Beste,
Hoeveel slagen kun je een ETA 2824 of Sellita SW220 opwinden als je het uurwerk
uit stilstand start?
En hebben deze uurwerken hiervoor een slip-koppeling tegen overspanning
van de main spring?
Alvast dank
Beste,
Hoeveel slagen kun je een ETA 2824 of Sellita SW220 opwinden als je het uurwerk
uit stilstand start?
En hebben deze uurwerken hiervoor een slip-koppeling tegen overspanning
van de main spring?
Alvast dank
Een automatisch horloge heeft inderdaad altijd een slipveer. Als de veer volledig op spanning is, begint-ie te slippen. De overbrengingskracht van de rotor zou er anders voor zorgen dat de veer breekt. Dat punt van slippen is - zeker met een wat dunwandiger kast - goed te horen en ook te voelen in de kroon; een soort tikje, tijdens het opwinden.
Mijn Amphibia kan ik door winden tot ik een ons weeg
maar bij een ETA durf ik dit niet, ik doe dit zo voorzichtig mogelijk
meestal 20 slagen.
Ik vraag me af of de veer dan genoeg spanning heeft.
Na 20 slagen is-ie nog niet geheel opgewonden, maar ik zelf zou een 2824-2 niet meer dan 10 slagen geven, en 'm vervolgens gewoon gaan dragen. Tip - als je dat 's ochtends doet. doe het horloge dan om vlak voordat je je aankleedt. Krijgt-ie meteen een hoop beweging. Er was hier laatst een heel mooie post van iemand die de verschillen liet zien tussen kroonrad/palrad van een 2801-2 handopwinder en een 2824-2; daar bleek uit dat de vertanding van een 2824-2 niet ideaal is om regelmatig “ver” met de hand te worden opgewonden.
Ja dat heb ik gelezen.
Het opwinden voelt ook tamelijk fragiel aan.
Voor de rest heb ik geen problemen en de gangreserve is ook prima in orde.
Ik was slechts bang voor evt. overspanning in de veer.
…en dat laatste kan dus niet. Wel kan het sporadisch voorkomen dat het slip-punt iets te laat komt; vaak ligt dat aan opgedroogd vet in de veerton. De kwaal die dan optreedt is in de regel niet dat de veer breekt, maar dat het horloge gaat prellen - een te hoge amplitude krijgt waardoor het gaat “galopperen”. Zit je zomaar op 10/15 minuten per uur te snel.
Ik heb een vrij nieuw uurwerk en het loopt met -2 sec. uitstekend.
Had hem liever iets in de plus gehad maar dat komt wel bij de service.
Dank voor je uitleg
Las laatst hier dat de ETA beter niet opgewonden kon worden,iig niet te vaak.
Mijn AVI-8 met Miyota uurwerk hoor je slippen(je hoort 'm sowieso goed maar dit terzijde)m’n Seiko is een simpele 7s26 uurwerk en niet handwinding.
Edit:Peter meldde het ook al betreffende het ETA uurwerk.
Nou, ik zou voor een echte duiker ( is 200 meter zie SKX007 ) gaan.
Succes!
Grt.
Ik windt nooit een automaat op, even bewegen tot hij begint te lopen.
Dan goed zetten en dragen.
Nog nooit een probleem ervaren.
Grtn Leen.
Dat deed ik ook met mijn Certina DS first, maar kreeg laatst advies van een juwelier dat dat niet zo goed was voor het mechanisme. Geen idee of het waar is, maar sinds die tijd doe ik gewoon eerst even een paar slagen handmatig. Het betreffende horloge loopt wel inmiddels een minuut of twee per dag te hard, geen idee of dat daar een gevolg van kan zijn.
Deze is meer om de looks,bezel is ook glas.
Ik doe altijd het horloge gewoon om, en dan als na ongeveer een uur bewegen de veer een beetje op spanning is gebracht, dan ga ik hem pas gelijk zetten.
Dat scheelt ook weer in afwijking.
Wanneer ik een stilstaand klokje 's ochtends wil gaan dragen, geef ik 'm ca 10 a 15 slagen. Dan zet ik de tijd/datum goed en begin de dag.
Wanneer ik mijn Seiko Skx007, 009 of Mako XL ga dragen, schud ik ze een keer of 10 heen en weer. Zet de tijd/datum goed en gaan met die banaan.
Ik heb ooit het advies gekregen om een automatisch/handwind klokje altijd een paar slagen te geven alvorens te gaan dragen.
Geen idee of dat The Way is of niet.
Wanneer iemand iets beters weet, hoor ik dat graag.
Ook dit advies is mij gegeven , (Tag Heuer) een slag of 15 a 20 opwinden , dan een paar keer bewegen met het horloge en hij begint meteen te lopen.