Automaat

Ben redelijk nieuw in de horloge wereld en vraag me een paar dingen af, ik heb een aantal automaten en vraag me af hoe jullie hier mee omgaan.
Ik draag deze niet dagelijks en met een gang reserve van 40 uur heb je al snel dat ze af lopen.
Wat is nu het beste voor het horloge, wekelijks even laten lopen, gewoon stil laten staan? Of een watch winder ( waar lang niet iedereen een voorstander van is)?

Een andere vraag is, hoe lang duurt t bij normaal gebruik voor het horloge geheel is opgewonden.

Grt Arnoud

4 likes

Hoi Arnoud,

Ik laat ze aflopen en stilstaan. Hoogstens één keer per maand wind ik ze even een of twee slagen op om ze niet al te lang stil te laten staan. Zo blijft de olie in beweging. Een watchwinder geeft alleen maar onnodig slijtage dus moet je eerder voor service.

Dit alles is voor mij een beetje op algemeen technisch gevoel.

Hoe snel een automaat helemaal opgedraaid is weet ik niet, zal van je levensstijl afhangen denk ik. Ik wandel regelmatig 5km met een automaat en dan loopt ie makkelijk 35 uur nog uit.

Mijn vintage automaten en handopwinders hebben wat minder reserve.

Groeten,
Folkert

3 likes

Hallo Arnoud,

Ook ik laat ze uitlopen en als ik er eentje om doe dan zet ik hem goed en wind ik hem op.
Het kan geen kwaad om hem te laten stillopen.
Dit op advies van een horlogemakers, een motor loopt ook niet constant namelijk

1 like

Thanks! Wilde ik ook al even vragen ………