Automaten kunnen ook redelijk goedkoop: een Seiko NH35 kost je ongeveer 35 euro. Een simpel ETA quartzje (955.xxx) doet ongeveer de helft. Op de productie van een compleet horloge zijn het geen enorme verschillen en in beide gevallen is het uurwerk vervangen goedkoper dan servicen.
Natuurlijk heb je ook dure automaten maar ook high end (bijvoorbeeld thermo-compensated) Quartz. Daar wordt het weer een ander verhaal.
Als je automaat bent gewend en daarmee ook een snel tikkende secondewijzer, haak je al snel af bij een Quartz die dat niet heeft. Dat slomme getik… meeste dan en techniek erachter is toch mooier bij een automaat. Ik reageer helaas excact het zelfde als jij; kom ik een super mooi horloge tegen; maar als er staat quartz haak ik helaas snel af. Van mij mogen alleen vintage modellen een quartz hebben.
Zou mijn leven wel stuk makkelijker en goedkoper maken als ik geen afkeer had tegen quartz; zijn vaak stuk goedkoper dan automaat.
Ik vind quartz echt H-E-L-E-M-A-A-L nix, ik heb een stuk of 20 horloges
Ik vind automaat by far het prettigst, maar ook opwinden heb ik enkele van
Maarrrrr uitzonderingen bevestigen de regel!
Ik vind 1 van die uitzonderingen de Citizen Ecozilla, die heb ik al zo’n 8 jaar en met Suppa Parts lug adapters met stoere leren band geweldig, nog steeds na 8 jaar
En sinds vandaag (ga ik donderdag ophalen) de Bulova Lunar Pilot 96B251 Moon Watch, die was ook in de race in het Apollo project naar de maan samen met Omega, is ook in de ruimte geweest, maar niet op de maan
Bulova viel af omdat het op bepaalde punten niet door de test kwam, de verdere uitkomst weet iedereen de Omega Speedmaster is hierdoor een icoon geworden
Maar het verhaal achter deze Bulova, de geschiedenis vind ik dus geweldig, net zoals Bulova worden we als persoon ook niet (altijd) de beste maar soms best runner up
Daarom ben ik zo gecharmeerd van deze Bulova dat het de 2de ‘quartz’ in mijn collectie is geworden
Ja, eigenijk wel, het is jou gevoel, daar gaat het om, dus voor jou terecht, dus terecht. Dat anderen een andere mening hebben kan ook natuurlijk. Maar ik snap je ergens ook nog. Om heel eerlijk te zijn, ik heb dat gevoel ook wel. Ik heb al vaak voor een Astron gestaan en getwijfeld, maar toch steeds niet gedaan omdat het toch quartz is, zij het met solar techniek
Aan de andere kant vind ik Springdrive dus echt geweldig, omdat ik vanaf het begin helemaal gek ben op die combinatie van ouderwets vakmanschap gecombineerd met nieuwe techniek. Dat vind ik echt knap! Best of both worlds in optima forma wat mij betreft.
De antipathie voor Quartz vind ik weer eens een voorbeeld van een aangeprate mening hier. Net als afgekapte cijfers. Helemaal hip als je dat niets vindt. Emotieloze Quartz…, ik heb een automaat nog nooit zien lachen of huilen.
Gek genoeg heb ik dus hetzelfde weet ook niet echt waaraan dat ligt .
2 maanden geleden toch weer eens geprobeerd met een Breitling Aerospace maar ik krijg op de een of ander manier geen klik met een Quartz
M’n favoriete Quartz, 42 jaar oud en loopt zeer nauwkeurig met z’n Omega in-house kaliber 1370. Net zo geweldig als m’n Seamaster Co-Axial automaat uit 2018!