Automaat VS Hand-opwind

Hoe denk je over het geven van een horloge aan iemand bij een bijzondere gelegenheid, zoals jubileum, huwelijk, verjaardag, etc.

Zou je een automaat of hand-opwind horloge geven? En waarom kies je daar specifiek voor?

Grt,
m

Hangt van de persoon af waaraan je het horloge gaat geven. Deze heeft een eigen smaak, mogelijk een intresse in een bepaalde techniek.

Wat ook van belang kan zijn is de mate waarin deze persoon bereid is de tijd te nemen om het uurwerk iedere keer op te winden. Dit gaat met een automaat toch iets sneller, dat kan voor iemand die niet volledig horlogegek is mogelijk best veel uitmaken.

Groeten,

Frank

Als het een sportief iemand is en je wilt hem een sportief horloge geven zal de keuze in hw stukken minder zijn als autowind

Is hij meer voor chic dan is de keuze veel groter (buiten de speedmaster prof ken ik eigenlijk niet zoveel hw chrono,s of time only sportieve horloges)

Als je iemand een horloge geeft, zou ik over het algemeen kiezen voor een self-winding horloge. Deze zijn praktischer. Liefhebbers vinden het geen probleem om handmatig, elke dat het klokkie op te draaien. De gemiddelde horloge drager, zal hele andere eisen stellen aan de klok, waaronder NIET handmatig opwinden.

Toch is zo’n HW wel erg handig als “action-watch”. Door het ontbreken van een rotor, zal het horloge grotere schokken kunnen weerstaan.

MP

Ik ben 't eens met Frank - als 't geen “liefhebber” is (zo iemand die gruwelt bij een self-winding Lange en vol liefde z’n 1815 elke dag opwindt), zou ik eerder een automaat kiezen: is toch praktischer…

groet
Mark

Een automaat, net als eerder gemeld, de ‘niet liefhebbers’ willen niet iedere dag die rompslomp om dat ding op te winden. Vinden ze vaak iets van vroeger en dus ouderwets. In de meeste gevallen dragen deze niet liefhbbers maar 1 horloge dus de automaat wind zichzelf iedere dag op, dus de drager kan er van gnieten zonder al te veel moeite te hoeven doen.

handopwind heeft altijd mijn voorkeur. Voor een niet liefhebber is een kwarts het handigst, loopt mooi op tijd :smiley:

Als het een horloge liefhebber is maakt het niet echt uit, geloof ik. Anders kan je het beste een quarts horloge geven. Daar heeft men het minste omkijken naar en loopt (meestal) erg goed op tijd.

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik heb er ook een tijdje over nagedacht. Iemand die het horloge elke dag zal dragen en er niet voor over heeft om er elke dag “aandacht” aan te schenken is automaat ideaal.

OK, moet nog wel gemiddeld 1x per maand even gelijk zetten, maar dat moet ie dan maar voor lief nemen, want ik geef niet graag batterij horloges kado. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Even een specifiek geval, als iemand (die heel praktisch is) en dagelijks klussen doet waar een gemiddeld horloge niet vrolijk van wordt (zoals schokken en stoten te verduren krijgen), die draagt tijdens z’n werk een goedkoop quartz horloge. Als ik em een mechanisch horlogeset kado doe, die hij bijvoorbeeld passend met die van zijn vrouw op feestjes kan dragen, is een automaat of een handopwind dan een betere keuze?

Grt,
m

Hallo Marnix, ik denk dat als je iets wilt geven voor enkel speciale gelegenheden het in principe weinig uitmaakt of het een automaat of handwinder is.

Daar hij dagelijks een quartz draagt en dus (laten we zeggen) eens in de week het ‘speciale’ horloge om doet moet hij toch iedere keer de tijd goed zetten, nou scheelt dit wel als het een handwinder is, die kan je iedere dag opwinden, maar ik ga er in deze situatie weer even vanuit dat het geen liefhebber is die dus geen zin/tijd heeft om hem iedere dag op te moeten winden. En waarom zou zo iemand hem iedere dag opwinden terwijl ie hem die dag toch niet draagt? Dat komt wel als hij hem gaat dragen. (heb me nu ff verplaatst in de non-liefhebber) :wink:

Non-liefhebber zou ik nooit een mechanische klok cadeau geven. Ik ken maar heel weinig mensen die weten dat niet elk horloge op een batterijtje loopt.

RogierJ Schreef:

… Ik ken maar heel weinig mensen die
weten dat niet elk horloge op een batterijtje
loopt.

Het lijkt warempel wel of ik uit de middeleeuwen kom. Of komt dat omdat ik vrijwel altijd (op een jaar of 7 na) mechanische horloges gedragen heb:)

Juist ja, ik dacht daarom juist een mechanisch horloge te geven, het is voor hen iets aparts. Een quartz horloge dragen ze vaak dagelijks, terwijl voor een feestje een mechanisch klokje dan leuk is. Helemaal als ik voor een gelegenheid (huwelijk, jubileum, etc.) een passend horloge-set geef, die hij/zij samen met de partner kan dragen.

Wat wel zo is, is dat mechanische horloges vaker een service beurt nodig hebben. Weet iemand of hand-opwind of juist een automatisch klokje vaker een service-beurt nodig heeft?

Ik denk dat dat niet uitmaakt.