Automaat Snobisme?

Beste Forumleden,

Hoe komt het toch,

Ik snuister door het blauwe gedeelte, ik zie een plaatje van een horloge waarvan ik denk … hmmm niet mis.:heart_eyes:

Ik lees vol enthousiasme de tekst en lees : QUARTZ😖

Onmiddellijk vindt mijn brein het niet meer interessant en haak ik af.

Ik vond het toch een leuk horloge? Maar op een of andere manier zijn er over de jaren in mijn brein vooroordelen over die Quartz horloges gekomen.

Mijn vraag is nu: Vinden jullie dat terecht? Of hebben jullie leuke argumenten waarom deze horloges ook een plaats verdienen in de kist?

Thanks! :grin:

13 likes

Quartz is toch gewoon de evolutie?
Als je echt een horloge wil, zoals ze ooit eerst gemaakt werden, dan moet je een handopwinder kopen en geen automaat.
Dus met quartz is niks mis.

Seiko 9f, Rolex Oyster quartz, Omega Megaquartz…

12 likes

De romantiek van een ouderwets machientje, een nostalgie voor een tijd die de meesten van ons niet meegemaakt hebben, tegenover het koude en tamelijk emotieloze quartz.

19 likes

Nee.

Ze lopen altijd, ze zijn nauwkeuriger dan eender welk mechanisch horloge, zeker de HEQ/HAQ werkjes zijn met evenveel of meer vakkennis in elkaar gezet dan een mechanisch horloge. En ze zijn zo makkelijk.

12 likes

FTFY.
LCD vind ik ok. Springdrive vind ik ok. Stemvork vind ik ok. Tikkende secondewijzers… hard pass. Mechanisch of Quartz.

9 likes

Het is toch maar net waar je je voorkeur hebt liggen?

Zelf vind ik de meeste quartzen niet fijn om te zien vanwege de secondewijzer. Verder vind ik het prachtig dat horloges, zelfs na tientallen jaren (met wat onderhoud) op eigen kracht de tijd houden. Misschien wel als reactie op alle elektronica om ons heen

4 likes

Eco drive kan ik wel weer mee leven, dan hoeven er in ieder geval geen nieuwe batterijen in. Automaat wel veel liever dan handopwinder.

3 likes

Hashtag me to

Vooral dit :unamused:

4 likes

Herken dit wel. Gaat in mijn geval om het gevoel van een mechaniek om de pols hebben die geen gebruik maakt van elektriciteit. Dat heeft iets kunstigs/magisch/nostalgisch wat ontbreekt bij een quartz horloge.

5 likes

Quartz is voor mij alleen acceptabel in combinatie met solar en radio controlled, horloges met een batterijtje moet ik niet.

8 likes

Ha! Amateur. :upside_down_face::beers:

16 likes

Er zijn geweldige quartz uurwerken zoals de 9F van GS en de HAQ van Bulova.
De low budget quartzen heb ik ook niets mee.

4 likes

56c17j

5 likes

Eerlijk is eerlijk: voor een handopwinder ben ik te lui. Automaat met stekker (watchwinder) is te doen maar Quartz is lekker grab&go: niet iedere week opnieuw je datum instellen en erg accuraat. Stemvork vind ik ook leuk: een vloeiende secondenwijzer en grab&go. Je moet hem alleen niet op je nachtkastje leggen, want dan trilt-ie er lustig op los.

Ik betwijfel overigens ook sterk of een automaat wel emotie of ziel heeft. Misschien eens een horloge afgeven bij een psychiater, die kan daar vast wel wat over zeggen na een uitgebreide analyse :laughing:

Maar als je je lekkerder voelt met een automaat, dan moet je daar lekker voor gaan. Ik denk dat alle technieken hun nadelen, voordelen en vooroordelen hebben. Onderaan de streep is er niemand kan beter bepalen wat bij jou past dan jij zelf.

12 likes

Automaten tikken ook gewoon :sweat_smile:

2 likes

Quartz heeft er ook voor gezorgd dat een horloge een spotgoedkoop plastic wegwerp artikel kan zijn.

3 likes

En F1 dat we nu allemaal in turbocharged skelters rijden. Het kan soms raar lopen

2 likes

Ik zie een leuk horloge…

Het terecht vinden weet ik niet maar het vervelend vinden dat vind ik wel,
ik heb het helaas namelijk zelf ook :grimacing:

3 likes

Quartz?
Dat heb je alleen bij goedkope plastic merken…

Daar zit hier geen zwitser tussen.

4 likes

Cartier mag van mij quartz zijn, de rest liever niet! Het liefst ook een model zonder secondewijzer, dat tikken :confounded:

1 like