Hallo;
Wat is het verschil tussen een automaat (bij voorbeeld Aldi horloges) e niet automaat? de eerste is een Quartz dus een baterij om de twee jaar.
kun iemaand meer vertelen?
Dank
Hallo;
Wat is het verschil tussen een automaat (bij voorbeeld Aldi horloges) e niet automaat? de eerste is een Quartz dus een baterij om de twee jaar.
kun iemaand meer vertelen?
Dank
Dag Haval, welkom op het forum.
Kort door de bocht:
Een handopwinder, dat is duidelijk, de naam zegt het al: daarbij moet je zelf de veer -die als “krachtbron” voor het uurwerk fungeert- opwinden.
Een automaat is een horloge dat zichzelf opwindt.
Meestal gaat dat door een gewicht (de rotor) die heen en weer gaat op de beweging van je arm en die zo de veer opwindt.
Quartzhorloges hebben geen veer: daar zit een piepklein motortje in dat de boel in gang houdt.
En dan zijn er ook nog andere vormen: (oude) stemvorkhorloges waar een batterij in zit die een stemvork in trilling brengt die weer het uurwerk in gang houdt.
Of springdrives en kinetcs, technieken die anderen beter kunnen uitleggen.
Zoek maar eens rond op het forum, dan kom je heel veel te weten.
Veel plezier hier!
Automaat (zelfs die van de Aldi) winden automatisch op tijdens het dragen.
Niet automaten: wind je zelf op door an de kroon (rechts) te draaien.
Quartz: werken op een batterijtje.
thats all… 
hans
Een automaat hoeft geen mechanisch horloge te zijn. De opgewekte energie kan ook gebruikt worden in een quartz horloge.
Maar quartzhorloges die opgewonden moeten worden, daar heb ik nog niet van gehoord.
Het is dus een mechanisch horloge of een quartz horloge.
En een mechanisch horloge wordt met de hand opgewonden of automatisch.
Een quartzhorloge werkt met een batterijtje, of met een automaat zodat je nooit een batterij hoeft te vervangen.
Een automaat hoeft geen mechanisch horloge te
zijn. De opgewekte energie kan ook gebruikt worden
in een quartz horloge.
Maar quartzhorloges die opgewonden moeten worden,
daar heb ik nog niet van gehoord.
Het is dus een mechanisch horloge of een quartz
horloge.
En een mechanisch horloge wordt met de hand
opgewonden of automatisch.
Een quartzhorloge werkt met een batterijtje, of
met een automaat zodat je nooit een batterij hoeft
te vervangen.
Een automaat is wel degelijk mechanisch. De techniek dat dmv een rotor energie wordt opwekt om een horloge te laten lopen (en deze energie dus ook kan opslaan) heet Kinetic. Dit proces hoeft niet noodzakelijkerwijs via een rotor te gebeuren. Mijn kinetische Velatura kan door het direct drive principe ook met de hand worden opgewonden. Of het nut heeft is een andere vraag…
Mannen, maak het nou niet nodeloos lastig voor Haval

Kijk ook hier eens:
Op internet (google, wiki) en ook met de zoekfunctie op dit forum kan je een heleboel vinden:)
Het machinisme waarmee energie opgewekt wordt is steeds mechanisch. Maar het horloge zelf kan zowel quartz als mechanisch zijn.
de documentatie via deze link is inderdaad heel duidelijk, en klinkt ook Technisch correct te zijn. Bedankt
Ik vraag me af hoe ik mijn horloge 's nachts het beste neer kan leggen. Sommige leggen 'm op z’n kant (kroon boven) en anderen leggen 'm plat. Wat is nou het beste?
Ik heb een 2824.
Wanneer je een uurwerk horizontaal legt, draait de balans of onrust op één astap.
Meestal legt men zijn horloge met de wijzerplaat naar boven en draagt men het ook zo.
Na jaren van werken en slecht onderhouden, zal deze astap ook afslijten en verschillen geven in het juist gaan.
Wanneer men het uurwerk verticaal legt, draait de balans op de twee astappen, meer wrijving.
Ik vind het nog het beste, het uurwerk te plaatsen in een positie waarin het bij het dragen niet komt, bv wijzerplaat naar onder. Alhoewel ik daar zelf nooit bij stil sta en gewoon met de wijzerplaat naar boven leg.
Sleet komt er toch met de jaaaaaaaren, dus niet panikeren 
Bedankt voor de boeiende uitleg Freddy!
Ik wissel met het neerleggen maar gewoon af denk ik.
ik doe mijn horloge nooit af met slapen (muhle vision 2001 is mn favo dus bijna altijd om)
slaap ook met mijn horloges. Kan ik midden in de nacht nog even kijken naar de lume van mijn horloge.
Ik ook:z:
z
Hmmmm JA, komt me ook bekend voor…
(en maar denken dat we een afwijking hebben… niet dus ;))
Ik weet tijdens het wakker :zworden midden in de nacht beter de tijd dan mijn horloges. Erg vreemd.