmeting bestaat? Radiohorloges zien er niet sjiek uit en ze hebben niet de Zwitserse traditie en historie en prestige. Dat hebben die fabrikanten ook door en ze zijn met een inhaalslag bezig. We zullen spoedig kunnen rekenen op versies met Grand Seiko uitstraling, want het stuk kopersmarkt dat een combinatie zoekt van ultieme onderhoudsvrije precisie en prestigieuze luxeuitstraling is nog niet goed bediend en uitgemolken. Ondertussen kun je je afvragen hoe de Zwitserse lobby ons massaal zo gek gekregen heeft om hun “obsolete options” te aanbidden, terwijl kopers en fans hun aanbidding en trouw beloond zien worden met hautaine arrogantie en niet goed uit te leggen prijsstijgingen. Zwitserse horloges worden steeds vaker door robots in elkaar gezet en bevatten steeds vaker Aziatische onderdelen. Dat maakt het verschil met hoe radio-kwartshorloges worden gemaakt, steeds kleiner. Terwijl de Zwitserse prijzen een veelvoud hoger zijn en dat ook blijven. Het enige wat dan op gegeven moment nog overblijft, zijn de Zwitserse merknamen en de percepties eromheen. Niet slim, en niet voldoende als langetermijn overlevingsstrategie. Wat meer dankbaarheid en retour-loyaliteit richting merktrouwe kopers zou ze sieren. Breek me de bek maar niet open over marketingstrategie.
Een leuk geschreven stukje, dank je.
Vroeger altijd Quartz gedragen ( ik wist toen niet beter ) En een paar jaar geleden pas over gegaan naar mechanisch. En hard “meegeroepen” dat mechanisch beter en meer ziel bevat dan Quartz.
Inmiddels ben ik mijn collectie alweer aan het uitdunnen. Zodat ik nog maar 2 horloges overhoudt, namelijk:
Een Brits horloge met een Zwitsers Quartz uurwerk ( CWC G10, als mijn dagelijkse horloge )
En een Singaporees horloge met een Japans mechanisch uurwerk ( Vario 1945 D12, omdat het kan )
( Oh the irony )
Ik ben er snel achter gekomen ( steile leercurve ) dat ik liever een Quartz horloge heb. Alleen al door de accuratesse en een hoog grab & go gehalte.
Ik kan echt genieten van al het moois wat ik hier op het prachtige forum voorbij zie komen, en meegenieten van andermans blijdschap van die nieuwe NA. De interesse is zeker erg aanwezig, maar de “nood” om te bezitten is afgevlakt.
Ik weet inmiddels ( mede dankzij dit forum ) wat ik wil en vooral wat ik niet wil en daardoor heb ik mijn rust gevonden.
Maar van een afstand is het grappig om te zien hoe de Zwitserse, maar ook de Japanse horlogemarketing machine hier z`n invloed uitoefent.
Ok 1 quartz , 1 automaat en 1 handwinder. Klaar
Quartz om mee te beuken (sporten en klussen) en vakanties, automaat voor kantoor + avondje terras etc en de handwinder voor sjieke gelegenheden en kerst / o&n .
Maar als je het goed doet is elke dag een feest dus dan maakt het niet uit wat je draagt!