Automaat Snobisme?

Automaten kunnen ook redelijk goedkoop: een Seiko NH35 kost je ongeveer 35 euro. Een simpel ETA quartzje (955.xxx) doet ongeveer de helft. Op de productie van een compleet horloge zijn het geen enorme verschillen en in beide gevallen is het uurwerk vervangen goedkoper dan servicen.

Natuurlijk heb je ook dure automaten maar ook high end (bijvoorbeeld thermo-compensated) Quartz. Daar wordt het weer een ander verhaal.

Als je automaat bent gewend en daarmee ook een snel tikkende secondewijzer, haak je al snel af bij een Quartz die dat niet heeft. Dat slomme getik… meeste dan en techniek erachter is toch mooier bij een automaat. Ik reageer helaas excact het zelfde als jij; kom ik een super mooi horloge tegen; maar als er staat quartz haak ik helaas snel af. Van mij mogen alleen vintage modellen een quartz hebben.
Zou mijn leven wel stuk makkelijker en goedkoper maken als ik geen afkeer had tegen quartz; zijn vaak stuk goedkoper dan automaat.

3 likes

Dit. Verder heel herkenbaar :sweat_smile:

Quartz, dikke prima. Lage onderhoudskosten en het houdt de tijd goed bij. Elk moment van de dag oppakken en gaan.

Gezwets over “de ziel” in een automaat etc. Daar ben ik te nuchter voor :sweat_smile:

13 likes

Ik vind quartz echt H-E-L-E-M-A-A-L nix, ik heb een stuk of 20 horloges

Ik vind automaat by far het prettigst, maar ook opwinden heb ik enkele van

Maarrrrr uitzonderingen bevestigen de regel!

Ik vind 1 van die uitzonderingen de Citizen Ecozilla, die heb ik al zo’n 8 jaar en met Suppa Parts lug adapters met stoere leren band geweldig, nog steeds na 8 jaar

En sinds vandaag (ga ik donderdag ophalen) de Bulova Lunar Pilot 96B251 Moon Watch, die was ook in de race in het Apollo project naar de maan samen met Omega, is ook in de ruimte geweest, maar niet op de maan

Bulova viel af omdat het op bepaalde punten niet door de test kwam, de verdere uitkomst weet iedereen de Omega Speedmaster is hierdoor een icoon geworden

Maar het verhaal achter deze Bulova, de geschiedenis vind ik dus geweldig, net zoals Bulova worden we als persoon ook niet (altijd) de beste maar soms best runner up

Daarom ben ik zo gecharmeerd van deze Bulova dat het de 2de ‘quartz’ in mijn collectie is geworden

Of het een blijver is, time will tell…

7 likes

Ja, eigenijk wel, het is jou gevoel, daar gaat het om, dus voor jou terecht, dus terecht. Dat anderen een andere mening hebben kan ook natuurlijk. Maar ik snap je ergens ook nog. Om heel eerlijk te zijn, ik heb dat gevoel ook wel. Ik heb al vaak voor een Astron gestaan en getwijfeld, maar toch steeds niet gedaan omdat het toch quartz is, zij het met solar techniek

Aan de andere kant vind ik Springdrive dus echt geweldig, omdat ik vanaf het begin helemaal gek ben op die combinatie van ouderwets vakmanschap gecombineerd met nieuwe techniek. Dat vind ik echt knap! Best of both worlds in optima forma wat mij betreft.

2 likes

Ben het er ergens wel mee eens. Ook een sterke voorkeur voor mechanische uurwerken omdat het gewoon zo lekker loopt. Maar aan de andere kant:

:sweat_smile:

4 likes

De antipathie voor Quartz vind ik weer eens een voorbeeld van een aangeprate mening hier. Net als afgekapte cijfers. Helemaal hip als je dat niets vindt. Emotieloze Quartz…:clown_face:, ik heb een automaat nog nooit zien lachen of huilen.

17 likes

Gek genoeg heb ik dus hetzelfde :upside_down_face: weet ook niet echt waaraan dat ligt .
2 maanden geleden toch weer eens geprobeerd met een Breitling Aerospace maar ik krijg op de een of ander manier geen klik met een Quartz :no_mouth:

1 like

Daar heb ik dus weer geen enkele moeite mee :slight_smile:

1 like

Breitling heeft hele leuke Quartz horloges.
Hebben absoluut ook hun voordelen.

1 like

Tikkende secondewijzers die nét naast de indices tikken
:confounded:

1 like

Mechanisch is natuurlijk waanzin, dat ga ik niet meer uitleggen.

Maar er zijn nu eenmaal liefhebbers, net als liefhebbers van
modeltreintjes of stoommachines.

Tegen alle ratio en beter weten in geeft men grote bedragen uit
aan relatief inaccurate tijdmeting.

Moet kunnen toch?

10 likes

M’n favoriete Quartz, 42 jaar oud en loopt zeer nauwkeurig met z’n Omega in-house kaliber 1370. Net zo geweldig als m’n Seamaster Co-Axial automaat uit 2018!

10 likes

11 likes

En net als je die leuke quartz wil aandoen is de batterij plat,dju toch.

2 likes

Wel toevallig zeg, een Breitling gaat 7 jaar mee, mijn Sinn ook.

Hahaha, ja dat had ik dus laatst. Wilde ik de trusty Tissot weer eens om doen, was die niet zo trusty, de batterij was plat :rofl:

Die batterijtjes zijn toch altijd plat? :grin:

En rond.

5 likes

Vergeef me ik heb 7 jaar in België gewoond :man_facepalming:, soms zit dat er nog een beetje in

2 likes